Rädd/osäker häst

P

Pascualina

Hej! Jag har precis börjat rida ett sto som inte blivit riden på ett x antal år...
Det är så, att vid ridning så blir hon väldigt osäker/rädd för allt.. En sten, en spricka i marken.. Ja, det kan vara vad som helst. Och hon går oftast lite på helspänn.
Hur gör jag så hon känner sig säkrare?

Hoppas på svar =)

Sv: Rädd/osäker häst

Det går nog över sålänge du är lugn och inte bryr dig så mycket om sakerna häst tittar på. Det är ganska naturligt att dom är lite tittiga första uteritterna men gör man dom till en vana så brukar dom flesta hästar sluta bry sig så småningom.

För det första, bygg upp ett förtroende mellan dig och hästen. Kela med den, rykta och prata med den mycket så den lär sig din röst. Ge hästen trygghet att lita på dig. Att gå långa promendader med hästen är jättebra, tex. ser du en sten du tror hästen kommer bli rädd för fortsätt gå och ge den godis någon meter innan stenen men stanna inte. Prata med hästen när ni går, kan vara om allt möjligt babbla på bara.. Och gå med bestämda steg, och försök låtsas som du inte ser stenen alls. Varva promenader med ridning. Men kom ihåg allt tar tid :p. Inget går att påskynda.

Hej! Jag har precis börjat rida ett sto som inte blivit riden på ett x antal år...
Det är så, att vid ridning så blir hon väldigt osäker/rädd för allt.. En sten, en spricka i marken.. Ja, det kan vara vad som helst. Och hon går oftast lite på helspänn.
Hur gör jag så hon känner sig säkrare?

Hoppas på svar =)

Då måste hästen få hämta sitt förtroende hos ryttaren, = dig. Som dom andra har skrivit måste du vara lugn och veta vad du vill (börjar t ex du tveka om sprickan i marken känner hästen av det direkt och det blir bara pannkaka). Samt jobba på att bygga upp ditt förhållande till hästen på alla möjliga sätt.

Hästen kommer att slappna av när hon förstått att du har huvudet på skaft och att inget hemskt kommer att hända när hon är med dig.

Ta fram en sångbok med lugna vaggvisor, plugga in dom! Sen rider du iväg på långa tyglar, sjungandes lugna vaggvisor! Det gör att du blir lugn och hästen blir lugn! Förbered dig på några månaders träning innan det går över och var beredd på återfall!

Lycka till!:)

Ett tips är att rida ut med en annan häst som är lugn och stabil, det har hjälpt mycket på min häst. Det blir också en trygghet.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
674
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama