Rädd för vatten

C

Contezza

Har en häst jag sköter om som är livrädd för att duscha.
Vad skall man göra för att få honom att akseptera att bli duschad??

Mitt djur har lätt ångest för rinnande vatten, när jag köpte honom (4 år då) så började jag helt enkelt att spola lite på ena frambenet/bogen när han stod uppställd på spolplatsen och sedan ge beröm/godis. Efter en ganska kort tid kunde jag duscha honom utan problem, däremot kan han fortfarande få hysteriska utbrott om jag försöker duscha honom där han inte normalt blir duschad. Vi hade en hel cirkus för ett par veckor sedan när jag skulle duscha av honom på betet när jag fyllde vattenkaren, för där brukade han minsann inte bli spolad annars (så är det att ha en neurotisk häst, men man vänjer sig *luttrad matte*).

Småtvätt och beröm är vad jag skulle göra i ditt ställe.

Min unghäst vill heller inte bli spolad, han galopperade runt mig och tyckte det var sååååå hemskt. Dom har kanske inte tvättar honom så mkt. Men jag har iaf gjort som Trassel, bara spolat lugnt ändå. Han tycker inte det är så himla roligt nu heller, men han sköter sig oftast.

Jag skulle nog vara ute på gårdsplanen och ha hästen i grimma med ett lååångt grimskaft och ha tagit fram slangen innan (en del hästar är ju rädd för den med) och sen starta vattnet låta honom nosa och titta lite.Sen duschar du lite på benen eller på bogen.Så fort han hoppar undan slutar du och börjar om igen när han är lugn.
Gör så lite varje dag så vänjer han sig nog snart!
Lycka till!

Ville bara fråga en annan sak :). Heter din häst Contezza? Är hon fullblod?

Nepp det är en han som heter Welt Sohn.
Fem årigt dansk.
Har haft det här nicket ganska länge.

Tack för alla tipsen som har kommit.
Skall prova på onsdag så se hur har reagerar.

Min pålla är livrädd för slangen, så jag använder hink och svamp - funkar mycket bättre.

Det är faktiskt inte alla hästar som det går att lära sig att bli duschade. Jag har försökt med alla knep på min pålla, men inget funkar... Hon stegrar sig så att hon går omkull om jag närmare mig med en vattenslang i handen :crazy:

Däremot funkar det finfint att hälla vatten över henne ur hink... matte blir också blöt, men det får man väl stå ut med :D

/Lizzie

bind upp så att det säkert håller för halvtokig häst och ställ dig på säkert avstånd. Spola med ljummet vatten tills hästen lugnar ner sig. upprepa varje dag tills det är "no big deal"

/Malin

Spola lite men ofta! Börja med benen, när h*n vant sig vid det så gå vidare.
Jag gör så att de dagar de är varmt ute spolar jag av min pålle innan jag rider också. Från början höll hon på att riva halva stallet så fort vi närmade oss spolspiltan. Nu kan hon, ibland :angel:, stå helt själv när jag spolar. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
814
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama