Råd vid ev omplasering????

K

Kicki_J

Hur skulle ni göra??? Tog hem en hund som köparen inte kunde ha kvar efter ett par år. Det är en supersnäll kille, älskar barn, har varit familjehund. Så händer då det man som hundägare inte alls vill vara med om, hunden rymmer och biter ihjäl några får. Ren lynchstämning i byn gör att ägarna känner sig tvugna att göra sig av med sin älskade hund, alltså tog vi tillbaka den.
Då den inte varit "med från början" så att säga, sä har den inte rätta gnistan att dra, (det är siberian husky jag talar om!) Vi har försökt nu i 18 månade men han är en liten "lat" en! Vill helst ligga på sofflocket! (eller inne i mattes säng!)
Jag och min man har pratat om detta och blivit osams ett antal gånger. Jag tror på att hitta ett nytt bra hem där ägaren är medveten om vad som hänt och inte har denna hund lös, då borde man väl kunna omplacera honom? Är snart fyra år och fullt frisk, känns hemskt att ta bort honom!
Gubben å andra sidan är inne på att om vi inte ska ha honom kvar så ska han tas bort. Visst har han en poäng i att OM det skulle hända igen så är det inte roligt alls. Men det är ingen mördarhund som enbart lever för att döda!!
Vad säger ni? Skulle någon tänka sig att ta sig an en sådan hund?
PS! Detta är INGEN annons om omplacering, jag behöver "bara" höra lite reflektioner på vad andra tycker. Vem resonerar rätt, jag eller gubben?

Sv: Råd vid ev omplasering????

Jag tycker att båda har rätt på sitt vis. Eller rätt och rätt. Det är ju egentligen inte synd om hunden om den tas bort... Men jag skulle helt klart omplacera om jag fick tag på ett kanonhem.

Min kompis har en Alaskan som de fått som vuxen eftersom att hon inte drog. Hon är väldigt speciell och så där, men det går ju kanon eftersom att de är mycket ansvarsfulla! De byggde värsta planket runt gården också för att hon inte skulle kunna rusa på andra hundar som kom till deras gård :D

Är det Alaskan Husky eller Alaskan Malamute som din kompis har? AH är ju enbart framkorsade för att springa så fort som möjligt och ofta är de ganska så stressade av sig, AM kan vara ganska vassa så om det är en sådan så förstår jag om de tagit försiktighetsåtgärd med planket!!
SH däremot går oftast bra med andra hundar, det är sällan jag hört om en hundilsken SH eller snarare aldrig faktiskt!
Denna pojke är inte speciell på annat vis än att han inte ska vara lös.

En Malamut! Väldans vass... Även mot folk hon inte känner till 100% :crazy: Jag går aldrig nära henne...

Det var bara ett exempel på att man kan hitta pålitliga hundägare!!

:confused: Min syster tog sig an en Siberian Husky hane för några år sedan, han var då 4 år.Kommen från Borås eller däromkring. Denna hane var också sådan att han stack och jagade allt som rörde sig.Nåväl han var ett energi knippe som inte var av denna värld.Hon insåg snabbt att hon tagit sig vatten över huvudet och fick omplacera. Inte lätt alls,fanns inga som ville ha huskys då.Vi försökte länge med att finna rätt hem tills en dag en tjej från Kalmar hörde av sig. Hon hade släkting med husky och erfarenhet osv.Vi träffades o allt såg kanonbra ut. 1vecka efter fick vi veta att huskyn hade gett sig iväg på egen hand och bitit ihjäl ankor i parken:o
Men detta hade inte bekommit den nya ägaren ett dugg.Lite oseriöst och hänsynlöst enligt min mening.
Men vad jag ville säg är att det är otroligt svårt att hitta ett seriöst hem med förstående o kunniga personer.Är han då inte intresserade av drag heller så förvärras ju det hela.
Jag hade nog valt att avliva om det visar sig att man inte finner den rätta,men å andra sidan så har man inga garantier att det "rätta" hemmet är så rätt i slutändan.

Tycker helt klart att ni ska ge omplacering en chans först innan ni väljer att låta hunden somna in.
I rätt hem med rätt förutsättning kan säkert denna vovve bli lycklig.

Det man måste ha klart för sig ändå är att hunden i sig inte gjorde "fel" enligt sin natur som jagade och bet ihjäl får, det ligger i hundars natur ( mycket mer eller lite mindre )
De får inte förknippas med aggressivitet!

Men man måste också ha i åtanke att hunden HAR gjort det och kommer säker att göra det igen om den får chansen...

Lycka till :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 754
Senast: Viva
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama