Råd till hittekatten

R

rattalskare

Han har nu bott hos oss i 3 veckor :banana: Och har blivit cirka 10 veckor. Han började smått äta kattungsmat (blötmat) Men vägrade troligtvis för fort att äta modersmjölkersättningen. Fick kraftig diarré och var tvungen att tvingas i mer vatten än normalt för att inte torka ur. Ringde vetten (när han haft diarré i 4 dagar) Och de sade att det inte var någon fara så länge han åt och drack. Började ge honom kokt ris och modersmjölkersättning med lite kattungsmat som han gärna dricker upp! Men nu har han börjat spy 1/ggr dagen och då främst när han druckit mjölk. Kan det ha med att han dricker för fort? Och hur mycket borde en kattunge på 9-10 veckor vägà? Läste i en kattungsbok att som 10 veckors unge skulle han väga 1 kg. Han väger som en 6 veckors unge. 750g Vad kan vi ge för att "vikta" upp honom? Diarrén har börjat ge med sig och nu skiter han inte gyttjepölar längre utan smala något lösa prinskorvar :D

Sv: Råd till hittekatten

Kattungar har känsliga magar, och det kan ju vara så att han inte tål mjölkersättningen (om han inte ätit den tidigare utan problem). De kan hetsäta så att de kräks (min gör det), men i första hand kanske man ska fundera på vad magen tål. Rå köttfärs och kokt torsk är saker ma brukar ge när de är risiga i magen. Huvudsaken är att man hittar något magen tål, och håller sig till det ett tag så att magen hinner lugna ner sig.

Att en 10 veckor ska väga ett kilo skulle jag ta med en stor nypa salt. Vissa katter är stora, andra små. Min lilla vägde 1,2 vid 16 veckors ålder och är fortfarande en liten dam, men frisk och rund om magen... :angel: Man brukar säga att katten inte bör flytta från mamman innan den väger ett kilo, även om den är gammal nog när den är mindre.

Jo han har ätit modersmjölkersättningen har han ätit utan problem innan. Ska prova med kokt torsk.

Okej så då behöver jag inte oroa mig över vikten då?

Jo det är klart fick våran äldsta katt var 13 veckor när vi hämtade honom och vägde då 1.2 kg. Men eftersom detta är en hittakatt kunde han ju inte stanna hos sin mamma tillas han blev leveransklar!

Kan det vara så att han inte tål blötmaten? Har börjat få torrfoder för kattungar och det får han behålla! :banana:

Fortsätt med det som funkar.
Håller tummarna för lillkissen, ofta är ju hittebebisar ganska känsliga i början eftersom de inte fått det optimalt från start.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 673
Senast: Heddiz
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 103
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama