Rädd häst, rädd ryttare...

S

sstina

För ca. 2 månader sen köpte jag en islandshästvalack på 6 år. Allt har gått jättebra och han är väldigt fin, men för några veckor sen så började han hålla på lite smått. Först försökte han bara springa åt motsatt håll mot vad jag ville men det var inget jag tänkte speciellt på, "han testar väl lite bara" tänkte jag för mig själv.

Men nu har han stuckit iväg flera gånger och jag har åkt av två gånger. Han drar upp huvudet, tar bettet och springer i full fart.

Jag har alltid varit orädd som ryttare även när jag ramlat av och det har jag gjort på betydligt värre sätt än dom här gångerna. Men det här med att jag har ramlat av honom nu har gjort honom rädd för att det ska komma en ryttare flygandes och jag har oturligt nog blivit rädd för honom, att han ska sticka.

Så, vad kan jag göra? :confused: På marken är han urgullig och gör ingenting, lugn som en filbunke...

Sv: Rädd häst, rädd ryttare...

Träna mycket från marken om ni kommer bättre överens på så sätt. Jag skulle kolla sadeln också - inte ovanligt att pållen försöker sticka ifrån den om den inte sitter bra (han kanske ha gått upp eller ner i vikt?).

Sadeln är egentligen lite för lång, alltså går lite för långt bak för jag har inte haft råd med en ny sadel till honom. Kan det bero på det?

ALLT är möjligt när det gäller våra älskade hästar, inte sant?! Ofta får man prova sig fram och s.a.s. bocka av vad det INTE är. Du kanske kan låna en sadel som sitter bättre och testa? Om han fortfarande sticker så vet du att det inte är DET i alla fall. Fast ibland kan ett visst beteende sitta kvar ett tag eftersom pållen minns "i kroppen" hur det kändes, även om själva problemet inte finns kvar.

Fast ändå, han hade sadeln när jag provred och har haft den sen dess, och det har inte varit nånting innan.. Nu har det nog satt sig lite i huvudet på honom tror jag. :(

Det kanske inte alls är sadeln - men som jag sa tidigare (gjorde jag väl?) kan han ha gått upp eller ner i vikt. Om han tappat lite kanske den "tippar bak" lite nu och eftersom den är lite för lång KAN det vara så att den känns när han rör sig. Du kan testa med "ludd" (pad). Men mitt "huvudtips" var egentligen att träna honom från marken.

Låt någon titta igenom honom så att han inte har ont. Kolla allt från tänder till bakben. Hade liknande problem med min häst, han var betydligt större dock 180 i manken. Han hade iallafall ont i sin mun och blev betydligt lättare att rida efter de felet lagades.

Annars, jobba mycket från marken. Visa aldrig rädsla (lättare sagt än gjort).
Lycka till

När du har uteslutit alla fysiska problem kan du kanske prova att byta bett eller alternativt till bettlöst. När min ena häst gjorde så (fast hon körde ner skallen i backen) rekommenderade vissa mig att "rycka loss" bettet så du återfår kontrollen. Så att hästen tappar det alltså. Jag vet inte hur bra det är egentligen men jag antar att det inte är det smartaste. Annars väljer du rundor där du har mycket plats så du kan styra in på volter eller alternativt lär in "nödstopp" så du kan ta i ena tygeln så han stannar.

Det finns många smarta grejer. Detta förutsätter alltså att allt fungerar från marken vilket jag uppfattar att det gör. Men kolla utrustning och se så hästen inte har ont först.

islandshästar är väldigt duktig att "ta tag i bettet", så jag skulle också testa att rida bettlöst. Efter att ha tittat så hästen inte har ont.!

islandshästar är väldigt duktig att "ta tag i bettet", så jag skulle också testa att rida bettlöst. Efter att ha tittat så hästen inte har ont.!

När jag läste rubriken så tänkte jag att det ofta blir det omvända.

Rädd ryttare ger, om inte rädd, så i alla fall en osäker häst, eller häst som får "övertag".

Tycker också att du ska greja med den på marken, gå ut o promenera osv. Så ni bygger upp er relation. Lär känna varandra bättre. Du har ju haft honom en väldigt kort tid.

Jag o min häst missförstår varandra ibland, och jag har haft honom i 15 år... :D

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 125
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?