Råd vid separation önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Råd vid separation önskas

Jag tror som I_U, barnen mår inte dåligt av att flytta två gånger så länge de har bra kontakt med sina båda föräldrar, går kvar på samma dagis/skola och har kvar samma kompisar, möbler och leksaker.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Inte_Ung skrev:
Nu så skall du få ett råd som du inte vill ha men behöver.

Panikflytta inte till något dyrt och stort.
Barn har inget problem med att flytta 2 gånger.
En egen 2:a nu fort är bättre än inget eget alls.

Välj sedan ditt framtida boende i lugn och ro och inte som nu i panik.
Paniken kommer att få dig att fatta alla felaktiga ekonomiska beslut som finns.
Något som du kommer att lida av länge sedan.

Gör något billigt och lättavvecklat.
Man kan tränga ihop sig väldigt många i en 2a.

Du skall inte "sätta dig" i en 2a.
Du skall mellanlanda i en 2a.
Det är en himla skillnad.

Utslängd hemifrån som du nu verkar att vara, så går det inte att ordna den perfekta lösningen från början.
Du måste få lugn och ro till att tänka någonstans.

Som vanligt, klok som en bok! :bow:

Mitt uppe i en separationsfas är allt i livet kaos, inklusive de närmaste relationerna och det som lång tid varit ens trygghet. Att mellanlanda kan säkert vara klokt och därmed få gott om bekymmersfri tid att söka det permanenta boendet.

Vi separerade för 1½ år sen. Ett barn, då nästan 3 år. Mannens initiativ. Vi var inte osams och hade inte bråkat oss fram till separation på något vis och hade och har inga som helst problem att civiliserat vistas i samma rum en längre stund. Men ändå ville jag, när han väl tagit beslutet, få ut honom så fort som möjligt, precis som jag nu uppfattar att din man vill ha ut dig? Det var för att det var för jobbigt för mig att ha honom där när han inte var min. Hur som, han "mellanlandade" inte utan bodde kvar en månad tills han hade hittat ett mera permanent "mellanlandningsställe". Där bor han kvar ännu.

Goda råd vet jag inte om jag har. Kom ihåg att du kommer alltid att ha en relation till barnens far och i bästa fall kommer ni även att få gemensamma barnbarn. Så bråka inte när ni väl är separerade utan "håll ihop" för barnens skull så långt att ni kan prata civiliserat med varandra och uppskatta den andra som förälder. Det vinner era barn på!

Vi har aktivt valt att ha så lite "gemensamma störningspunkter" som möjligt så vi delar inte kläder till barnet och liknande utan vi kör dubbel uppsättning av det mesta och var och en ansvarar för sitt. Dagis utekläder, skidor och skrinnskor finns i en uppsättning men i övrigt var och en sitt.

Hoppas situationen löser sig på bästa sätt för er alla!
 
Sv: Råd vid separation önskas

Inte_Ung skrev:
Jo visst.
Det är ju bra.
Men jag anser inte att man skall berätta INNAN det finns ett nytt ställe att vara på tillsammans.
Hur litet det stället än är.

Här så fick banen veta av den ena föräldern medan den andra var borta.
Det är inte bra.
Inte bra alls.

Nej man kunde gärna skaffa lägenhet att vara på under tiden detta hände. Det var bara det att man skulle låta barnen vara kvar i sitt hem de veckor man "planerade".

Berätta ska man ju vara båda två om defintivt. Tyvärr lyckas det ju inte alltid har jag förstått.
 
Sv: Råd vid separation önskas

athena skrev:
Så det är nog så att han för alltid kommer förknippa den platsen med att han där och då fick veta att mamma skulle flytta.

Jag har också en sådan plats, Ica. Det var där jag var där jag fick veta att pappa skulle flytta ut från huset och precis allting skulle ändra sig. Och då är jag endå vuxen nu.

Som skilsmässo"barn" (!) kan jag ju säja som så att det löser sig, under två år flyttade de fem familjemedlemmarna som utgjorde min familj 10 gånger sammanlagt, det var lägenheten som pappa skaffade när han flyttade ut, det var lägenheten han flyttade till sen, det var lägenheten mamma hyrde i andra hand när hon flyttat ut ur huset och pappa tillbaka till huset...
Visst det är påfrestande och jobbigt och ingen kan undgå att bli påverkad och allas liv kommer förändras, men det blir bra till slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 830
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp