Rädd för att hoppa :(

M

MizzBellie

Hej alla hoppryttare
jag tycker det är ganska skojj att hoppa men är lite rädd för det. När jag väl kommer över hindret så är det inga problem men när jag kommer emot hindret så blir jag livrädd.
Även om det bara är 80 cm.
Min häst är väl ingen direkt stjärna på att hoppa men 1.10 klarar han iaf.
Har ni några tips på hur jag tränar bort min rädsla??? :confused:

Sv: Rädd för att hoppa :(

Hoppa lågt och ofta.
Jag har också varit livrädd...mest beroende på att min förra häst ofta stannade :crazy:

Sv: Rädd för att hoppa :(

Håller med Fairey - lågt och ofta.
Du behöver inte höja hela tiden, utan hoppa mycket på en låg nivå där du känner dej trygg. Om du bara hoppar några språng så gör det ju heller inget om du gör det flera gånger i veckan. Låt det ta tid. Efter ett tag kommer du att tycka att hinderhöjden du började på är tråkig och för lätt ("töntig") och kan då höja, och fortsätta på samma vis även på den höjden. Låt hoppningen bli "vardaglig", så det inte känns som något extra varje gång du ska hoppa. (Nu menar jag inte att du ska hoppTRÄNA varje dag, men något skutt nästan varje dag är ingen fara). Så småningom kommer det heller inte vara någon fara när hindret än 1,00 m eller högre! Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama