Råda kissar gula fläckar på gräset.

Gabbi

Trådstartare
Inte vår gräsmatta som tur är, hehe, utan sambons föräldrars, men fult är det ju ändå, och jag vill gärna undvika det dit vi ska flytta. Är det för att det varit så extremt torrt och varmt eller ger hundkiss alltid en stor gul fläck mitt på gräset? Ska man hälla en hink vatten över de ggr man är för lat för att gå utanför tomten?

Skulle tro att det är pga torkan. Vi hade också problem med det förut och det blev väldigt mycket bättre av att vattna kissfläcken direkt efter!

För hemma blir det inte så, hon har ju sina ställen nära huset tex där hon alltid kissar, de har aldrig blivit gula.

Det blir kissfläckar även ett normalt år. En regnsommar så klarar det sig. Min exsambo var ju villaboende med hund sen barndomen så han lärde min gamla tik var hon skulle kissa när vi flyttade till honom så han slapp kissfläckarna.
Jag som bott på gård tyckte det var helmärkligt först - vi hade inga kissfläckar hemma men så insåg jag att de gånger hunden kissade på gräsmattan var extremt få. Där fanns ju en hel gårdsplan och hagar o skog att kissa i.
Så lär hunden kissa bakom vedhögen eller på något undanskymt ställe.

För hemma blir det inte så, hon har ju sina ställen nära huset tex där hon alltid kissar, de har aldrig blivit gula.
Det kan säkert vara olika beroende på jordmån och sånt. På vår uteplats har vi bara några decimeter jord, där är ett garage under... så kisset rinner ju inte undan som det kan göra på andra gräsmattor. Därför har vi också lärt hunden att han inte får kissa där, utan säga till så går vi ut istället.

d55d64b9-4f74-40d0-ab14-769bd741b2bb.jpg

Inte vår gräsmatta som tur är, hehe, utan sambons föräldrars, men fult är det ju ändå, och jag vill gärna undvika det dit vi ska flytta. Är det för att det varit så extremt torrt och varmt eller ger hundkiss alltid en stor gul fläck mitt på gräset? Ska man hälla en hink vatten över de ggr man är för lat för att gå utanför tomten?
Det där är lite olika, nu när jag tänker efter.

Vid väninnans fik gick granntanten rakt ut från sin trapp och lät lilla hunden kissa på gräset som var fikets uteservering. Det blev fula gula fläckar.
Hos en annan bekant gick den senila och döva gammelhunden bara en meter från trappan innan hon satte sig. Det blev frodiga gröna ringar i gruset. Eller gula döda fläckar om hon hann till gräset till innan hon satte sig.

Hanhundar ger sällan gula fläckar. Men de kissar ihjäl blommor om de får kissa ofta.
Som manliga grannen till fik-väninnan som varje morgon tog ut sin hund och första kisstoppet var efter några meter, i väninnans rabatt ut mot gatan. Den rabatten var sorgligt vissen mest hela tiden.

Jag tror att om man har en hund som ger fläckar så är det bara att bita i sura äpplet och gå en vända. Speciellt vid morgonkisset som antagligen är mer koncentrerat och större mängd?

Jag har en diabeteshund i vänkretsen. Den kissar mycket och ofta. Det kisset ger inga fläckar alls, men det är antagligen för utspätt.

Så svårt är det inte att lära jyxen att man inte kissar eller bajsar innan man kommer till ställen där det är tillåtet. Transportsträcka heter det. Samma gäller revirpinkande, som även en del tikar sysslar med.

Hon kan nog lära sig, men nu handlade det inte om det. JAG vill om möjligt slippa gå en runda innan jag ätit frukost, jag vill hellre släppa ut hunden på tomten medan jag dricker kaffe.

Det var det exsambon lärde min tik. Han följde med ut och visade några gånger och sen var det dit hon gick när hon skulle kissa. Samma på kvällskissen. Vi öppnade dörrn, sa Gå och kissa. Då gick hon bakom vedhögen.

På jobbet går hon bakom sopbingen. Jag får fundera på om det finns någon sådan bra plats på nya tomten.

Urin bör späs 1/10, annars blir det för starkt. Om man vill hålla sig väl med sina grannar eller gärna håller sina egna barrväxter fläckfria så låter man inte hunden kissa på dem. Ren urin fräter på växterna. Spär man 1/10 så blir det fin, fin gödning istället.

Barrväxter återfinnes inte på min gräsmatta. Nu har jag letat i ett år för att slippa hus med barrväxter på tomten!

Alla hundar jag känner till ger fläckar på gräsmattan. Antingen tränar man hundarna att kissa där det är tillåtet, tex en bit av tomten som inte är gräsmatta, eller så får man vattna. Eller inte låta hunden kissa i trädgården alls.

Vi har aldrig fått gula fläckar på tomten, trots att det huserat ex antal hundar där under massor av år... Kanske beror det på att vi faktiskt har en rätt...tja, icke-torr trädgård? Allt vatten rinner liksom iväg neråt, och i "slutet" av tomten lutar det rätt okej. Men så bor jag på västkusten också och här regnar det ju gärna.

En enda gång har vi fått en liten gul fläck på tomten, det var mitt i sommaren, på den delen som är torrast, och det var en stor häst som kissade där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka