Och det är så fultJa! Alltså jättevanligt jättelänge.![]()
Ser att jag läste din post som ”inte så jättevanligt längre” men det skrev du ju inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det är så fultJa! Alltså jättevanligt jättelänge.![]()
Klart man kan! Genom att skriva X-mas om man vill.Nej då är det bättre att byta ut namnet helt @Sel man kan inte ta bort Christ ur Christmas
NeeeeejKlart man kan! Genom att skriva X-mas om man vill.Det har ju ändå absolut ingenting med religion att göra för majoriteten av människor nuförtiden, så varför inte?
Själv föredrar jag Happy Holidays, då täcker man in typ hela säsongen.
Neeeeej!!
Bort med X:et!
Fast det har väl varit jättevanligt jättelänge?
Edit: Och det raderar i alla fall ordet "Christ" ur christmas. ser det bara som positivt!![]()
Mvh blyger som inte direkt strider för tre vise männen i pepparkakstågen
Aldrig fattat att det var Jesus man tog bortbara sett det som en rolig förkortning.
Mvh blyger som inte direkt strider för tre vise männen i pepparkakstågen
Det är ju smart, har inte tänkt på det förut.Jag vette sjutton om det var medvetet eller inte, men det blir ju så och gör det mer uppenbart att det inte är Christ som är superviktigt längre. Tycker jag då!
Jag undrar vad de rasistiska elementen i det här landet skulle säga om saken om man påpekade det, slår vad om att de använder X-mas till både höger och vänster.![]()
Precis! Det är lite så jag tänkt på det sedan jag flyttade hit (det var väl först då det blev så tydligt att Christ i christmas faktiskt har en mening. ), och eftersom jag inte är så mycket för den idén heller gillar jag Happy Holidays!Det är ju smart, har inte tänkt på det förut.
Men x-mas ger ju en tydlig signal om (kapitaliskt) modernt julfirande där man umgås med familjen och ger julklappar, inte i syfte för att fira Jesus utan mera som ett modernt påfund. Blir mindre bundet till en religion också.
God helg kanske?Vad skulle man kunna säga i Sverige? Glatt firande?![]()
Apropå det, vad betyder ordet Jul egentligen?Precis! Det är lite så jag tänkt på det sedan jag flyttade hit (det var väl först då det blev så tydligt att Christ i christmas faktiskt har en mening. ), och eftersom jag inte är så mycket för den idén heller gillar jag Happy Holidays!![]()
God helg kanske?
Jul har inget med Kristus att göra så den som undviker det ordet gillar nog inte julen som högtid öht.Apropå det, vad betyder ordet Jul egentligen?Det är ju inte alls lika bundet till kristendomen som Christmas, kanske det inte behöver vara det?
![]()
Apropå det, vad betyder ordet Jul egentligen?Det är ju inte alls lika bundet till kristendomen som Christmas, kanske det inte behöver vara det?
![]()
Klart man kan, X-mas tror jag har funnits i minst 40 år.Nej då är det bättre att byta ut namnet helt @Sel man kan inte ta bort Christ ur Christmas
Det är å andra sidan väldigt lite som har med någon kristen högtid att göra öht förutom kyrkans försök att ta över diverse "hedniska" högtider.Jul har inget med Kristus att göra så den som undviker det ordet gillar nog inte julen som högtid öht.
Om man tittar på svaren nedan så går det mycket väl att säga God Jul utan att det har någon koppling till kristendomenVad skulle man kunna säga i Sverige? Glatt firande?![]()
Jul har inget med Kristus att göra så den som undviker det ordet gillar nog inte julen som högtid öht.
Jag firar inte Kristus på julen, utan Oden - julskinkan är mitt blotJul var ju en norrön "högtid" där man firade att solen snur midvinters. Tror bara det hette "jol" eller så, här i Norge iaf.
Tillägg: Från Wikipedia
ordet jul är forngermanskt och förknippat med Oden eller "Julir" alternativt "Julfar", men idag finns mycket liten kunskap om det förkristna julfirandet och mycket få av de förkristna traditionerna har bevarats.
Om man tittar på svaren nedan så går det mycket väl att säga God Jul utan att det har någon koppling till kristendomenSå det kan vi ju gott behålla.
Jag firar inte Kristus på julen, utan Oden - julskinkan är mitt blot![]()