Råd vid separation önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Nu är det klart att vi ska gå isär. Jag har mer eller mindre redan flyttat, ofrivilligt, får bo tillfälligt hos en kompis men ska försöka hitta en bra lösning så snart det bara går.

Jag vet att det inte finns några allmängiltiga svar men vill ändå få så mkt kunskap det bara går, om hur man gör det bäst för barnen.

Våra barn är 2 och 6 år gamla. De kommer bo lika mycket hos mig som hos pappa, detta är iaf intentionen. Vi ska inte bo långt från varandra. De har kvar samma dagis och skola.

För tillfället är de hos sin pappa, av förklarliga skäl. Så snart jag hittat en bostad kommer vi dock att börja med det växelvisa boendet.

6-åringen har idag fått veta av sin pappa att jag ska flytta. Har just pratat med honom i telefon. Han är såklart väldigt ledsen, jag försökte förklara att det kommer att bli så mycket bättre men det är ju inte så lätt.

Så, kort sagt, vad ska man egentligen tänka på?
 
Sv: Råd vid separation önskas

DU måste först sätta dina egna sårade känslor åt sidan och förklar tydligt och tusen miljoner ggr för barnen att det INTE ÄR DERAS FEL.

Det tror de nämligen automatiskt annars.

Fast använd helst inte den meningen för mkt för då hör de bara "deras fel" :cry:

Och förklara att de får lika mkt tid med mamma och pappa, fast ännu mer uppmärksamhet. Just nu kanske de tror att du flyttar från deras liv.

Barn kan flytta med i tillfälliga boende också. Det du tycker är jobbigt kan de se som ett äventyr.

Det är inte var man bor som är viktigt, det är med vem.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Du, så små barn gillar lägenhet med lekplats.
Skaffa något eget, vad-som-helst, så länge.
Gärna något med en trevlig lekplats och badkar.
För det är sådant som de gillar när de är små.
Det är också bra om det är lättskött när de är små.

Och så kan du börja det växelvisa boendet på en gång.
Och tillsammans med barnen leta efter hur ni helst vill bo i framtiden.
Hus kommer ni inte att behöva än på några år.

Du borde inte ha flyttat ut utan att kunna ta dem med dig på en gång.
Kan ni verkligen inte hålla sams under samma tak en liten stund till för barnens skull?
Så att de kan få vara med och boa in dig på nya stället.

Jag separerade för 6 år sedan.
Mina barn var då 5 och 9 år gamla.
9 åringen tog det hårdast då, men kom över det fortast och gillade nya läget ganska så snart.
5 åringen tog det mindre hårt från början men kan fortfarande sura om det 6 år senare.

Fråga om det är något du vill veta.
Så skall jag försöka att svara så gott jag kan.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Silverkedjan skrev:
Barn kan flytta med i tillfälliga boende också. Det du tycker är jobbigt kan de se som ett äventyr.

QUOTE]


Tror det stämmer in på de allra flesta ungar :)

Mina föräldrar kunde INTE bo under samma tak när mamma väl bestämt sig för att separera. Hon/vi bodde kvar i villan och under tiden skaffade pappa sig en etta med kokvrå som en snabb paniklösning.

Vi var hos pappa varannan helg och tyckte det var GULD!! HAN tyckte möjligen att det var trångt och jobbigt men det tyckte inte jag eller mitt syskon.
 
Sv: Råd vid separation önskas

kl och svar till flera.

Jag har öht inga sårade känslor, det är jag som fattat beslutet. Tanken var dock att det skulle bli en smidig övergångsperiod, men i förrgår "kom min man på att jag varit otrogen", jaha, visst sa jag... Vilket jag alltså inte har, men det spelar ingen roll vad jag säger i det här läget.

Både familjerådg och soc är inblandade, de tycker att jag ska bråka men jag vill inte det utan hitta en lösning snarast möjligt.

Lägenhet är faktiskt inte ett alternativ för mig, däremot finns ett hus ledigt som ligger i ett bostadsområde som nog skulle vara guld för barnen. Det är 4 rok, ca 100 kvm, lekpark intill, återvändsgata, bara pensionärer och barnfamiljer till grannar. Nackdelen är månadskostnaden, det kostar ca 4600:- i kallhyra och hamnar väl på ca 7000:- totalt.

Jag är inte osams med någon men han har barrikaderat sig med sina föräldrar och syskon i vårt hus så det är inte mkt att göra. Jag har dock fått löfte om att bo där i natt med barnen.
 
Sv: Råd vid separation önskas

hyra är bra en övergångsperiod, då kan du vara snabb och slå till och köpa när du hittar ditt drömboende och har ett försprång jämfört med alla som ska sälja sitt svårsålda hus först :idea:

Fast hyran lät hög för att vara på "obygden" ??
 
Sv: Råd vid separation önskas

Jo, det är högt... Men det är väl rätt eftertraktade hus antar jag. Och hus blir alltid dyrare än lägenhet. Frågan är om fördelarna överväger?
 
Sv: Råd vid separation önskas

Jag vet inte hur det är för andra. Jag tycker inte det är värt det själv i dagsläget (mina barn är 1 resp snart 5 år). Vi bor i en billig lägenhet med bra lekplats och nära till dagis/centrum/sjön.

Bättre att spara pengar och bo billigt och ha mer TID med barnen när de är små. Och kanske kunna spara en del till ett framtida dyrare boende.
 
Sv: Råd vid separation önskas

...har kollat av marknaden lite snabbt... Lägenheter m 3 rok (vilket jag absolut vill ha) verkar inte finnas här ;). Inga lediga iaf. Så det är nog bara hus som gäller.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Inte_Ung skrev:
Du borde inte ha flyttat ut utan att kunna ta dem med dig på en gång.
Kan ni verkligen inte hålla sams under samma tak en liten stund till för barnens skull?
Så att de kan få vara med och boa in dig på nya stället.

Fast i den danska tidskriften Psykologi igår läste jag en intervju med Lucy Vittrup, personlig coach och själv skild (så hon har kurser i "bra skilsmässor") och hon menade att om man har sommarstuga eller liknande så kan den ena föräldern visst flytta dit medan man säger till barnen att den jobbar borta. Under tiden sköter den andra föräldern vardagsarbetet så att barnen blir vana att ha sitt liv kvar fast med bara en förälder i det hemmet. Efter några veckor kan man sedan prata med dem om själva skilsmässan för då har de hunnit vänja sig vid nya rutiner och kan ta beskedet bättre även om det naturligtvis fortfarande är traumatiskt.

Hon kringgick däremot själv rådet att berätta för barnen i det trygga hemmet. Hon ville inte att de skulle förknippa "varje liten pryl i vardagsrummet" med det tråkiga beskedet så hon berättade ute.

http://www.lucyvittrup.com/
 
Sv: Råd vid separation önskas

Sjalen skrev:
Hon kringgick däremot själv rådet att berätta för barnen i det trygga hemmet. Hon ville inte att de skulle förknippa "varje liten pryl i vardagsrummet" med det tråkiga beskedet så hon berättade ute.

http://www.lucyvittrup.com/

Det var intressant att läsa. Min son ringde mig igår, efter att hans pappa berättat för honom hur det låg till. Sonen berättade precis hur det sett ut där de stannat bilen, det var i en backe, och så var det en sväng - han hade verkligen memorerat det.

Så det är nog så att han för alltid kommer förknippa den platsen med att han där och då fick veta att mamma skulle flytta.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Sjalen skrev:
Efter några veckor kan man sedan prata med dem om själva skilsmässan för då har de hunnit vänja sig vid nya rutiner och kan ta beskedet bättre även om det naturligtvis fortfarande är traumatiskt.
Jo visst.
Det är ju bra.
Men jag anser inte att man skall berätta INNAN det finns ett nytt ställe att vara på tillsammans.
Hur litet det stället än är.

Här så fick banen veta av den ena föräldern medan den andra var borta.
Det är inte bra.
Inte bra alls.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Boende landar tyvärr på ungefär den summan.
Men dyrt, det är det ju.

Kan du inte hyra något mindre under en period, medan du letar något eget?
Eller något med billigare uppvärmning?
 
Sv: Råd vid separation önskas

Nej, det är inte alls bra. Och jag tycker som du, som jag och pappan också varit överens om, att man berättar först när man har ett klart alternativ. Men nu är det som det är och inte mkt att göra åt.

Lägenhet är hopplöst, 2or finns men det är inte intressant. Jag vill ha barnen med mig och vill inte att de ska behöva flytta två gånger på kort tid. Det blir tillräckligt jobbigt för dem ändå.

Så nu har jag två hus att välja på, eller bara ett...alt 1 har inte bestämt sig än, jag får besked i em.

1) 1,5-plans hus på landet. Lite dum planlösning men ok. Väldigt mysigt hus, bra trädgård. Kallhyra ca 4000:- per månad, oljeeldat ca 2 kbm per år. Totalt landar jag nog på 6-7000:- per månad.

2) 1-plans hus i bostadsområde. Skittrist hus men underbart område - pensionärer och barnfamiljer, mina kompisar ska dessutom hyra huset mittemot... 4 rok, allt i ett plan. Fräsch och fint men ingen trädgård direkt, en uteplats på baksidan men annars bara en gräsplätt. Dock garage och förråd intill. 4575:- i kallhyra, värms med elpanna m värmeåtervinning, enligt tidigare boende en värmekostnad på 1500:- per mån i snitt. Sen vatten, avlopp, sopor, hushållsel så en bit över 7000:- landar jag nog på.

Hästarna...det blir ett kapitel för sig. Men de blir ju inhyrda nånstans.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Att flytta eller bo trångt behöver inte alls vara jobbigt för barn! Det kan vara mysigt och spännande också.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Nej men för mig ;). Jag är van 2x110 kvm plan med hel källare, och dessutom har jag lovat hans barn sen tidigare förhållande (2 st) att de får komma och bo hos mig när de vill, även om det aldrig händer så kan jag inte sätta mig i en 2a. Så är det bara.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Trist Athena :( Bra ändå att du är trygg i ditt beslut. Det gör det mycket enklare för barnen tror jag.

Lycka till är det enda rådet jag har :)
 
Sv: Råd vid separation önskas

athena skrev:
Lägenhet är hopplöst, 2or finns men det är inte intressant. Jag vill ha barnen med mig och vill inte att de ska behöva flytta två gånger på kort tid. Det blir tillräckligt jobbigt för dem ändå.
Nu så skall du få ett råd som du inte vill ha men behöver.

Panikflytta inte till något dyrt och stort.
Barn har inget problem med att flytta 2 gånger.
En egen 2:a nu fort är bättre än inget eget alls.

Välj sedan ditt framtida boende i lugn och ro och inte som nu i panik.
Paniken kommer att få dig att fatta alla felaktiga ekonomiska beslut som finns.
Något som du kommer att lida av länge sedan.

Gör något billigt och lättavvecklat.
Man kan tränga ihop sig väldigt många i en 2a.

Du skall inte "sätta dig" i en 2a.
Du skall mellanlanda i en 2a.
Det är en himla skillnad.

Utslängd hemifrån som du nu verkar att vara, så går det inte att ordna den perfekta lösningen från början.
Du måste få lugn och ro till att tänka någonstans.
 
Sv: Råd vid separation önskas

Nej det var inte ett råd jag ville ha :D.

Men så här är det, förstår du, att jag har tänkt länge... Detta är inte alls ngn panikhandling, utan väl genomtänkt från min sida. Däremot gick själva flytten alldeles för fort.

Och även om jag nog hade behövt mer tid att hitta ett "perfekt" boende, så är det inte värt att dra mina saker och barn i två flyttlass. Jag tror definitivt inte det är bra för barnen heller. Det blir som sagt tillräckligt jobbigt för dem, och de sista de behöver nu är en mamma som hamnar nånstans hon vill ifrån snabbast möjligt.

Så en snabb, bra lösning är att föredra. Jag måste inte lösa det på dagen, barnen har det ju bra där de är, men när man bor på en såpass liten ort är inte alternativen överväldigande många.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 830
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp