råd snabbt tack på förhand

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare smaragdagda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 242
S

smaragdagda

hej jag behöver råd
jag har 2 hanhundar ike kastereade en flat 5 år en dobbis 7 år har haft dom sen valpar men dobbisen e väldigt dominant så dom slogs jämt då det kom ngon genom dörren vägrade sära på dom så dobbisen fick gå med mjuk munkorg ett tag och jag lyckades få min dobbis att fatta att flaten också fick hälsa det e 2 år sen dom slogs om det problemmet men nu e det så att min föat alltid har rymt sen han var valp så fort tillfälle ges så drar han han lyssnar ej alls bara springer förut kunde jag ta bilen efter han då hoppade han i bilen han älskar att åka bil men dethar han slutat med hittar jag han så måste vi nästan hoppa på han för att få tag i han annars så e han borta igen men han kommer hem igen då han tcker att det e tråkigt att vara ute vad ska jag gra det börjar bli jobbit att behöva låsa och vakra alla utgångar han öppnar dörrar med så vi har haspat allt men sen då han kommer till rätta på det ena eller andra settet så börjar min dobbis att slås med han väldig hög svans föring verkar nästan son dobbisen försöker fostra han men det blir för hårt så dom blöder båda 2 kan stoppa det om jag hinner se dobbisens stela kroppssråk men hinner inte alltid det bara expolderar dobbisen flyger på han och det eväldiga spänningar under flera timmar behöver råd vill inte dela på dom för dom har underbart roligt ihop annasrs det e bara när han rymmer nu eller om det e 1 tik med i bilden då smäller det igen vet att det e min dobbis som börjar för min flat e så underlägsen och vill bara leka med allt och alla han älskar livet och andra djur kanske ska tilllägga att min dobbis e han elak med en ren explotion dör med bir fört och fråga en könns det som så jag måste passa mig ute med innan någon annan hund hälsar på han det e bara min flat som det går bra med utom då flaten rymt ge mig råd snälla
mvh sussi

Sv: råd snabbt tack på förhand

Ett tips är att dela upp i stycken och att använda meningar med punkter och komma, då blir det så mycket lättare att läsa.

Hursom, det du beskriver anser jag är till större delen ett lydnads- och träningsproblem. Sen kan det vara så att du helt enkelt har två hundar som inte går ihop där, oavsett. Då är det synnerligen ofairt mot BÅDA hundarna att fortsätta ha dem tillsammans, även om du vill det.

Så, kanske löser bättre lydnad och träning det hela men jag är inte säker på det, det är dock en mkt god början för det brister där. Men fortsätter de slåss så måste du separera dem, eller omplacera den ena. Det hjälper inte att det går bra ibland.

Ett tips är att dela upp i stycken och att använda meningar med punkter och komma, då blir det så mycket lättare att läsa.

Hursom, det du beskriver anser jag är till större delen ett lydnads- och träningsproblem. Sen kan det vara så att du helt enkelt har två hundar som inte går ihop där, oavsett. Då är det synnerligen ofairt mot BÅDA hundarna att fortsätta ha dem tillsammans, även om du vill det.

Så, kanske löser bättre lydnad och träning det hela men jag är inte säker på det, det är dock en mkt god början för det brister där. Men fortsätter de slåss så måste du separera dem, eller omplacera den ena. Det hjälper inte att det går bra ibland.

Hej
Jag tror inte jag behöver omplasera den ena .
Det e ju bara då min flat rymmer som den andra exploderar på han .
Annars så funkar dom ihop
Dom äter ur samma matskål tuggar på samma märg ben inga problem alls .
Men tack ändå för ditt svar .

Jag kan tyvärr inte ens läsa vad du skrivit.
Styckeindelning men framförallt PUNKTER hade underlättat så mycket.

Jag vill gärna hjälpa men för svårt att ta sig igenom texten just nu.

Annars håller jag med Alexandra_W ang hundarna.

Tog mig friheten att interpunktera och styckesindela ditt ursprungsinlägg, samt korrigera språket lite ibland. Så det blir lättare för andra att läsa, och kunna svara.

hej jag behöver råd
Jag har 2 hanhundar, icke kastrerade, en flat på 5 år och en dobbis på 7 år. Har haft dem sen de var valpar, men dobbisen är väldigt dominant så de slogs jämt förut då det kom någon genom dörren. Jag vägrade sära på dem, så dobbisen fick gå med mjuk munkorg ett tag, och jag lyckades få min dobbis att fatta att flaten också fick hälsa. Det är 2 år sedan de slogs pga det problemet.

Men nu är det så att min flat alltid har rymt, ändå sen han var valp. Så fort tillfälle ges så drar han. Han lyssnar inte alls utan bara springer. Förut kunde jag ta bilen efter honom, och då då hoppade han i bilen, eftersom han älskar att åka bil. Men detta fungerar inte längre, närjag hittar honom så måste vi nästan hoppa på honom för att få tag i honom, annars så sticker han igen. Han kommer hem igen då han tycker att det är tråkigt att vara ute.

Vad ska jag göra? Det börjar bli jobbigt att behöva låsa och vakta alla utgångar. Han öppnar dörrar med så vi har haspat allt.

Problemet är också att då han kommer till rätta på det ena eller andra sättet så börjar min dobbis att slåss med honom. Dobbisen har väldig hög svansföring och det verkar nästan so´m om dobbisen försöker fostra flaten. Men det blir för hårt så dom blöder båda två. Jag kan stoppa det om jag hinner se dobbisens stela kroppssråk och gripa in, men det är inte alltid jag hinner det, det bara expolderar och dobbisen flyger på flaten. Det är väldiga spänningar under flera timmar.

Jag behöver råd, jag vill inte dela på de, för de har det underbart roligt ihop annars. Det är bara när flaten rymmer numera, eller om det är en tik med i bilden som det smäller.

Jag vet att det är min dobbis som börjar, för min flat är så underlägsen och vill bara leka med allt och alla. Han älskar livet och andra djur.

Jag kanske ska tilllägga att min dobbis är en sådan hund som exploderar först och tänker sen. Jag måste passa mig ute med, så ingen annan hund hälsar på dobbisen för då exploderar han. Det är bara med min flat dobbisen fungerar med, utom då flatten rymt.

Ge mig råd snälla

mvh sussi

Senast ändrad:

Hej
Jag tror inte jag behöver omplasera den ena .
Det e ju bara då min flat rymmer som den andra exploderar på han .
Annars så funkar dom ihop
Dom äter ur samma matskål tuggar på samma märg ben inga problem alls .
Men tack ändå för ditt svar .

Du har ett enormt ledarskapsproblem med dobbisen, detta märks BÅDE i att han far på flatten när flatten varit på rymmen, och i att dobbern inte accepterar andra hundar, och inte ens under promenader kan tolerera andra hundar nära.

Antagligen är DU lite upprörd/besviken/etc på flaten när den rymt, och det är anledningen att dobbern far på. Men det är DU som ska vara ranghögst och avgöra om det behövs åtgärder eller ej. Och sålänge du nte löst detta är det rent ELAKT mot flatten att ha den ihop med dobbern. Och flatten kommer INTE att vilja komma hem ett dugg mer, och jag förstår den. Flatten vet ju att hemma får den stryk av dobbern.

Sen har du ett ledarskapsproblem med flatten också, då den rymmer.

Om du löser ledarskapsproblemen borde ditt problem försvinna, både det med att flatten rymmer, att dobbern spöar flaten och att dobbern inte fungerar med andra hundar. Dock kan man inte garantera det, men det är där du ska börja. Nu idag. Och tills du löst det ska du separera hundarna, flatten kommer rymma mer och mer annars.

Sen får du inte ha hundar som inte går ihop tillsammans enligt djurskyddslagen, så som sagt, du får helt sonika sära på dem tills du fått flatten att sluta rymma och övertygat dobbern om att det är du som avgör hur man uppför sig mot andra hundar. Alt sätter du munkorg på dobbern.

Tack
Jag satt vid ett takigt tangent bord tidigare, men jag kan faktiskt stava och gramatik
men men .
Det är bara andra han hundar som min dobbis ej går i hop med ,tikar går bra
men e det en han hund så blir det slags mål .
Tror det beror på att han fick stryk av en äldre han hund då han var ca 1 år
som tydligen ej tyckte om han hundar .
Men kan du ge mig ett råd då hur jag skall kunna få min flatt att rymma då .
Det känns som om det har blivit en lek mellan han och mig ( typ tar du mig nu eller inte )
Tycker inte jag har direkt dåligt ledarskap på min dobbis ,för jag kan bara titta på honom då jag tror att han e på väg att göra något dumt då går han och lägger sig omg men ute vet jag inte vad jag ska göra för att få ett bättre ledarskap,då det gäller han hundar
Han gillar inte han hundar ´.

Jag håller med Alexandra_w. Ta kontakt med närmaste Brukshundklubb direkt imorgon eller på måndag. Be att få hjälp med ledarskapsträning. På med munkorgen igen så länge, hoppas du har den kvar.

Varken flatten eller dobbern trivs med livet just nu. Inte du heller och hundarna märker på ditt beteende att du inte är deras ledare.

Det är inte frågan om OM det ska hända något allvarligt, det är frågan om NÄR. Och när det händer är det definitivt inte roligt varken för dig, den som blir biten eller den som biter. Då har han definitivt lärt sig något nytt, som ingen hund ska behöva lära sig. Att bita sin kompis.

Jag har själv haft 2 hundar samtidigt. Det morrades aldrig dem emellan.

Vill börja med att säga har man 2 hanhundar eller flera så får man någon gång va bered på att de smäller.
De gör de mellan mina i bland Löptikar,vem som ska ha flest ben ,sop påsen osv osv..
Iband kan även ledarskapet blir lite knepigt 2 år i emellan i den åldern som dina hundar befiner sig i kan va lite klurigt.

Men att den ena hunden rymmer hela tiden kanske inte är så bra heller.
Om bråken utlöses när den ena rymmer så kanske man ska se till så att hunden inte rymmer...:grin:
För som du skriver verkar de som den rymmer typ 2 gånger i veckan!

Mina hundar kan blir lite stödiga när en kanske kommer hem från en utställnings resa och dom andra har varit hmma då kan de bli liten match med gumpande och höga svansar för att vissa vem de är som styr och ställer men de lägger sig snabbt.
Jag brukar låta dom äldre sköta de och om den yngra hänger på så säger jag till honom med bestämd röst hälper inte de så får han ligga på golvet till han skärper sig.

Det verkar som din flatte är underaktiverad o hittar på egna lösningar för att hjärnan ska få jobba. En påhittig kille.

Motion motion motion. Behöver troligen bägge hundarna o även stimulans iform av aktiviteter. Om dobben är trött ger han sej inte på flatten. Han har inget annat att göra nu o tar ut sin frustration på att bråka med kompisen.

Tack
ÄNTLIGEN NÅGON SOM VET ATT DET KAN SMÄLLA MELLAN 2 HAN HUNDAR UTAN ATT DET E ENLIGT DJUR SKYDDET OLAGLIGT .
DOM BRÅKAR JU INTE VARJE DAG.

MEN VET EJ VAD JAG SKA GÖRA RIKTIGT FÖR ATT MIN FLATT SKA SLUTA RYMMA SPÅRA MED HONOM IBLAND ,HAN GILLAR DET VERKLIGEN .
MEN JAG FIXAR INTE ATT SPÅRA MED HAN VARJE DAG .
OCH JAG HAR FÅTT FÖR MIG ATT FLATTEN ÖR EN ÖVERAKTIV RAS , RÖTTA MIG OM JAG HAR FEL
TACK FÖR DITT SVAR

det verkar som din flatte är underaktiverad o hittar på egna lösningar för att hjärnan ska få jobba. En påhittig kille.

Motion motion motion. Behöver troligen bägge hundarna o även stimulans iform av aktiviteter. Om dobben är trött ger han sej inte på flatten. Han har inget annat att göra nu o tar ut sin frustration på att bråka med kompisen.

hej tack fÖr ditt svar

jag spÅrar med honom han gillar det verkligen .
Är ute i skogen med dom varje dag men vÅgar ej slÄppa flatten oga att han ej kommer han gÅr sin egen vÄg efter en stund verkar som om han funderar p¨hur han ska kuna vilseleda oss .
Han e nog igentligen ganska smart hmm
mvh sussi

Du ska aktivera både hjärna och kropp på flaten. Behöver inte vara spår, men daglig aktivering får du nog räkna med. Orkar du inte det kanske flat är fel ras? Vad gör du med dobbern, den behöver också aktiveras dagligen?

Det är inte förenligt med djurskyddet att ha djur som är aggresiva med varandra, oavsett vad du tycker. Och jäkla skillnad på smälla ibland och ha en flat som rymmer så fort han får möjlighet, och såfort han kommer hem ryker dobbern på. Det är inte 'smälla ibland'

Flat är en aktiv ras, ÖVERaktiva blir hundar när de inte aktiveras så mycket som de behöver helt enkelt.

Men hur ser en normal dag ut för hundarna?

Någon har redan tipsat om SBK, vilket även jag rek. Du måste aktivera dina hundar, eller byta hundar/ras.

Svårt ge tips utan att veta mer, men nyckeln till hundar som rymmer är att se till att det dels är roligt och trevligt vara med matte, det är där det spännande och roliga händer. Dessutom så ska inkallning ALLTID vara mer 'värt' än att rymma, dvs det ska vara mer motiverande för hunden att komma och få utdelningen för det, än att pysa iväg och nosa i skogen, springa runt eller vad det är.

Om flaten aldrig får gå lös i skogen förstår jag än mer att den rymmer. Börja träna inkallning på inhägnat område.

Senast ändrad:

Om man inte fixar att aktivera sina hundar varje dag bör man faktiskt omplacera..

Det finns många småproblem att ta i tu med, främst ditt ledarskap jämte båda hundarna.

Visst kan två hundar slåss, men om dom skadas så är det inte längre OK och om du inte får fason så är ju omplacering det enda vettiga.

Vad gör du om dagarna för att aktivera dina båda krävande hundar ?

Att aktivera sin hund varje dag bör man. Men då menar jag inte att man behöver gå eller spåra eller träna lydnad/bruks flera timmar. Det enklaste sättet som ingen kan säga att de inte har tid med är godis sök. Kasta ut en näve godis/hundmat på en gräsmatta o låt hunden leta efter det. Det kan man fixa även i koppel/långlina.
Låt den leta upp sin mat släng ut den över golvet o låt den hämta den själv. Eller ute i naturen. Godis i petflaska inne som hunden får försöka få tag på.
Leta på nätet det finns hur mycket som helst man kan göra för att aktivera sina hund.

En flatt är en ras som är avlad till att apportera en hel dag o behöver mer än promenader. Så överaktiv vet jag inte om jag skulle kalla det.

Men tror igentligen att ditt stora problem är Dobben då det är han som bråkar. Men med motion o aktiviteter så blir han nog bättre mot flatten.

Fast kasta godis på gräsmattan/köksgolvet tror jag det är få hundar som anser uppfyller 'daglig aktivering'? Däremot är det givetvis så att daglig aktiv. inte behöver betyda sök/spår/lydnad 3 h per dag t ex.

Däremot kan man göra mycket med/på den dagliga entimmespromenaden i skogen. Istället för att bara låta hundarna springa fritt i en timme - det är bra för kroppen, kan man lägga in moment som är bra för knoppen också. Blanda in dem i promenaden bara. LIte fot, lite stanna, lite sättande/ställande/sättande eller ligg/sitt/ligg. Eller mer avancerat, beror ju på hur mkt hunden kan. Men att i ta korta episoder där kommandona kommer med korta mellanrum och snabbt, så hunden verkligen måste vara uppmärksam för att hänga med. Balansera på nedfallen trädstock, låta hunden själv klura ut hur den kommer rätt om den och matte är på varsin sida träd och den är i koppel, små korta spår, små apoorteringar. Osv.

Det är jättelätt att lägga in små träningspass här och små träningspass där under en helt vanlig skogspromenad. Kräver lite mer engagemang och energi från matte/husse än att bara 'gå' absolut, men tar inte mer tid än vanliga promenaden.

Sen kan man roa sig på köksgolvet/gräsmattan med, jag la köttbulls och leverpastejspår med svartskägget när han var konvalescent, göm godis under bytta (enkla varianten) eller svårare. Lär in kryp etc. Lär hunden nåt litet eg onödigt 'tricks' den måste göra innan den får maten. Etc etc etc.

Det verkar som din flatte är underaktiverad o hittar på egna lösningar för att hjärnan ska få jobba. En påhittig kille.

Och förutom underaktiverad så kan man tänka sig att den stackars flatten faktiskt inte vill komma hem. Vissa flattar är känsliga. Min tex. som ändå är väldigt stabil i många andra situationer, vägrade gå till stallet länge länge efter att han hade råkat gå emot eltråden, han tänker inte komma fram till mig om jag håller en hund som gett honom ett litet tjuvnyp en halvtimme tidigare. Dessutom så har han den senaste veckan visat sig känslig för när hundar tänker bli förbanande. Så frågan är: Ger sig Dobermannen på flatten för att flatten har rymt eller känner flatten på sig att dobbermannen börjar bli stingslig igen och rymmer...

Och förutom underaktiverad så kan man tänka sig att den stackars flatten faktiskt inte vill komma hem. Vissa flattar är känsliga. Min tex. som ändå är väldigt stabil i många andra situationer, vägrade gå till stallet länge länge efter att han hade råkat gå emot eltråden, han tänker inte komma fram till mig om jag håller en hund som gett honom ett litet tjuvnyp en halvtimme tidigare. Dessutom så har han den senaste veckan visat sig känslig för när hundar tänker bli förbanande. Så frågan är: Ger sig Dobermannen på flatten för att flatten har rymt eller känner flatten på sig att dobbermannen börjar bli stingslig igen och rymmer...

Hade den tanken med att ha sticker för att slippa dobben. Ta reda på vad problemet är o åtgärda det. Går det inte att lämna bort Dobben för att se om Flatten vill stanna hemma utan att rymma. Flatten kanske känner sej så otrygg hemma så det är därför den rymmer.

Tror inte rymmandet i skogen beror på samma problem utan där rymmer den nog för att den får en belöning i att leta spår etc.

Alexandra: Min hund blir ialla fall lite mer tillfreds de dagar jag inte hinner aktivera/träna mycket om jag slänger ut godis/mat på gräsmattan som den får leta efter. Men ska inte slänga ut massor på en liten yta utan lite godis på en stoor yta Den får då ett sk sök o får hjärnan aktiverad. Kan man inte kasta så kan man gå runt o "tappa" godis. Inne kan man ju faktiskt gömma godiset.

Man kan även slänga ut lite saker som luktar människa som hunden får leta efter. TEX en boll en leksak etc bara fantasin sätter gränser. En spårlina eller annan lina kan vara bra att ha då så hunden kan jobba lite mer fritt.

Jo, jag förstod hur du menade med godissök, men mina skulle inte 'nöja' sig med det, eller eh se det som någon skillnad mot en 'ingentingdag'. Däremot kan man ju kombinera det med annat, och mina hundar har ju stor gård att sniffa runt på 'som norm', kanske skulle påverkat mer om de bara hade en liten villatomt =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka