Minusgraader

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man ska köpa ny FT häst?

Ska den hoppa bra eller ha bra steg?

Skriv allt sånt man behöver veta när man ska köpa ny FT häst! :idea:

Sv: Råd

Man vill ju självklart ha båda två men om man ska välja det hästen har bäst skulle jag nog välja hoppningen.

Även en häst med något sämre gångarter kan få bra poäng. De kanske inte får några 8or men om man rider bra vägar och utför rörelserna på rätt plats med en häst i bra form kan du få en 7a på den. Och LYckas man med 7 rätt igenom så ligger men ju ändå bra med.

En stor bra galopp, taktmässiga gångarter behöver inte vara supergångarter men är ju ett + om det skulle vara så och framförallt bra hoppning och inte för tung i typen.

Välj hoppningen framför gångarterna om du hamnar i den sitsen.

Tsss...Göte är tung i typen och han går minsann bra. Dessutom har han fått 8or på gångarter någon gång. ;)

Nej, men som fio sa så ska den egentligen inte vara för stor och tung.

Allt beror ju på på vilken nivå man vill rida, upp till CNC* går det bra med en normal hbl-häst vad gäller typen även om Göte bär på en massa extrakilon... ;)

Allt beror ju på på vilken nivå man vill rida, upp till CNC* går det bra med en normal hbl-häst vad gäller typen även om Göte bär på en massa extrakilon... ;)

Så kan man ju inte säga egentligen, när man väl rider * kanske man vill rida högre klasser och då är det ju dumt att sitta på en ardenner.

Okej det låter ungefär så som jag trodde ;)

men nu e det så att en jag vet har en Halvblods valack som
jag väldigt gärna vill ha :love:

Han har väldigt fina gångarter (den dressyr tränaren hon tränar för
även dressyr dommare o hon sägar att galoppen är en 10)
Men den kan även hoppa.. Han kastrerades sent o han e väldigt bra
riden, jag tror igentligen att de skulle ha kvar honom som Hingst.
han har ett väldigt bra temperament lite busig o så men inte stirrig
utan han testar ryttaren nåt enormt i början men sen lugnar han sej.
O de som äger honom o även hopptränaren ( vi rider för samma tränare)
Säger att han kan gå långt inom hoppning oxå :idea:

Så vad säger ni? låter han bra nog som fälttävlans häst? :)

Han bär inte alls det på extrakilon. Enligt vet är han i perfekt hull.;)

Men * är ju max vad han skulle klara av. Och då är det inte hinderna som är för svåra utan längden på banan. Lille Göte..inte lätt att vara som ett kallblod.:love:

Så kan man ju inte säga egentligen, när man väl rider * kanske man vill rida högre klasser och då är det ju dumt att sitta på en ardenner.
Visst kan man säga så, jag gjorde det ju just?
Däremot sa jag inte att den skulle lämpa sig för högre klasser. Det är ju bara krass verklighet.

Visst kan man säga så, jag gjorde det ju just?
Däremot sa jag inte att den skulle lämpa sig för högre klasser. Det är ju bara krass verklighet.

Nej du vet ju inte vilka klasser du kan tänka dig att rida i framtiden när du köper hästen även om man själv kanske inte tror man kommer nå högre då är det ju bättre att köpa en häst som åtminstone typmässigt inte behöver bytas ut.

Ja, vad du har missat är att jag inte rekommenderat vare sig det ena eller det andra, bara skrivit att det är fullt möjligt att rida tom * på viken hbl-typ som helst.

Jag köpte min häst med en ganska så begränsad budget för själva inköpet. Så det jag valde utifrån var hoppförmågan, inte bara hoppa högt utan förmågan att hoppa breda (långa) hinder. Sen ville jag ha en häst med "energisnål" galopp som vinner mycket mark och då är oftast en häst med fullblodsinslag ett bra val (25-50-%). Jag bryr mig inte så mycket om hästen "vispar" lite med ett ben när den går men däremot tycker jag att det är mycket viktigt med en korrekt benställning, inga sneda,skeva ben, eftersom det kan leda belastningsskador. En annan sak som jag inte gillar är när hästen verkar "stå med bakbenen utanför kroppen", om man tänker sig en linje från bärbensknölen till hasen så bör det bli en vertikal linje. Bra hovar är ett plus.

När jag skulle sälja min häst så gjorde jag den här bilden. Detta är en "salubild" så jag har naturligtvis försökt förstärka de bra egenskaperna och inte påtala de dåliga (som tex dåligt ansatt kort hals). Sen är den här hästen inte lämplig till att gå fälttävlan eftersom den är lite för "heavy-boned".
whatmake-1.jpg

Tycker nog inte den är så kraftig benstomme direkt , ser ju ut som vilken häst som helst som går i landslaget iallafall här i sverige.

Han bär inte alls det på extrakilon. Enligt vet är han i perfekt hull.;)

Men * är ju max vad han skulle klara av. Och då är det inte hinderna som är för svåra utan längden på banan. Lille Göte..inte lätt att vara som ett kallblod.:love:

Är han ett kallblod, eller kanske tungt halvblod?

bild? *nyfiken*

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur