Rädd fölis

Joyride

Trådstartare
Mitt föl är så himla rädd för hö påsarna och så är han rädd för en annan grimma en den ha brukar ha. Har märkat att han är lite sädd för småsaker.

Jag vill ju givetvis få honom att inte vara rädd när man kommer med höpåsen.
Tips på övningar man kan göra med honom? och i vilken ålder kan man börja träna bort detta?

Skall be vet o kolla ögonen på honom, så att han inte ser dåligt :crazy:

Sv: Rädd fölis

Hejsan fölisägare!

Det är ett föl du har.Alltså också ett föls erfarenheter att jobba utifrån.
Börja inte med en massa övningar redan skulle jag säga,släng in höet med höpåsen och gå därifrån...han lär sig sinom tid.Men han kommer antagligen bara att tycka att det är konstigt med påsen om du ska "föska lära honom att deninte är farlig" varje gång. Då händer det ju ngt speciellt varje ggn du kommer med den "läskiga" påsen;)

Hoppas det går bra...

Låt en sån liten bara vara, i träning räcker det med att de kan bli ledda stå still en kort stund och lyfta hovarna. Var som vanligt när du kommer med höpåsarna som till vilken annan häst som helst, gör ingen affär av det, prata inte tröstande eller försiktigt för då spär du på det otäcka till honom och han får bekräftelse för att det är farligt.

Är han avvand eller får stå ensam nattetid så skulle jag fundera på om det kan va en släng av magattar över den nya situationen som gör att han börjat bli rädd för småsaker, inte alls ovanligt.

Du kan även slänga in påsen till honom och lägga några pelletsar på den så han får leka med den bäst han kan och vågar, då kan han välja själv och väljer han att gå fram och nosa så får han berömmet i att det luktar "godis" och vips så blev påsen bästa vän utan att vi människor behövt lägga oss i. Man kan klippa bort handtagen till den påsen så man inte riskerar att de trasslar in sig i början.

Senast ändrad:

Jag har en nordis unge på nu 6 månader som är hur cool som helst.:bump: Jag började tidigt med grimma, lägga grimskaft runt benen, lägga saker på henne, ta vad som helst.. en boste t.ex.
Nått hon verkligen gillar är när hon blir kliad med spångrepen:)
Har slagit in henne i en pressenning oxå.
Vi har redan tömkört och haft bett i munnen, går kanon:O
Mitt tips är att vänja dom med saker redan när dom är små, varför vänta??
Dläng in en höpåse till han i boxen, stryk med den över hela kroppen... och glöm inte BERÖMMET!!!

Att börja tidigt är bra! men var försiktig så du inte hamnar i en konfliktsituation med en så liten. DET är inte så bra, i alla fall inte när du försöker lära den att något inte är farligt. Mitt tips är att bara låta honom se det som skrämmer den i olika situationer och lotsas som det regnar t.ex att du lägger den i hagen eller hänger den där ni går förbi. Känn av vad han "fixar" försök att inte skrämma honom. Sen när han blir lite äldre, mognare och lärt sig lite mer hur människor funkar, fått förtroende mm. DÅ är det dags att "säcka ut" dom. (Jag gjorde misstaget att göra såna saker för tidigt med min, för jag ville ju så gärna och menade så väl, "ju tidigare desto bättre" men jag tror han blev mer förvirrad och t.om. skrämd av vissa saker "för jag skulle ju bara visa honom att den inte var farlig" medan resultatet blev att han visst tyckte den var farlig.... men de behöver vara ungar också. LEK FRAM DET!

Jag anser att man ska låta fölen vara med om så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt.
Menar inte med det att man ska tvinga dom igen skrämmande situationer! Däremot att man bygger upp ett fötroende och en gemenskap, och därmed har dom med i alla möjliga miljöer och låter dom delta i olika sysslor runt stallet och i markerna.

Ser ingen anledning till att föl ska vara rädda för beröring, prylar eller nya miljöer, vilket ofta är fallet.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 229
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar