Rädd om "tuttarna"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 888

oki

Trådstartare
JAg har ett sto som beräknas föla för första gången om ca en vecka. Hon är normalt en genomsnäll häst som aldrig har ställt till med några problem i hanteringen. Nu är hon så vansinnigt rädd om magen och juvret är det inte tal om att få känna på. Hon blir riktigt sur och sparkas rejält bara man lägger handen på bakre delen av magen.
Försöker ju givetvis att vänja henne vid beröring men det är inte så lätt... Ska jag på något vis oroa mig för detta inför fölning eller ska jag tro att det löser sig självt när fölet vill dia?

Sv: Rädd om "tuttarna"

Mitt ena sto är likadan, hon både biter och slår efter en men det går bättre hela tiden.
Men när hon fölade förra året (då förstagångare) så skötte hon det utmärkt med fölet. Hon är även egen om magen.

Jag fick istället problem med mitt andra sto som älskar när man kliade henne på tuttarna, hon vägrade låta ungen dia så där fick vi kämpa. Jag blev väldigt förvånad, trodde helt säkert att det andra stoet skulle bli problemet om någon av det skulle bli det.

Dock råder jag dig starkt till att envisas, bind upp henne, bremsa eller ta upp ett framben, ju mer du gör nu dessutom lättare är det sen, även om hon då inte låter ungen dia så har du åtminstone vanan inne på hur man gör!

Ha grimma på märren så du får tag i henne om hon beter sig dumt (skönt att slippa krångla med det också) och se till att ha någon du kan be om hjälp, det är ju väldigt viktigt att du snabbt kan mjölka ur henne och nappa ungen så den får råmjölken.

Mitt sto som krånglade förra året hade en väldigt bra mjölkproduktion så juvret var superspänt så när fölet var där o puffade så blev hon arg för det gjorde ont, när vi mjölkade ur så släppte ju trycket och märren kom snabbt underfund med att det blev bättre när fölade diade så då körde hon helt sonika upp fölet och såg till att den diade..
(då ströp jag kraftfodret så den lilla skulle åtminstone få vila i fred)

Så var mitt sto också inför första fölningen. Jag oroade mig lite för om fölet skulle få dia men det gick helt problemfritt!

Tack QuickStar och Görel för era svar.
JAg har tidigare haft flera avelsston men just detta beteende har jag inte sett tidigare, därav min undran.
JAg har nu också pratat med stoets uppfödare som har stuteri och många års erfarenhet. Detta är tydligen inte helt ovanligt och inget som för honom har ställt till med problem efter fölning. Det är nog helt enkelt så att det spänner mycket i juvret och sedan när stoet släpper till mjölken så lättar trycket.
Vi får väl helt enkelt vänta och se. Har iaf "tränat" lite mera nu och med stor försiktighet får jag stryka henne under magen.

Liknande trådar

Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår... 2
Svar
20
· Visningar
3 987
Senast: Kellie
·
Träning Återkommer med mitt lilla bekymmer..Har ett sto med föl vid sidan som nu är 5 månader.Hon diar nästan aldrig..har inte sett henne dia på... 2
Svar
20
· Visningar
2 449
Senast: horsemanship
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 013
Senast: lundborg
·
C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 747
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka