B
barletta
Jag håller på att ta BE-kort för att få köra transport med vår bil (överskrider 3.5-tons gränsen). Jag har läst mycket teori hemma och är strax redo för att skriva teoriprovet. Jag trodde även att jag skulle kunna klara uppkörningen utan större problem, bara jag övar lite mer på backningen, men nu har jag förstått att själva uppkörningen är mer invecklad än jag trodde. Tex att man skall kunna förklara hur bromssystemet fungerar, kunna förklara hur man säkrar last på rätt sätt (utöver hästar, för det kan jag , kolla rörelsereserven på påskjutsbromsen, göra en ganska invecklad säkerhetskontroll inkl slitagevarnare på kulhandske (?), mm. Jag tänkte då att det kanske är lika bra att ta nån körlektion på körskola för att få helt klart för sig hur uppkörningen går till samt få lite tips, men det är ju så sanslöst dyrt! Även om jag redan klarat teorin när jag kommer dit så kostar det 1500 kr i inskrivningskostnad, sedan 850 kr för en körlektion! Sedan tillkommer ju de övriga kostnaderna för teoriprov och uppkörning som man inte får billigare bara för att man är inskriven på körskolan. Min undran är helt enkelt om det är värt de extra 2350 kronorna för att ta en körlektion eller om man med lite vilja klarar uppkörningen ändå? Exakt hur noggranna är de på uppkörningen med hur mycket man kan om bromsfunktionen och olika lastsäkringar osv? Tacksam för svar från de som nyligen kört upp för BE!