Rädd för dressyrstaketet....

Sanette

Trådstartare
Är det någon som har något tips på hur man tränar en häst som är otroligt tittig på det vita dressyrstaketet inne på banan? Han blir väldigt spänd och skyggar för det. Tacksam för alla tips! :banana:

Sv: Rädd för dressyrstaketet....

Det är väll bara att träna, träna och träna. Ha dressyrstaket med i träningen hela tiden så det inte blir något nytt. Har du inte tillgång till några får du väll spika ihop ett par. :)

bara att träna träna träna och berömma hästen massor när den slappnar av!

jag ställde upp dressyrstaket längst ena kortsidan och sen red jag på en volt så nära så möjligt tills han började slappna av och gick bredvid... och då fick han beröm... :p

lycka till...

Jag tror att spänningar hos hästen från början kommer från ryttaren så jag tycker att du ska tänka på att slappna av själv och helt enkelt föreställa dig att hästen går nära staketet. Bry dig inte om ifall det inte går så bra ibörjan bara rid förbi så nära som möjligt.

Försök inte få hästen att gå fram till staketet och titta, det hjälper sällan.

malu

En idé kan vara att lägga ut bommar (gärna vita) som ett dressyrstaket och rida innanför dessa. Lite mindre läskigt än ett dressyrstaket men ändå en början. Annars är det bara att öva, öva och öva med ett riktigt dressyrstaket...

Min kompis har nästan samma problem med den häst hon ska tävla i dressyr. På träningarna kör vi med vita dressyrstaket och dommarbord, han reagerar inte alls på det. Men så fort det kommer till tävling blåvägrar han att gå närmare domaren än x ungefär , tillslut brukar han lyckas ta sig ut från banan. Någon som har något tips?

Skönt att höra att vi inte är ensamma!!!

Min häst måste tro att det finns SPÖKEN på en dressyrbana, får väl se hur 3 tävlingen går på lördag HÅLL TUMMARNA!

Håller med. Man visar egentligen bara att det är något farligt om man håller på och ska visa det och få hästen att titta.
Det bästa är att bara ignorera hästens reaktioner och fortsätta framåt, det är iof. lättare sagt än gjort ibland :p

Ja, det va skönt att höra att det va fler som hade detta problemet. Men det är väl bara att träna på och åka ut på så många olika tävlingar som möjligt.

Måste göra ett inlägg till; Jag tror inte att det finns några hästar som är verkligt RÄDDA för dressyrstaket. Kanske första gångerna de ser dem men sedan är det nog bara en reaktion av att ryttaren förväntar sig att hästen ska bli rädd. Så tror jag...
Så åk ut och träna, men det är inte bara hästen som ska tränas utan ryttaren också :)

malu

min kompis häst är väldigt valpig , speciellt då han är ensam.. vi får helt enkelt se hur det går på nästa tävling :P hon är inte så peppad att tävla honom på lokaltävlingen i vår, precis.

Min lilla pålle trodde att vi skulle hoppa över staketet i B:1ns galopp :p … dt blev en väldigt snäv "undan manöver" :p om man säger så…

Första gången jag skulle tävla dressyr på min häst (som aldrig hade gjort det heller) så var det bara en klubbtävling på hemmaplan, två dagar innan byggde vi upp dressyrstaketen och jag red dit och tränade som vanligt, ibörjan spände han sig mycket och blev väldigt rädd för domarbordet och staketen. Det är en vanesak, träna träna, är du själv i ridhuset kan du ju leda hästen runt runt och över staketet osv, en annan bra grej om hästen inte änns vill närma sig är att ställa en kompis(häst allstå) på andra sidan så din häst kanske vill lukta på den och närma sig. :banana:..Väl inne banan så ska hästen inte lukta på det, precis när du kommer in på banan, rid in i fullfart trav och bara trava runt, börjar hästen spänna sig och bli rädd trycker du på och nästan racar runt, på så sätt blir du själv och även hästen säker :d rid också på en volt runt domarbordet så hästen får se det, allt handlar om att du själv ryttaren måste vara 100% säker och övertyga hästen om att det inte är farligt :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Det där med att träna på att hoppa över tycker jag av egen erfarenhet är väldigt dåligt. Nu tävlar jag visserligen mest hopnning med min häst så därför hoppade vi över dressyrstaketet när det stod uppställt för att träna på titthinder (tramshäst). Fast när jag sen startade en dressyr så trodde han att han skulle hoppa och drog järnet och seglade snyggt över staketet :o .

Har du en häst med lite hoppglädje, träna inte på att hoppa över. Det är mitt råd iallafall

En gång sa min tränare när jag skulle rida en för mig då, ny häst. Hon sa att " oj.oj. han är livrädd för hörnet vid porten sen så passa det"
Då blev man ju självklart lite skeptisk. Men sen vände ja på det hela och tänkte att om hon aldrig sagt så till mej så hade ja inte vetat om det... då hade det ju inte varit jag som skrämt honom iallafall. Så jag testade att inte bry mej specielt mkt. Red förbi hörnet ett par gånger i skritt åt varsitt håll och fokuserade på nåt annat än just det där "farliga hörnet" och det visade sig inte vara några problem alls. Han gick kanon runt hela banan och det var nog första gången tror jag =) Jag är ingen mirakelryttare men det jag ville säga med det här är att man ska försöka fokusera på andra saker än det som är farligt för hästen om man vill få den att lägga ner så att säga... =) Sen är alla hästar olika så du kanske redan har provat utan resultat i dont know =)

men träning med vita staket är nog bästa medicinen iaf..

Lycka till!!

de var egentligen inte riktat till mig va? Utan trådskrivaren? Lätt att klicka lite fel i internet djungeln.

Min häst var otroligt "rädd" för staketet i början, men han var åxå rädd för bokstäverna, domaren, blommor, medellinjen etc... jag satte upp staket hemma och gick med min häst förbi och runt det flera gånger, alltså avsuttet.. då såg han ju att jag gick förbi... :bump:
fortsätt kämpa på!!

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: Fiorano
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: KeeNine
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V