Sv: Rädd för att rida snabba hästar
Antar att du menar hästar som ligger på lite mer och är "självgående" sas.
Säg till din ridlärare att du är rädd, det är det första, så kan denne hjälpa dig komma över din rädsla och kan bättre planera vilken häst du ska rida, så du inte får den allra piggaste till en början. Du kan ju be att få ta ett stigläder kring hästens hals som du kan hålla i när du tycker att det blir lite läskigt. Det är vanligt att man har en sån rem kring halsen på galopphästar där jockeyn kan ta ett ordentligt tag om hästen skulle hitta på något och man använder det ofta på unghästar och hästar som gärna busar.
Dock är det mest effektiva sättet att bota rädsla, att utsätta dig för det du är rädd för, under kontrollerade former givetvis. De flesta ridskolehästar är väldigt snälla och medgörliga och vana att ryttaren kan bli rädd.
Om du känner att hästen vill öka lite men du inte vill, sitt tungt i sadeln alt rid lätt lååångsamt, bromsa hästen lite med rösten och bli "tung" i kroppen. Min häst vill gärna springa fort när vi rider i skogen, och jag som själv lätt blir nervös får tillfälle att öva på att andas och bromsa honom med rösten och kroppen varje gång vi rider. Den första gången han satte iväg i trav i skogen blev jag rätt så rädd, men numera vågar jag slappna av och bli tung i kroppen och behöver inte ta mer i munnen annat än att jag gör en lätt förhållning samtidigt som jag sitter tungt i sadeln och bromsar med rösten och sätet.
Du kan be att få rida en häst som är lugn, men ändå relativt självgående där du inte behöver driva så mycket, så kan du öva på att hålla dig lugn även när hästen går lite snabbare utan att du behöver vara rädd att hästen rusar iväg.