Rädd när man tar av tränset!

J

Jeeves

Någon som har bra, konkreta tips på hur man kan komma runt problemet med att unghästen slänger upp huvudet när man ska ta av tränset?

Han har haft träns i ett par månader, är snart två år och har blivit ledd i träns några gånger i veckan hittills. Han tar bettet bra och har inga problem när man tränsar på. Jag har ett tredelat vanligt bett på honom och tycker att han ser ut att trivas bra med det för övrigt.
Han backar alltså undan häftigt varje gång tränset ska av, biter fast och blir rädd. Har försökt ställa honom med rumpan mot väggen men då går han uppåt istället...

Har haft många unghästar men det är första gången jag upplevt en häst som visar ett sånt obehag. Han blir lika rädd varje gång, trots att jag försök träna på detta, vara väldigt varsam etc.
Bra tips, någon?
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Har faktiskt inte provat men funderat på det och ska testa nästa gång. Problemet är att han inte släpper bettet så även om jag öppnar det i sidan så misstänker jag att han kommer att slänga upp huvudet i alla fall. Men som sagt det är värt ett försök. :bow:
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Prova med att ge honom något gott som tex en morot samtidigt som du drar över nackstycket, då kommer han förhoppningsvis att gapa av sig självt.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Ta fram båda tyglarna, framför hästens huvud. Håll dem i vänster hand, och lägg dem sedan från vänster till höger över hästens hals strax bakom nackstycket. Ta sedan tag i stumpen som kommer fram på högersidan och håll även i den vänstra delen. Knäpp därefter upp nosgrimma och käkrem och ta försiktigt av tränset.
Genom att göra så med tyglarna känner hästen att den sitter fast och kan inte kasta så med huvudet.

Immer
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Tack, många bra tips från er allihopa så nu hoppas jag att vi kan lösa det här.:bow: :bow:
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Håll alltid en hand över nosryggen när du tar av tränset, precis som du gör när du tränsar på. Håll kvar tills hästen har släppt bettet. Jag har sett många unghästar bli rädd när folk slarvar... Morotstricket fungerar säkert och agera lugnt och metodiskt! Lycka till!
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

sådär höll min lille på när jag vande honom vid träns från början. Det gick jättebra att sätta på det men när man skulle ta av honom det så öppnade han inte munnen och slängde upp med huvudet samt backade i panik.

Det jag gjorde då var att bjuda honom på lite godis när jag hade dragit av nackstycket samt att tänka på att aldrig släppa ned bettet mot de främre tänderna förrän han gapade för att ta godiset. Sedan dess sammankopplar han ej avtagandet av tränset med obehag utan det går jättebra att ta av det.

Jag testade även att öppna från sidostycket men det fungerade inge vidare utan det som fungerade bäst för oss var detta knep.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Många bra tips, här är ett till:

Stå på en pall när du tränsar av, när huvudet åker upp kan du lugnt följa med och hålla fast tränset och hålla en hand över nosryggen tills han släppt bettet.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Näpp, då åker jag med in i väggen som en vante, garanterat!

Någon annan nämnde det här med att hålla över nosryggen och det gör jag förstås men han slänger sig alltså häftigt bakåt och "glömmer" att öppna munnen...

Jag tror nog mest på godistricket, måste få honom att förknippa avtränsning med något trevligt istället för tvärtom. Han är ett matvrak utan dess like så det skulle kunna funka. Anledningen till att jag inte varit så påhittig hittills är att jag trott att det var en övergående fas som skulle försvinna med tillvänjning men det har det liksom inte gjort.

Tusen tack för alla tips!
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Gör likadant som när du sätter på tränset.
Håll med ena handen runt nosryggen o ta försiktigt av över nacken.
Släpp inte förrän den verkligen har spottat ut bettet- klappa.

Unghästar glömmer just det o kan då bli väldigt rädda om munnen.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Min häst hade samma problem, jag lindade bettet med silikonlinda, insåg att han tyckte det var väldigt läskigt när bettet klirrade lite mot tänderna. Godis är också en bra ide, sänk ner det långt så att han lär sig sänka huvudet då tränset ska av.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Sådär höll min valack på (som dock är 9 och van vid bett och träns för länge sen). Han växte ur sitt träns och kedjan på bettet blev för kort och det var då anledningen. Tror jag:cool:

Nu är det fixat och han är mycket bättre
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Det brukade vi linda metallapporterna till unghundarna med förr men nu kommer jag inte i håg var vi köpte silikontejpen. Var kan man hitta den?

Hur ofta behövde du byta tejp? Jag tror att den kan vara till hjälp faktiskt.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

De Laval säljer Spentejp (funkar som siliconlinda). Ring dem och fråga efter återförsäljare. Eller varför inte investera i ett gummibett?

Min förra häst gjorde likadant som din, hon gillade inte bettet mot tänderna. Jag hade gummibett i början tills hon blev mer van.
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Nej, det får bli tejp eftersom jag tycker att alldeles för många av gummibetten är direkt dåliga. Håller inte och en del är vassa i kanterna, nyps i mungipan etc.

Ska kolla efter spentejpen!
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Jag köpte min på en vanlig hästsprotsbutik, tror de flesta har det hemma? Jag sålde min häst strax efter jag lindat så jag vet inte hur ofta man får byta, men jag tror att det håller ett tag.. Vet att nya ägaren behöll bettet lindat iaf.. hoppas att det hjälper!
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Jag hade en ponny som också slängde upp huvudet när jag tog av tränset, vilket blev att hon fortsatte för hon trodde det skulle göra ont nästa gång också, men jag började med att ge henne en bit morot och sedan höll jag över nosryggen samtidigt som jag tog över nackstycket, sen höll jag kvar tills hon själv släppt bettet, alltså jag försökte inte lirka ut bettet ur munnen. ( Det bruka gå rätt fort eftersom hon tuggade) Efter några gånger så förstod hon att det var lättast o släppa bettet direkt. :rofl: Lycka till!
 
Sv: Rädd när man tar av tränset!

Det går inte att hålla kvar över nosrygg eller nacke, han kastar sig uppåt och bakåt så att man tappar greppet om nackstycket. Har börjat med godis och han blir fortfarande rädd och backar men det blir sakta bättre, han är ett godismonster av stora mått så det var nog rätt väg att gå.:d
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp