rädd för spray och vatten

M

Muminbarnet

min ponny är livrädd för vatten och spray.
han reagerar inte så mycket om vattenslangen är igång eller om jag sprayar i luften, då tittar han bara på mig och lyssnar lite "extra", men direkt jag börjar spraya På honom eller vattna (och då hinner jag bara blöta ner hovarna lite) så stegrar han och sparkar. och han gör allt för att träffa personen som sprayar.
står han uppställd i stallgången så stegrar han och springer rakt fram och snurrar in sig i kedjorna.
är han i hagen så skenar han till andra sidan, sen kommer han inte tillbaka och ska man hämta honom så kan man vara beredd på ett bett/spark.
Någon som kan hjälpa mig?

jag får (oftast) spraya på en svamp och svampa honom, men det är inte alltid han tillåter det heller.

han är även så rädd för vatten att han tar omvägar runt vattenpölar och kan börja stegra i stallet om det regnar utanför (när man ska leda ut honom till hagen alltså) men är han ute och det börjar regnar bryr han sig inte.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: rädd för spray och vatten

Tycker det låter som mycket vilja och inte så mycket rädsla... Jag hade satt fast honom i en spolspilta (med balsnören emellan knäppena) och bara spolat tills han stod still. Han får inte ha för långa linor (eller för stor plats) så han kan vända sig (trassla in sig), eller gå runt för mycket (så han kan ta sats och komma loss på hävkraft, så sätt). Spola på benen och upp på hästen, stå på såpass avstånd att han inte kan komma åt dig med hovar eller tänder och bara spola. Du ska ha sista ordet, inte han.
 
Sv: rädd för spray och vatten

Tycker som Ponnyryttaren_, det är nog snarare allmänt dåligt beteende där han lärt sig att om man beter sig på det här viset slipper man undan att bli spolad på.

Att en häst är rädd för vattenpölar, iaf större pölar är ganska naturligt då jag har för mig att hästar har ett väldigt dåligt djupseende och att den där stora grunda vattenpölen lika bra kunde varit 1 meter djup. Men om han håller på och fånar sig för små miniatyrpölar är det nog bara rent trams från hans sida.

Hade han haft en genuin rädsla för vatten hade han fått panik om det börjat spöregna när han är i hagen.

Som ponnyryttaren_ skrev tycker jag du ska sätta honom i en spolspilta eller binda fast honom i något stadigt utomhus. Ta av munstycket på slangen så vattnet bara rinner ur slangen och inte håller på och pyser och sprutar och har sig (det är troligen det ljudet han reagerar på), och börja sen bara spola tills han står stilla. Börja med ryggen, där är de vana att bli blöta först när det regnar, och kom ihåg att använda tempererat vatten så du inte börjar spola med iskallt vatten, det är inte skönt för någon.

Stå heller inte och mesa när du spolar. Om han kastar sig eller sparkar, bara fortsätt spola. Många blir rädda och tar bort slangen så fort hästen rycker till eller blir lite rädd, vilket inte hjälper i längden, det bara förstärker beteendet att om man kastar sig och är bråkig slipper man. Så bara spola på, var lugn själv och sluta spola och beröm när han står stilla och inte bråkar.
 
Sv: rädd för spray och vatten

Jag låter hästen springa el gå i en liten volt runt mig,då har hästen (chans) och hästen komma undan men stannar rätt snart när den märker att den inte kommer undan o vant sig. Funkat bäst för mig blir inte samma panik som när den sitter fast o då slipper den slita slig lös det blir mer panikartat.
 
Sv: rädd för spray och vatten

Det är en jättbra metod -för en ängslig häst, fast för TS känns det väl inte så aktuellt då den bara är kaxig och den sparkas efter henne med både fram och bakhovar? Finns väl också risken att den tar sats och galopperar rätt över henne...
 
Sv: rädd för spray och vatten

En häst som blir aggressiv när den ogillar något ska man vara försiktig med. Iom att hästen tydligen sparkar för att träffa sas är det betydligt säkrare för TS om hästen är uppbunden, så hon kan stå på lagom avstånd och flytta sig om hästen skulle sparka mot henne. Om hon håller i hästen och spolar är risken som ponnytyttaren_ skriver att hästen får in en spark eller springer över henne då hon inte kan flytta sig bort från den på samma sätt.

Men självklart finns det mer än en metod till det mesta och man får prova sig fram och se vad som funkar.
 
Sv: rädd för spray och vatten

Allmänt råd bara,fler kanske har problem:p. Men har man såna problem ska man nog börja med lite andra ledarskapsövningar kanske o strunta i duschen. Spray kan man ju undvika så länge tills hästen har respekt för folk o lärt sig gå undan o inte anfalla folk. Utgick bara från mig själv o mina hästar:).
 
Sv: rädd för spray och vatten

Tack för era svar!
Har haft krångel med att komma in på min sida här, så har inte kunnat svara, sen glömde jag helt enkelt bort det.
Men nu fungerar sidan, och jag tänkte bara säga att han har lugnat sig nu! Han sparkar inte eller sticker längre, så en stor förbättring. Och sprayen är inte alls "lika otäck" längre. Vet inte om det berodde på envishet ifrån mig, eller om han helt enkelt har mognat till sig (han är ju född 09)
men ville bara tala om att uppbindningsmetoden och att inte ge sig fast han sparka har fungerat :)
 
Sv: rädd för spray och vatten

Skönt att det har bättrat på sig! Ofta handlar det bara om att hästen måste vänja sig och när hästen väl inser att inget farligt kommer hända brukar de lugna sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 718
Senast: help_me
·
Hästhantering Jag har i flera år nu undvikit att duscha/tvätta mitt ena islandssto då hon blir vansinnig o livrädd av vattenslang, hink med vatten och...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 166
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp