K

Kaawaaii

Jo, det är såhär. När jag rider på hästar som jag hört kan bocka/sparka bakut/ resa sej/skena blir jag ofta rädd och orolig, men sedan när jag väl sitter på hästen tänker jag inte på det förrutom när galoppen kommer. Då brukar jag sitta som en spänd gitarrsträng och va orolig. Jag kan rida hästar som jag ramlat av förrut, men helst bara i skritt och KANSKE trav. Hur ska jag bli av med rädslan???

Sv: Rädd...

Jag tror det handlar om vana. Ju fler ridtimmar du får desto mer erfaren blir du och då kommer du att lära dig att det är din egen bedömning som betyder mest (efter ridlärarens förstås) och inte dina ridkompisars. Bara för att de tycker att Putte är läskig behöver ju inte betyda att du gör det.

Att det är just i galoppen du tänker såhär är inget ovanligt. Tro mig, du är inte ensam om hur du känner. Det du konkret kan göra är att försöka slå bort andras kommentarer. Att en häst bockade förra veckan, behöver ju inte alls betyda att den gör det idag. Dessutom måste du lita på din egen kapacitet. Du flyger inte som en hjälplös vante bara för att hästen hoppar till. Känner du att en bockning är påväg kan du försöka dra upp hästens huvud för då kan de inte bocka. Slutligen - din ridlärare skulle aldrig sätta dig på en häst som du inte skulle klara av.

Lycka till :bump:

Tack Lea.
Jag red en häst på lektion förra veckan, en tjej sa att han kunde bocka i galoppen efter hindrerna (jag hoppade). Han gjorde det också, men efteråt ville jag nästan att han skulle bocka igen. Vet inte varför. Det va första gången jag verkligen inte var rädd. Hästen stannade också innan hindret och jag va på väg att ramla av, men ändå kom jag i full galopp en gång till. Vet inte vad som hände den gången. Men typ 3 dagar efter kom rädslan igen.

är det så att du rider på ridskola? fråga ridläraren om du får rida en häst ett tag, flera gånger efter varandra, om du gör det, så märker du säkert snart att den inte gör något farligt, och om den gör något, så tror jag nog inte du är så rädd. sen när du börjar känna den hästen, så kan du ju börja rida lite smått på en annan häst också.. och så vidare..

- vi sejjer att du sitter på en häst som brukar bocka i galoppen.. är du rädd för att du skall ramla av och slå¨dej? är du rädd för att du skall få skäll eller vad är det som gör dejj så närvös?

om du vågar kan du försöka göra såhä nästa gång du rider: var modig, tänks som att du skulle vilja ramla av, och du vill att hästen skall sätta iväg i bock-galopp. våga ta det där steget, det får bära eller brista. varje gång som chansningen du tar går bra, och du inte ramlar av, så kommer det vara som att du tar ett steg upp på trappan mot 100% säkerhet.
det blev lite invecklat det här nu, men hoppas du fattar någonting iallafall.. lycka till!:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama