Rädd & ringrostig- var/vem tränar man för?

apocalypsen

Trådstartare
Jag håller i motiverande syfte på att lägga upp tränigsplaner för när hästen kommer tillbaka från sin påtvingade exil (kommer hem i april)
Ett av målen jag har satt upp är att jag nästa höst ska rida en debutant fälttävlan.

Men jag dör ju inte precis av lycka när jag tittar på terränghinderna. Sedan när blev stockhinder mördarhinder?
Antagligen sedan jag för många många år sedan kraschade med skador till följd och sedan dess inte har haft hästar som varit lämpade för att hoppa terräng ( har varit tacksam om de inte har kraschat på cavalettibommar :crazy: ).
Har nu en liten dam som tycker om att hoppa men kan vara lite försiktig av sig.

Några bra tips på föreningar och tränare som kan hjälpa en gammal rädd pantertant?
Jag har en gång i tiden ridit fälttävlan utan att vara rädd så jag antar att det är mycket rost i maskineriet som bidrar.
Bor i Lund så helt svårt tycker jag inte att det borde vara.
Är öppen för alla förslag och vet att jag är ute i extrremt god tid, men har jag fått tips nu så är det lättare att övervaka när alla listor och kurser dyker upp till våren.

Jag behöver inte en tränare som daltar med mig. Jag behöver en som på ett konstruktivt sätt kan lära mig och min häst att komma över dess förbaskade stockar. Träning och rutin ger förtroende och förtroende tränger bort rädsla och osäkerhet.
Finns det någon som börjar på "bebis"-nivå.

Jag vill så väldigt gärna klara av en terrängbana igen.

Apo

Sv: Rädd & ringrostig- var/vem tränar man för?

Du har PM!
För man får väl inte skriva namn?

Finsk/skånsk vm-trea? Inga namn, inga namn! ;)
Och inget daltande, det kan jag lova dej... :smirk:

*lånar knapp*

Tack för de tre pm som dykt upp i min inbox och tack för svaren här :D
Jag har mina aningar vilka alternativ jag kommer försöka välja.

Det är så svårt att hitta tränare när man är lite skrajsen, Man vill ju inte ha någon som mesar med en men samtidigt vill man inte ha någon klämkäck person som inte ser några problem i världen alt en som gormar och lever jäkel. Har råkat ut för alla tre kategorierna tidigare och de två första få mig att se rött ch den sista får mig att känna mig totalt värdelös - inget roligt att träna då :cry:

Men jag ska kolla upp när föreslagna personer håller träning och åka dit och titta. Seadan får jag väl ta och bestämma mig efter det :D

Apo

Min med :love:

Haha fast fan, ibland när hon ryter i då vågar man ju inte göra annat än rätt. :smirk:

Men som du säger, himla go är hon!

Jag säger att det endast finns en enda tränare i hela landet som klarar av att sätta självförtroende i häst och ryttare så jag rek självklart gurun nummer ett: :bow: Janne Jönsson!!!

olgaklara skrev:
Jag säger att det endast finns en enda tränare i hela landet som klarar av att sätta självförtroende i häst och ryttare så jag rek självklart gurun nummer ett: :bow: Janne Jönsson!!!

Håller med! Fast den dom stärker mitt självförtroende allra mest är ändå Mangan!

Hela "Jönssonligan" äger... Spelar ingen roll hur värdelös man känner sig när man går in i ridhuset/ut på terrängbanan för en träning... När man går därifrån är man världsmästare. All heder åt Piia, Janne & Fredde som tränare. :love: :bow:

De finns med på min "bevaknings"-lista :D
Varje gång jag ser terränghinder får jag ett beroende att hoppa det som den fd adrenalin-junkie jag är, men när jag rider an det så sätter skräcken in och alla hemska "om"-tankar sätter in :eek: Tvekar hästen blir jag stel som en pinne vilket de få gånger jag har testat har resulterat i vägringar.
Någr gånger har vi kommit över, men då har hjärtat suttit i halsgropen och jag har kallsvettats i en halvtimme efteråt och varit som spaghetti..

Det var lika dant med vanlig hoppning tidigare, men jag tackar allra ödmjukast herr Ted Nätterqvist för att han tog itu med mig och jag nu kan rida an hinder på 90-1.10 utan att tro att det är döden som kommer mot mig :D Känns faktiskt riktigt tryggt och bra vem vet om min tempramentsfulla dam har en bra dag, kommer vi kanske ännu högre.

Nej, jag vill känna adrenalinkicken efter en fullgjord terrängritt igen och banne mig om jag tänker låta något stå ivägen :devil:
Tackar åter för all hjälp och jag lovar att tala om hur det går till våren när jag sätter igång :idea:

Apo

Janne säger aldrig åt en att hoppa ngt som man inte är färdig för, just därför är han outstanding.

Det allra viktigaste är att man skall kunna lita på sin tränare det är a och o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka