Rädd medryttare!

Trasdockan

Trådstartare
Min medryttare ramlade av min 5-åring förra veckan och fick en lättare hjärnskakning. Nu mår hon bättre men hon är rädd och nervös över att sitta upp igen.

Hur ska jag hjälpa henne på bästa vis?

Sv: Rädd medryttare!

Ta allt i hennes takt, se till att vara med och coacha henne hela vägen, kräv inget mer av henne än hon vill göra själv så hon vill fortsätta och tycker det är kul. Hon ska inte ens behöva rida fören hon känner att det är okej, och JA jag VET upp i sadeln igen och jag är själv sådan människa jag sitter upp på en gång. Det jag menar är bara att låt det ta sin tid och låt henne först rida inhägnat osv...Det kommer nog gå jätte bra, men bolla med henne så hon få ge dig sitt egna perspektiv.

Upp i sadeln fortast möjligt är ju det bästa, men kanske det räcker där? Kan du inte gå med första gångerna hon rider t.ex, så du är där bredvid henne om hon känner att hästen börjar "krångla"? Bara skritt första gångerna, man får ju börja om lite.

Gå med henne hela tiden. Kanske räcker med att skritta första gångerna som MissFidelia säger.. Om du har tillgång till paddock och ridhus så ge henne en liten lektion så hon får något att koncentrera sig på, när det går som bäst så bryt. Bara man tar det i en takt som man känner att man klarar, gör saker som man klarar så kommer allt gå jätte bra :)

Som någon annan skrivit kan det vara bra att bara låta henne skritta hästen första gångerna medans du går med.
För att underlätta ännu mer kanske du kan longera hästen innan hon sitter upp alt. att du rider en stund innan så hon ser att den uppför sig och gör av med ev. överskottsenergi :)

Jag ramlade av min 7-åring för han stack och höll på (dock så kom det fram sen att allt var den där j*vla sadelns fel..). Iallafall så blev jag rädd för att sitta upp men jag lät min tränare rida honom i två veckor när jag inte var med, sen så fick hon rida innan jag satt upp. När jag väl kom upp på hästen så red jag som jag ville och kände för, endast för att bygga upp mitt förtroende för hästen och mitt eget självförtroende. Den där "spärren" släppte efter två-tre veckor ungefär. Lycka till, hoppas hon kommer våga sig upp på hästen igen!

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 547
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
580
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur