Rädda gjutjärnsgrytan!

Farao

Trådstartare
Förra året fick jag en superfin gjutjärnsgryta i julklapp.
Användes första gången på nyår. Supergott!

Sen ställde min sambo in den i diskmaskinen. :cry:

När jag använder den nu tappar den små svarta flagor.
Jag har skrubbat bort allt svart som lossnade och sen bränt in den med olja.
Men det kommer tillbaka när jag lagar mat i den.. Vad ska jag göra?
Maten smakar bra, som den ska göra, men det ser inte så gott ut.

Koka grädde i den?

Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Rädda gjutjärnsgrytan!

Jag tycker han ska köpa en ny. Det får finnas gränser för vilka tabbar man kan göra utan att rätta till efter sig.

Det behöver han verkligen inte göra.
Alla kan göra ett misstag.
Däremot så kanske vi köper en ny om jag inte får ordning på den..

Det funkar inte att smörja in den med matolja?
Min var ful inuti, men den är fin efter att ha skrubbats ren och smorts in med
olivolja :)

Sett tips på nätet om att man kan smörja den med olja och ställa in grytan i ugnen sen för att oljan ska "brännas" in också.

jag har testat det redan :(
Börjar kännas som ett hopplöst fall, men den ska få några chanser till..

Är det inte vanligt att nya gjutjärnspannor/grytor flagnar?
Annars har jag läst att man kan gnida in den med ett tjockt lager osaltat svinsvål (går att fråga i köttdisken i butiker om de har sådant över) och sen ställa in i ugnen, 250 grader ca 15 min och sen diska ur med varmt vatten.
Låter kanske inte så mysigt men^^

Jag gjorde som det stod i skötselråden som medföljde, rapsolja, 15-20 min i typ 150-200 grader (kommer inte ihåg exakt)

Gör de??
Min gjorde ju inte det första gången vi använde den..
Kanske värt ett försök att testa svinsvål :p

Har du provat att rengöra grytan med grovsalt innan du oljar in den igen? Finns en hel del tips på nätet om hur man gör. Brukar bli bra resultat.

Jag läste dem och tänkte prova..

MEN: Igår lagade jag korvgryta med en massa grädde och härligheter ;) och den fällde inte!! Superglad!

Kan det vara så att den har fällt de gånger den gjort för att jag då har lagat boeuf bourguignon = vin= surt ?

Ja, surt löser ut järn. (Vissa rekommendera kvinnor i fertil ålder att laga sur mat i järngryta för att få extra järn i maten.) Är det en misshandlad gryta så fäller den förstås mer, och även grova flagor kan förekomma.

Det förklarar ju saken :) Min är uppenbarligen misshandlad ;) Det är ganska grova flagor..
Men jag får väl strunta i de suraste långkoken, och använda den till annat gottis istället :)

Ge den några månader med stekning och fetkok så funkar den nog igen även för surkoken.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 587
Senast: Train
·
Övr. Djur Min sambo är fågelvakt åt en kompis (som vi har ganska lite kontakt med) Grå Jako. Eftersom han arbetade över igår fick jag åka för att...
Svar
5
· Visningar
3 041
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka