Rädda uttorkad groda/padda

gul_zebra

Trådstartare
Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?!
Har lagt den i en stenig fontän så den ska få fukt utan att drunkna och häller lite vatten på då och då så den får fukt över ryggen också, men sen då? Bara att vänta och hoppas att den repar sig? Hur lång tid kan det ta? Solen kommer ligga på imorrn bitti, antar att den inte ska lämnas där i gassande sol om den inte repat sig till dess... Och får den ens i sig nån mat sen, har den energi till det liksom?

Och vad sjutton är det, groda eller padda?
 

Bifogade filer

  • 20240604_180558.jpg
    20240604_180558.jpg
    269,6 KB · Visningar: 419
Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?!
Har lagt den i en stenig fontän så den ska få fukt utan att drunkna och häller lite vatten på då och då så den får fukt över ryggen också, men sen då? Bara att vänta och hoppas att den repar sig? Hur lång tid kan det ta? Solen kommer ligga på imorrn bitti, antar att den inte ska lämnas där i gassande sol om den inte repat sig till dess... Och får den ens i sig nån mat sen, har den energi till det liksom?

Och vad sjutton är det, groda eller padda?
Nästan helt säkert en padda. Grodor är släta i skinnet.
 
Nästan helt säkert en padda. Grodor är släta i skinnet.
Anade det, tack! Hmm, undrar om man inte då kan stoppa den i en låda med sniglar att äta, så den kommer igång med lättillgänglig föda... Rätta mig jättegärna om jag tänker fel här. Än sålänge ligger den utslagen i fontänen, men den andas iaf.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den rörde lite på ögonen och andades lite bättre nu när jag kollade! Lite korta stunder men det går åt rätt håll! :love:

Känns som en passande fontän att återhämta sig i också :D
 

Bifogade filer

  • 20240604_190630.jpg
    20240604_190630.jpg
    440,1 KB · Visningar: 379
Jag hade grävt en liten grop under någon skuggig ormbunke eller buske och sett till att jorden är fuktig, gärna riktigt blöt mossa eller gamla löv runtomkring och så kanske erbjuda en snigel, daggmask eller annat så småningom. Det går förstås bra i en låda också. :)
 
Paddan är inomhus i en låda nu. Jag gjorde en liten damm av ett fat med stenar så den inte drunknar, precis som i fontänen, och har satt in några snäckor och sniglar att äta. Hoppas på att kunna släppa ut en mätt och belåten padda imorrn :) Den har rört sig lite mer men är fortfarande slö, och har inte velat öppna ögonen riktigt än. Men det går framåt, sakta men säkert. Jag hoppas bara att den äter också, så den får energi innan den släpps ut. Tre snäckor och två sniglar har den i burken, det är bara att hålla tummarna för att någon saknas imorrn! :p

Hittade lite tips på söta paddgömslen av halvt nedgrävda lerkrukor när jag googlade, imorrn ska jag sätta ut några såna här och där i trädgården och när paddan släpps ut kanske det är bra att släppas ut i en sån :)
 
Åh vilken liten stackare, vad fint att du tar hand om den 🩷!
Jag vet inte hur paddor dricker, men det kanske vore en idé att försöka få i den lite vätska? En pipett eller milliliterspruta borde funka. Eller är det någon paddexpert som vet om det vore olämpligt?
 
Åh vilken liten stackare, vad fint att du tar hand om den 🩷!
Jag vet inte hur paddor dricker, men det kanske vore en idé att försöka få i den lite vätska? En pipett eller milliliterspruta borde funka. Eller är det någon paddexpert som vet om det vore olämpligt?
Groddjur dricker inte utan de tar upp vätska via huden, så det är på sätt och vis redan fixat :)
Annars tänker jag att man ska vara enormt försiktig med att få i djur vätska den vägen då det lätt hamnar i lungorna istället. Hade det varit ett däggdjur eller en fågel eller så som varit uttorkat så vore det klart bättre att åka in till veterinär och sätta dropp. Det är lite svårt med en padda bara :D
 
Groddjur dricker inte utan de tar upp vätska via huden, så det är på sätt och vis redan fixat :)
Annars tänker jag att man ska vara enormt försiktig med att få i djur vätska den vägen då det lätt hamnar i lungorna istället. Hade det varit ett däggdjur eller en fågel eller så som varit uttorkat så vore det klart bättre att åka in till veterinär och sätta dropp. Det är lite svårt med en padda bara :D


Så fint att du tar hand om den! Jag har en hel hop med paddor i min lilla trädgård där de verkar trivas ypperligt. Häromdagen satt en utanför ytterdörren. Jag tror att den sa något om att jag skulle sätta på häckbevattningen som den tycker så mycket om. I gengäld äter de upp nästan alla mördarsniglar i trädgården. ❤️

Du vet säkert om det, men vill för paddan för säkerhets skull bara skriva att du ska blöta händerna ordentligt om lyfter den med händerna. De har superkänslig hud.
 
Så fint att du tar hand om den! Jag har en hel hop med paddor i min lilla trädgård där de verkar trivas ypperligt. Häromdagen satt en utanför ytterdörren. Jag tror att den sa något om att jag skulle sätta på häckbevattningen som den tycker så mycket om. I gengäld äter de upp nästan alla mördarsniglar i trädgården. ❤️

Du vet säkert om det, men vill för paddan för säkerhets skull bara skriva att du ska blöta händerna ordentligt om lyfter den med händerna. De har superkänslig hud.
Ja vi har lite paddor vi också men inga mängder, har bara sett en innan och sambon som bott här sen 90-talet har lyckats missa de helt 😅 Mördarsniglar har vi däremot gott om så paddorna ska man vara rädd om!

Yes, jag lyfte med torra händer när jag trodde att den var död men efter att ha sett att den lever är det bara blöta händer som gäller :) Typisk sån grej jag önskar att jag visste som barn 🙈
 
En uppdatering såhär på morgonen blir rätt... Ptja, händelselös 😅 Paddan sitter kvar på samma plats som jag lämnade den igår kväll. Alla snäckor är på plats, en snigel saknas men jag tror den ligger gömd nånstans, har svårt att tro att den blivit uppäten. Paddan öppnar fortfarande inte ögonen - kan de ha tagit skada av uttorkningen? :(
 
En uppdatering såhär på morgonen blir rätt... Ptja, händelselös 😅 Paddan sitter kvar på samma plats som jag lämnade den igår kväll. Alla snäckor är på plats, en snigel saknas men jag tror den ligger gömd nånstans, har svårt att tro att den blivit uppäten. Paddan öppnar fortfarande inte ögonen - kan de ha tagit skada av uttorkningen? :(

Den kan ju vara sjuk. Både virus och svamp sprids särskilt lätt när det är så varmt som det har varit nu. Se här för symptom: https://www.sva.se/media/l5fmln4u/grodsjukdomar-broschyr.pdf
 
Den kan ju vara sjuk. Både virus och svamp sprids särskilt lätt när det är så varmt som det har varit nu. Se här för symptom: https://www.sva.se/media/l5fmln4u/grodsjukdomar-broschyr.pdf
Tack! Chytridsjuka verkar inte ha spritt sig hit som jag förstår det (södra Dalarna). Jag ser inga symtom på annat så jag hoppas att den repar sig med lugn och ro och fukt iaf, men den kan såklart ha nånting som inte syns också.

Nu kom regnet! Borde jag sätta ut den tro, det är ju frågan. Vilda djur inomhus är ju ofta en nackdel för djuret, frågan är om det är det i det här fallet. Även om jag låter bli den så kan den ju absolut hämmas av stress tänker jag.
 
Har precis varit den där konstiga grannen som stått ute i ösregn och grävt ner en kruka bland ormbunkarna :D Nu har paddan flyttat ut. Fatet med vatten är med, den kan om den vill gräva ner sig i fuktig jord bakom och det är gott om mat i den delen av trädgården.

En snigel är MIA. Jag har svårt att tro att den blivit uppäten utan tror snarare att den rymt, men samtidigt hade de så pyttiga hål i locket att jag vete sjutton om den kunnat klämma sig ut heller? Så vem vet, kanske har den blivit paddmat. Jag hoppas det iaf!

Nu är det upp till paddan, vi får hålla tummarna för att den klarar sig.
Nu vet jag inte om mod sett tråden men oavsett, tack för att den fått ligga kvar! Jag vet ju att den hör hemma i djurforumet egentligen men prioriterade att få svar av de allsmäktiga bukefalisterna :)
 

Bifogade filer

  • 20240605_140723.jpg
    20240605_140723.jpg
    409,6 KB · Visningar: 180
Har precis varit den där konstiga grannen som stått ute i ösregn och grävt ner en kruka bland ormbunkarna :D Nu har paddan flyttat ut. Fatet med vatten är med, den kan om den vill gräva ner sig i fuktig jord bakom och det är gott om mat i den delen av trädgården.

En snigel är MIA. Jag har svårt att tro att den blivit uppäten utan tror snarare att den rymt, men samtidigt hade de så pyttiga hål i locket att jag vete sjutton om den kunnat klämma sig ut heller? Så vem vet, kanske har den blivit paddmat. Jag hoppas det iaf!

Nu är det upp till paddan, vi får hålla tummarna för att den klarar sig.
Nu vet jag inte om mod sett tråden men oavsett, tack för att den fått ligga kvar! Jag vet ju att den hör hemma i djurforumet egentligen men prioriterade att få svar av de allsmäktiga bukefalisterna :)
Heja dig som hjälpte paddan och heja paddan framöver!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 876
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har inte vågat skriva någon glad tråd om det här med rädsla att det ska slå fel, men nu har hon varit feberfri i 12 dagar och jag...
Svar
15
· Visningar
1 365
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp