Rädd för att bli spolad...

A

Asterix

Min lilla polle har lärt sig massor.. att gå in i transport, att bli klippt, att bli skodd m.m. Det ända ja inte kunnat lära han är att bli duschad. Suck... han står precis vid en slang, så ljuder hör han, å de e läskigt... Å den blev de ju inte bättre av att linda (krokodilen) spruta vatten på hans mule.. Fyy.. hehe Men men Någon som har tips om hiur han kan lära sig?!

Tacksam för de mesta..! :banana:

Sv: Rädd för att bli spolad...

Det jag kan råda dig till är att ha tunn tunn stråle, alltså lite tryck i slangen och börja med att spola på marken nära hovarna fram, ge en morot och prata lite samtidigt, när h*n står stilla för det så mycket beröm och ta ett litet steg i taget med samma metodik, börja med hoven, gå lite uppåt och så hela tiden beröm.. Viktigt är oxå att du gör det ofta i början så du befäster det, det kan hända att du inte kommer att kunna göra något annat än att spola på hoven första veckan.

ta lite varje dag, spola försiktigt från hoven o lite uppåt, går det bra så sluta,testa varje dag hur mycket det funkar, så va det med min valack med

Tack för svaren.. ska försöka.. men han är så jävla smart asså.. hehe :banana:

Är det slangen eller vatten han är rädd för? Om du har en blöt svamp, vad säger han då? Om han får käka hö samtidigt, vad säger han då? Är han rädd, eller tycker han bara inte om det? Hur gammal är han?

Håll honom samtidigt som du spolar på ett helt annat föremål. Gör det ett par gånger tills han accepterar det..börja närma dig med "strålen" bitvis.
Eller helt enkelt.Spola på honom (ha långt grimskaft) och låt honom springa och fåna sig tills han märker att han överlever denna fara :D

lycka till!
Hälsn. från en som har en häst som är rädd för allt :p

Ahh skyller du på mig :rofl:
Idag ville han inte gå förbi Annas tunnor ute på logen det tog typ 5 minuter.....
Det är en modig kille..
Syns i kväll

Jag hade samma problem förut men nu går det faktist ganska bra att spola benen i alla fall. Har nu flyttat till ett stall där det finns duschspilta så nu blir det till att träna och träna det är mitt råd.

Krokodilen skrev:
Ahh skyller du på mig :rofl:
Idag ville han inte gå förbi Annas tunnor ute på logen det tog typ 5 minuter.....
Det är en modig kille..
Syns i kväll

Moahaha. naedå.. bara lite :P

Han är 5 år och har inte sett mycket i sitt liv :D
Han är inte rädd för vattnet utan för ljudet. tänkte testa med öronproppar. de hjälper ju till allt annat :P

Jag såg till att min häst satt fast ordentligt (stallet har spolspilta) så att han absolut inte kunde komma undan. Oftast är det när hästarna känner att de kan dra iväg som de bråkar. Sedan hade jag heller inget munstycke på slangen, det låter mindre då, men munstycke så "pyser" det ju mera.
:rofl:

hum.. det kanske ja skulle testa... Skulle spolan igår å han fick panik.. Jaja .. de e bara å jobba på :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V