Rädd för bakhovar

D

Doxa

Ja, som nu börjat blivit ett problem. :crazy:
Det hela började med en olycka som jag inte tänker gå in
närmre på nu. Och jag har alltid varit lite skraj för hovar.
Men nu på sistone så blev jag nästan kickad i ansiktet av
en häst och nu börjar det bli så problematiskt för mig att jag knappt klarar av att kratsa hovar.:cry:
Så är det någon som kan förklara hur man ska hålla hovarna
så att hästen inte kan kicka en, när den rycker undan hoven.
Har alltid varit dålig på att kratsa hovarna.
 
Sv: Rädd för bakhovar

Jag vet inte direkt hur jag ska förklara men hoven ska ligga i handflatan om man säger, men man kanske ska säga om du håller en apelsin i handen så håller du "om" den o sen hålla handen "kupad". Så ska man kanske säga att du ska hålla en hov.Är jätte dålig på att förklara! :( O sen stå nära hästens ben eller nära hästen så den inte får så mkt utrymme för att försöka kicka. Hoppas du fått lite hjälp...
 
Sv: Rädd för bakhovar

på bakbenen - håll som hovslagaren gör, lägg hästens ben på ditt lår, så du har båda händerna fria å kan kratsa med + att du har mycket mer kraft att hålla emot om hästen vill rycka åt sig benet. Å fram får man ta ett ordentligt tag å ge sig fan på att hästen ska stå still. Bara å bestämma sig. Å jag vet hur det känns å vara orolig för bakhovarna:crazy: lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp