Rädd för hästen eller enbart trött på allt?

M

Mooniie

(visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så den fick hamna här nu.)

så som texten löd, det är så här jag har en "plast syster" som har sin häst här hemma med sin mor (deras hästar) syrran har förut ridit flera dagar i veckan men allt mer sen hon skaffade denna hästen (det är hennes första "stor" häst förutom sin Ponny som hon sålde) har det hänt små olyckor till och från, hon har ramlat av honom en gång då hon satte upp från fel sida och hamnade bakom sadelen, kort sagt åkte hon i backen och skadade en kota i ryggen.

Nu hästen i sig är ganska "harig" i vissa situationer (som att hoppa upp från en ny sida och rida ut ensam på) han har också tendenser att bli bossig i hagen mot ALLA, hon har såklart åkt av hästen fler gånger men klarat sig bättre då, nu är det så här att under veckorna rids inte hästen då vi båda studerar på annan ort och medryttaren sluta av privata skäl men även under helgerna brukar hästen få stå allt mer och det syns tydligt på honom hur pigg han är när han bara går i hagen (han är den typen av häst som bör ridas MINST varannan dag) jag vet inte om det bara handlar om att hon inte är motiverad att gå ner eller inte men när hon väl går ner så har hon ridit hästen HÖGST 20 min och då kan han ha stått i tre - fyra dagar redan (det handlar då om att hon endast går ner en gång under hela helgen om det inte är hon som måste mocka åt kusarna)


så här är min första fråga

Motivationen kan det vara den det är fel på eller har hon tröttnat bara?

sen till det andra problemet

Jag har själv ridit ut med henne några gånger, då det passar henne, men då vi inte är under samma vågläng när det gäller ridningen så händer det att hon rider själv och jag rider själv (jag är mer typen som gärna tar det lugnt och kan känna mig trygg på hästryggen, och hon är mer den som endast racar genom skogen ju fortare desto bättre) ialla fall dom få gångerna då det händer att hästen blir spänd eller det låter lite en bit fram så i stort sett varje gång kastar hon sig av från hästen klappar honom och antingen leder honom förbi eller tar en omväg.

Så till andra frågan.
Om det nu är att hon verkligen är rädd för hästen och för att ramla av, finns det något man kan göra för att få henne att inse det själv då?

Sen tredje saken.

Som jag nämde tidigare eller längre upp så rider hon som sagt en kvart - tjugo minuter en gång i veckan (så vida det inte snöar allt för mycket ute och blåser lite) när hon väl rider hästen så tycks hon ALLTID hinna med både trav, galopp, "Jobba honom i form", samt skritta fram och av honom tillräckligt bra (i hennes mening) hästen har haft ett dåligt bakknä tidigare och när hon rider honom syns det till och från att han inte tar med det helt och jobbar som han ska, men när man säger det till henne blundar hon mest för vad man säger.


Tredje frågan nu
Hur stor är risken att hästen förstörs om detta får fortsätta länge till?
Alla jag har pratat med tidigare säger samma sak, att det stämmer hästen kommer förstöras ju längre det håller på visseligen kan jag hålla med där, då jag själv håller stenhårt på att uppvärmning, framridning och avskrittning är det absolut BÄSTA för hästen vilket ofta kan ta en halvtimme för mig (nu är det ju så då hästen står hemma så är inte tid några problem heller utan det är snarare tiden för kompisen som är viktigare).


Tacksam för dom svar jag kan få! måste bara se så att det inte bara är jag som inbillar mig;)
 
Sv: Rädd för hästen eller enbart trött på allt?

Det låter som att hon blivit rädd någon gång när hon varit ute med hästen. Prata med henne någon gång inte precis innan ridtur, någon gång ni har tid om allt är som det ska, om hon vill ha hjälp eller något liknande, det är LÄTT att tappa motivationen . Jag vet inga fler råd än att prata med henne :)
 
Sv: Rädd för hästen eller enbart trött på allt?

Det kan ju mkt väl vara så att hon är rädd, men det kan ju lika gärna vara motivationen som fattas. Om man bara har tid att rida hästen två gånger i veckan så känns det ju mer eller mindre onödigt eftersom man ändå bara kan rida den väldigt lätt dessa två dagar.

Som jag nämde tidigare eller längre upp så rider hon som sagt en kvart - tjugo minuter en gång i veckan (så vida det inte snöar allt för mycket ute och blåser lite) när hon väl rider hästen så tycks hon ALLTID hinna med både trav, galopp, "Jobba honom i form", samt skritta fram och av honom tillräckligt bra (i hennes mening) hästen har haft ett dåligt bakknä tidigare och när hon rider honom syns det till och från att han inte tar med det helt och jobbar som han ska, men när man säger det till henne blundar hon mest för vad man säger.


Tredje frågan nu
Hur stor är risken att hästen förstörs om detta får fortsätta länge till?
Alla jag har pratat med tidigare säger samma sak, att det stämmer hästen kommer förstöras ju längre det håller på visseligen kan jag hålla med där, då jag själv håller stenhårt på att uppvärmning, framridning och avskrittning är det absolut BÄSTA för hästen vilket ofta kan ta en halvtimme för mig (nu är det ju så då hästen står hemma så är inte tid några problem heller utan det är snarare tiden för kompisen som är viktigare).


Tacksam för dom svar jag kan få! måste bara se så att det inte bara är jag som inbillar mig;)

Men frågan är ju hur mkt hästen jobbas under dessa 20 minuter?
Skrittar hon inte alls eller skrittar hon fram 5 minuter, rider 10 minuter varierat med skritt,travgalopp och sen av 5 minuter?
Om hästen rids HÅRT i 20 minuter utan någon vila så kan det säkert finnas risk med någon sorts skada, men om man rider den LÄTT i 20 minuter så tvivlar jag på att det gör något.. (Fast å andra sidan så har den ju 6 dagar på sig att "återhämta sig" hur lr hur )

Givetvis är det bästa att rida fram hästen ordentligt men å andra sidan så kan man ju inte gör det heller om hästen bara rids en gång i veckan. Själva framridningen för en tränad häst är ju det maximala för hästen som aldrig rids.
En halvtimme är ju nästan max vad man kan rida när hästen inte är igång.
Det måste ju vara bättre att rida hästen i varierade gångarter i 20 minuter en gång i veckan än om hon skulle rida den i 1 timme en gång i veckan..
 
Sv: Rädd för hästen eller enbart trött på allt?

Jag tror att hon blivit rädd för hästen och då tröttnar på köpet.
hon kanske saknar sin ponny me.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 202
Senast: mars
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 190
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 525
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 827
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp