Rädd för att bli verkad...

pernilla_s

Trådstartare
Jag har precis fått hem min häst från fodervärden. Jag tyckte inte att hans hovar såg bra ut och det ser ut som om de inte blivit verkade på ca ett halv år iallafall. Hovslagaren trodde på något sådant också.

Som sagt jag tar ut hovslagaren och allt går bra fram, men bak blir hästen livrädd och sparkar och stegrar sig och gör allt för att komma därifrån. Hästen var minst sagt farlig att hantera. Hästen är beredd på att skada för att komma ifrån det hela.

Bakgrund: Hästen har haft det dåligt innan och blir han tillräckligt rädd så anfaller han hellre. Jag har fått bort detta beteende och lärt honom att han behöver inte vara rädd. Innan jag lämnade iväg honom på foder var han snäll att verka och det var absolut ingen fara.

Nu: HÄsten är livrädd och tja vi lyckades verka honom på alla fyra hovarna, men det var inte lätt och jag måste träna bort detta nu. Jag riskerar inte hovslagaren för att han ska fixa min häst. Något måste ha hänt hos fodervärden som de inte berättat, troligtvis måste han fått stryk eller något när de verkat honom bak för annars skulle han inte bli så panikslagen.

Jag är ledsen och besviken just nu och mår jättedåligt. Han var ju som sagt jätte snäll innan och har inga problem när jag kratsar ur hans hovar.

Jag tror inte att han har ont, men för säkerhets skull ska veterinären tas ut.

Jag kommer nu börja träna på att verka honom för att han ska komma över rädslan så att jag förhoppningsvis kommer kunna ta ut hovslagaren igen. I värsta fall så får väl jag göra det, men jag vill ju att han komemr över rädslan för jag är ju inte utbildad till att göra det. Men går det inte får man ju göra det bästa av situatuionen.

Skulle ju vara bra att få lite tips på hur jag ska gå vidare med detta.

Sv: Rädd för att bli verkad...

Jag tog hand om en häst som haft det lite jobbigt och första gången han skulle skos bak hos mig sparkade han hovslagaren så illa så hovslagaren bröt foten. Ett år senare gick det att sko honom runt om utan problem. Jag anlitar fortfarande samma hovslagare

Det är inga problem att kratsa hovarna nu om jag förstod det hela rätt?
Blir han rädd för att hovslagaren håller fast hoven tror du? Så var det med den hästen jag hade i alla fall. Så han fick gå barfota och jag övade varje dag på att hålla fast hoven längre och längre för varje gång. Sen använde jag hovkratsen och slog lite mot sulan för att vänja vid slag, skramlade lite med grejor samtidigt som jag höll upp hoven.

Det gick alltså nästan ett år innan han skoddes bak igen och under den tiden skodde hovslagaren honom fram så hovslagaren träffade hästen med jämna mellanrum.

Det tog tid men det gick

Blir han rädd för att hovslagaren håller fast hoven tror du?

Nej jag tror inte det då, jag håller på samma sätt och jag tar lång tid på mig då jag är ganska otymplig (är höggravid).

Jag tror att någon gett honom mer eller mindre stryk när han blev verkad sist. Något riktigt allvarligt msåte iallafall ha hänt för att hästen ska bli så panikslagen.

Bra att du tränar, men du.. var försiktig med din mage! :)

Men tror du inte att hästen kan påverkas av miljöbytena? Han hade ju dessa problem innan du lämnade ut på foder. Blev bättre så länge han stod hos dig, sämre nu när han kommer tillbaks från fodervärden.

Behöver inte ha hänt något. Annat än att hästen bytt miljö.

Norrland

Men tror du inte att hästen kan påverkas av miljöbytena? Han hade ju dessa problem innan du lämnade ut på foder. Blev bättre så länge han stod hos dig, sämre nu när han kommer tillbaks från fodervärden.

Behöver inte ha hänt något. Annat än att hästen bytt miljö.

Norrland

Han hade inte dessa problem när jag lämnade ut honom. Han var snäll att verka då. Detta beror itne på miljöombytet, han mår jätte bra i det nya stallet.

En häst blir inte livrädd för något bara genom ett miljöombyte.

Bakgrund: Hästen har haft det dåligt innan och blir han tillräckligt rädd så anfaller han hellre. Jag har fått bort detta beteende och lärt honom att han behöver inte vara rädd. Innan jag lämnade iväg honom på foder var han snäll att verka och det var absolut ingen fara.

Nu: HÄsten är livrädd och tja vi lyckades verka honom på alla fyra hovarna, men det var inte lätt och jag måste träna bort detta nu. Jag riskerar inte hovslagaren för att han ska fixa min häst. Något måste ha hänt hos fodervärden som de inte berättat, troligtvis måste han fått stryk eller något när de verkat honom bak för annars skulle han inte bli så panikslagen.

Men här skriver du ju själv att hästen haft det dåligt och reagerat negativt på saker. Men du tränade honom så han blev bättre. Nu är han sämre igen.

Jag tror fortfarande att det här är en lättstressad häst som reagerar negativt på förändringar i miljön. Det kan vara därför du har problem nu. Träna som du gjorde innan så ska du se att problemen löser sig. (Hästen behöver inte ha varit illa behandlad, kan räcka med att den är stressad nu.)

Norrland

Han är inte lättstressad. Han har varit super lugn efter flytten. Dock blir han tillräckligt rädd så tycker han anfall är bästa försvar. Han är den minst lättstressade häst jag känner.

Var kanske inte riktigt tydlig, jag var upprörd när jag skrev första inlägget. När jag först träffade honom var han rädd för människor och anföll för att man inte skulle röra honom.

Jag lärde honom lita på människor och älskar ALLA människor idag. För att han skulle anfalla eller försöka skada en människa idag måste han vara livrädd... Som sagt idag är han en guda snäll häst som alltid är lugn i all hantering.

Det syntes lång väg på hästen att han var livrädd. Jag känner ju igen alla hans signaler från när jag träffade honom först och han var livrädd för människor.

Något har hänt så mycket vet jag.

personligen så tror jag fortfarande att en häst med din hästs egenskaper kan reagera så här negativt av att byta miljö. Den har ju varit runt lite nu, hos dig-hos fodervärden-hos dig igen. Kan räcka för att den ska känna sig osäker (rädd).

Men det skadar ju inte att kolla upp den hos veterinär som du själv varit inne på.

Annars tror jag att lugn hantering och tid är tricket. Låt honom landa i miljön. Kan ta kort eller längre tid. Umgås mycket med honom. Lyft fötterna mycket, knacka med hammare för att vänja honom. Stryk honom på benen, kratsa hovarna ofta. Låt andra stryka, lyfta och knacka på hovarna. Bjud in bekanta att göra det. Så han vänjer sig.

Norrland

Har du kontaktat fodervärden och frågat henne vad tusan det är som har hänt? Och säg hur han var innan och hur han är nu när han kommer hem, det låter ju förfärligt!

Din vet kan väl intyga hur hans hovar såg ut, och hur han har betett sig när han blivit verkad tidigare?

Och få veta vad tusan det är som har hänt, ni skrev väl ett avtal när du lämnade ut honom på foder, att han skulle skos osv, isf om hon inte skött det, så är det kontraktsbrott.

Jag blir så upprörd av sådant här! Jag hoppas ni får veta vad som skett och att din häst återgår till sitt gamla jag.

Nu var vi dumma och skrev inte in att han skulle verkas med ett visst mellanrum,man är naiv och tror att folk ska sköta om ens älskling. Jag har kontaktat fodervärden men inte fått svar.

Det känns så onödigt hästen har ju varit snäll innan när han verkades. Han är ju också ursnäll i all annan hantering. Detta är så onödigt.

Jag känner ju hästen ganska väl och vet att han skulle aldrig försöka skada någon om han inte var livrädd.

Han reagerar ju inte på att man lyfter hovarna eller kratsar ur dem, det kan även de andra i stallet göra. Han står där så snällt. Men så fort man vill börja verka dem så får han panik. Något allvarligt måste ha hänt för att han ska reagera så.

Jag känner mig jätte ledsen för att jag lämnade iväg honom, då jag lovat att han skulle ha det bra i resten av sitt liv efter att jag tog honom från stället där han missköttes. Jag har sådana skuldkänslor, men de verkade ju så bra. Men en sak är säker jag kommer aldrig lämna ut en häst på foder igen.

Han är inte lättstressad. Han har varit super lugn efter flytten. Dock blir han tillräckligt rädd så tycker han anfall är bästa försvar. Han är den minst lättstressade häst jag känner.

Var kanske inte riktigt tydlig, jag var upprörd när jag skrev första inlägget. När jag först träffade honom var han rädd för människor och anföll för att man inte skulle röra honom.

Jag lärde honom lita på människor och älskar ALLA människor idag. För att han skulle anfalla eller försöka skada en människa idag måste han vara livrädd... Som sagt idag är han en guda snäll häst som alltid är lugn i all hantering.

Det syntes lång väg på hästen att han var livrädd. Jag känner ju igen alla hans signaler från när jag träffade honom först och han var livrädd för människor.

Något har hänt så mycket vet jag.

Alla hästar ser inte stressade ut, passiva hanterare ser coola ut men har allt inombords.

Träna på att knacka på utsidan av hovarna tills hästen är bekväm med det. Fortsätt med att lyfta hovarna och knacka bara med knogarna några ggr. Utöka och prova till slut använda någon mjuk gummiklubba att knacka lätt med. Träna dig själv på att raspa hovar och börja även med detta gradvis. På så vid kommer inte hästen vara helt främmande inför vad som ska hända. Låt hästen nosa på verktygen som hovslagaren har med sig (hoppas bara det är en hovslagare med tålamod).
Det fungerade på en av mina hästar. Med knackningar några min per dag så vande han sig till slut.

Träna på att knacka på utsidan av hovarna tills hästen är bekväm med det. Fortsätt med att lyfta hovarna och knacka bara med knogarna några ggr. Utöka och prova till slut använda någon mjuk gummiklubba att knacka lätt med. Träna dig själv på att raspa hovar och börja även med detta gradvis. På så vid kommer inte hästen vara helt främmande inför vad som ska hända. Låt hästen nosa på verktygen som hovslagaren har med sig (hoppas bara det är en hovslagare med tålamod).
Det fungerade på en av mina hästar. Med knackningar några min per dag så vande han sig till slut.

Det är så jag tänkt träna på det. Har ju en rasp jag kan få lånaså där är det inga problem. Jag hoppas att hans rädsla går över.

Har pratat med fodervärden nu. Men hennes historier går isär om man säger så...

När vihämtade hästen så frågade jag när han var verkad sist. Då sa hon att hon inte varit där utan hovslagaren skulle sko och verka dem själv och tar in dem själv från hagen. Då hade han missat Lukas för att hanvar i en annan hage än de andra hästarna.

I svaret jag fick nu var att hästen alltid var så snäll och hon hade ALLTID varit med... Tjo flöjt säger jag får då ljög hon när vi hämtade honom... Hur vet hon att hovslageren inte gjorde något då så det inte gick att verka honom, men att han säger att han ''glömde'' hästen.

Jag kommer iallafall inte få veta vad som har hänt.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023