Rädd för att galoppera?

X

xAmberx

Hej! Jag är en 14 årig tjej som sätter igång en gammal kvinnas häst p.g.a att hon inte kan rida för sin ålder, *extremt gammal*. Och hon har ett 8 årigt sto som jag inte fattar vrf hon köpte eftersom hon inte tar hand om henne, är kanske hos henne 1 gång per halvår. Aja, hon står iaf i min kompis stall där hon har hästkompisar m.m, och jag brukar då rida med min kompis som har en egen häst, och den här hästen som jag sätter igång då har varit halt i ett halvår, men jag har tagit det lite överdrivet lugnt men bättre det än att hon blir halt igen. Och när vi nu äntligen kan börja galoppera då så var min kompis alltid först i täten och det gick bra första gången men sen andra gången då tog (hästen som jag satte igång heter Sassa) Sassa det som världens racertävling och jag nästan tappade all kontroll över henne, hon sprang nästan in i ett träd, och vi blev ju väldigt förvånade eftersom hon hela tiden innan skadan hade varit sist, och så testade vi igen då gjorde hon åter samma sak fast hon bockade :crazy: och sedan testade vi att jag och hon var i täten då gick det bra men efter ca 5 galoppsteg så vågade hon inte galoppera, (hästen asså). Hon tvärstannade hela tiden för hon såg monster i skogen och massa annat det går bra dem 5 första sprången men sedan så går det inte mer, jag driver hela tiden och när hon saktar av brukar jag lixom ha kvar henne i trav och sedan börja om på nytt, det hjälper inte heller :/

Oj detta blev lite långt, :)
Tacksam för snabbast svar! :bow:

MVH Linda :laugh:

Sv: Rädd för att galoppera?

Kan det inte vara så att hästen fortfarande har ont och att den kände av det när den började galoppera?

Lite inne på samma sak som Mitrolle. Om inte skadan är undersökt är det ju inte säkert att den är utläkt, eller rätt utläkt och anledningen till att hon beter sig såhär kanske är pga smärta. Hältor kan bero på många saker och vissa läker inte endast med hjälp av vila, å dessa kan även komma tillbaka efter en tid, då området där ursprungsskadan blivit belastad igen.

Skulle nog låta en vet. undersöka hästen innan du sätter igång.
Om hästen är fullt frisk och fortfarande beter sig så är det rädsla eller istadighet.

Håller helt med de andra. Min häst betedde sig precis likadant som du beskriver (fast hon bockade i trav också), och jag hade precis köpt henne, hon hade aldrig visat de tendenserna hos den förra ägaren. När vi tog ut veterinären visade det sig att hon hade jätteont i ryggen, så möjligheterna finns alltså att den gamla skadan inte är utläkt än. Jag skulle nog tagit ut veterinären för säkerhets skull. Lycka till!

Ta ut en vet och om hästen är frisk kanske det bror på flock kännsla.
Min häst blir galen i bland om den inte ser hästen bakom han är bara 6 år och din vara ju oxå rätt så ung .

Ofta tar hästen som går först rollen som "vaktare" för de andra, den har liksom ansvaret för att inte leda hela flocken in i fara. De hästar som inte är så modiga (eller inte så ansvarstagande?) blir då trögare, tvärstannar, kastar sig åt sidan etc för "faror". När en annan häst är först har de inte den rollen utan kan ägna sig åt att slappna av. I ditt fall är det nog troligt att hästen under första galoppen var oförberedd på att det skulle galopperas och därför höll sig lugn. Nästa gång var den mer förberedd och tog då chansen att busa och dra iväg. Den är inte så jättegammal och har stått länge. Vet du något om hur hästen uppfört sig med tidigare ägare och vad den egentligen kan?

Tycker inte att du ska galoppera alls med detta beteende. Att hästen är olydig i galoppen betyder faktiskt att den inte är lydig i trav heller, så du bör jobba mer lydnad med hästen i de gångarter där den inte hittar på något. Täta växlingar av steglängd och gångart gör att hästen måste koncentrera sig på dig och använda sin kropp på olika sätt. Då får den ut en massa energi utan att den kan busa med dig, och blir dessutom lydigare. Då kommer du också att kunna kontrollera galoppen bättre.

Men en förutsättning är ju att sadeln passar och att hästen inte har ont/obehag.

tkr oxå det låter som att den kanske har ont, blev den friskförklarad av vet innan du satte igång henne ?
det kan ju oxå vara att den bara är pigg och glad men...

Antingen har hästen ont (mest troligt) eller så har du ledarskapsproblem. Eller båda två.

Gjorde ni en hältutredning på klinik? Är hästen synligt halt i 6 månader så anser jag det vara en allvarlig skada.

men då hade den nog inte reagerat och skulle vilja rejsa så när den andra hästen låg först då visade hon inget p.g.a skadan.

okej, men jag tror inte hon har ont för då hade hon väl inte försöka sticka iväg hela tiden när den andra hästen låg först?
Och jag tror inte jag är dålig ledare jag är snarare ganska sträng och har gränser, men jag blir ju aldrig elak.

Hästen kanske helt enkelt är überpigg bara för att hon inte galopperat på länge ? (:

Hästen kanske helt enkelt är überpigg bara för att hon inte galopperat på länge ? (:

Tänkte mer på det där faktiskt, det var så min unghäst gjorde när vi satte igång dem efter vintern och han fick ta första galoppsprången, likaså travaren vi emd hade. Tjoflöjt vad det gick, men senare gick det bra.

TS; Du kan inte testa i paddock? Inte så konstigt att hon stannar när du driver heller, om hon stått så länge, hon kanske körde slut på sig själv första gången.

Senast ändrad:

Fast då skulle hon vara pigg hela tiden. Du har väl bara problem i galopp? Sen på reaktionerna du får, jag vet ingen häst som försöker bli av med ryttaren på rent djävulskap.

Jag hade definitiv kollat upp den gamla skadan så den verkligen var läkt.

men då skulle den väl springa när den låg först oxå eller?

okej, men jag tror inte hon har ont för då hade hon väl inte försöka sticka iväg hela tiden när den andra hästen låg först?
Och jag tror inte jag är dålig ledare jag är snarare ganska sträng och har gränser, men jag blir ju aldrig elak.

Fast en häst som har ont försöker ju bli av med det onda=/ Alltså springa ifrån det... Ta ut vet eller åk till klinik.

Exakt vad var det för skada den hade? Hur gammal är den? Ev behandling? Hur lång tid har igångsättandet tagit? Gör den likadant om du rider ensam i skogen eller i paddock?

vad är det för ras?
förlåt, men om det är ett varmblod, så hade jag en som också höll på så, om han inte låg i täten då förståss..."vinnarskalle" kallar dom det visst:S

Jag liksom de flesta andra rekommenderar först och främst att du/ni kollar igenom om hästen är frisk verkligen. Skulle det visa sig att den ÄR frisk så rekommenderar jag att du sätter dig och funderar på ditt ledarskap. Kan du leda hästen utan att den ens försöker gå förbi dig, med eller utan hästkompisar? Om inte, så kan jag redan här säga att det är du som inte satt dig i respekt. Med det menar jag att du inte har lagt ner tid på att etablera en kontakt så att hästen förstått att du är ledaren i flocken.
Jag skulle dessutom börja med att longera hästen i inhägnat område, t ex paddock, hage eller dylikt, och lägga lite bommar på marken så hästen får lära sig att tänka på vad den gör och inte bara tuffar på. Därefter skulle jag rida hästen över dessa bommar i skritt och trav, lätt sits, och jobba mycket på ridvägar, eftersom det aktiverar hästen plus att du själv tränar på att styra och kontrollera hästen. Även tempoväxlingar vid bestämda punkter, t ex "Halt vid A" eller "trav vid F" kan hjälpa dig att styra och lära dig att kontrollera hästen bättre. Jag rekommenderar ändå att en erfaren hästmänniska är med och kollar när du rider, och jag tycker INTE att du ska rida ut vare sig med eller utan sällskap, då den här hästen verkar väldigt opålitlig och du själv inte låter jätteerfaren. Har du någon instruktör eller kompis som har tid, så tycker jag att du ska ta med den eller dem och de kanske också kan longera dig på hästen. Ta dig tid att lära känna din häst "från början" och framför allt, RID INTE MER INNAN DEN ÄR VETERINÄRBESIKTIGAD OCH GARANTERAT OKEJ. Prata med ägaren, och säg till att den måste undersökas snarast!
Mvh
Jessica

men då skulle den väl springa när den låg först oxå eller?

Inte nödvändigtvis, går den först måste den också hålla koll så att inget farligt/"farligt" dyker upp. När kompisen går före kan hon koncentrera sig på att springa fort fort för att komma ifrån smärtan.

Med tanke på att hästen varit halt så länge skulle jag se till att en vet. undersöker innan du/ni gör något annat.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama