Råd om innekatt

A

apollo1

Hej!

Lite långt men jag hoppas att någon orkar läsa och har tips och råd!

Jag och min sambo har sedan ett par månader tillbaka flyttat ihop och han hade med sig sin katt - en kastererad hane på 8 år.
Vi har bott tillsammans fast inte inte i gemensam lägenhet i tre år tidigare så jag känner katten sen innan. Jag hade katt innan hos mina föräldrar som visserligen var utekatt och jag antar att dom blir annorlunda men jag har lite funderingar över den här katten för han beteer sig inte som andra katter jag träffat, vilket naturligtvis inte betyder att det är nåt fel eftersom alla djur är individer!

Han är så otroligt osjälvständig och översocial. Han är konstant springande runt benen, han ska alltid ligga på och i saker när man gör något, han sitter i princip i tallriken när man äter och fattar inte vinken när man för 8:e gången slänger ned honom, han hoppar då upp igen och försöker ta mat från tallriken medan vi äter! Jag upplever att det är något stressat över att han är så social, vad kan det bero på? Inbillar jag mig?
Han är också fruktansvärd när han ska få mat, han skriker tills man blir galen och lyssnar/förstår inte tillsägelser trots att jag försökt med olika ord/samma ord en längre tid. Har försökt att ge mat flera gånger om dagen, men det funkar bara om jag ger när han inte ser, förstår han att han ska ha mat blir han galen.
Missförstå mig rätt nu, naturligtvis är jag glad över en social katt, men nu när jag är hemma på dagarna får jag spunk för han är med en till och med när man går på toa, gör macka - jämt! Som sagt upplever jag något stressat över att han ska vara med jämt. Sen vill jag inte alltid ha han i knäet, jag vill kunna sitta själv ibland - är jag taskig då?

Nu har jag som sagt varit hemma på dagarna en längre tid men i vanliga fall matchar mitt och sambons arbetsschema rätt bra så katten är kanske ensam hemma ca 6 timmar per dag. Vi försöker aktivera honom genom lek och ibland går vi ut på gården. Är sambon hemma är han med honom hela tiden och vi bor i en lägenhet med väldigt öppen planlösning utan dörrar så han är aldrig ensam i ett rum.

Han har haft mycket problem med kissandet inomhus men vi tycker att det har blivit bättre sedan vi köpte feliway, hormonet som sitter i vägguttaget. Han är kollad av vet. inget fel. Jag kan tänka mig att en del av allt naturligtvis är att vi bor i ett nytt hem, men hur lång tid kan det ta för honom att vänja sig isf? Kan också tillägga att vi har kaniner instängda i ett eget rum som han är väldigt fundersam över, kan det vara stressande? Han sitter ofta och jamar vid ytterdörren, vad kan det vara?

Är detta en katt som på något sätt mår dåligt eller är han bara väldigt social och odisciplinerad, och hur kommer man till bukt med detta?

Hoppas någon kan ge råd!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd om innekatt

jag tror att lösningen är enkel.
skaffa en kompis till honom, dv skaffa en katt till så har han någon annan att ägna sin uppmärksamhet på.

Tack för tipset!
Jag har varit inne på det. Men jag är rädd för att vi skaffar en katt till och dom inte uppskattar varandra. I hans gamla hem bodde han med sin mamma och han var inte snäll mot henne, tror du det funkar med en kattunge?

Någon som har erfarenhet av att sätta ihop en kattunge med en äldre?

Fler förslag?

tror du det funkar med en kattunge?

Någon som har erfarenhet av att sätta ihop en kattunge med en äldre?

jag tror att det fungerar jätte bra med en kattunge.
det brukar inte vara några större problem, möjligtvis att gamla katten tycker att den nya missen är ap äcklig och är ett hot mot matte. :rofl: Men det brukar ge med sig på bara några dagar. Men iochmed att din katt verkar ytterst understimulerad kommer han nog tycka att det är jätte skoj!

Jag har inte haft problem varesej intruducera ungar eller vuxna i flocken hemma. lite grufs får man räkna med, men aldrig något allvarligt.Fick hem en vuxen katt för några veckor sedan och det har inte varit några problem. Men jag vet om katter som inte alls går ihop, men dem har man satt ihop då båda har varit vuxna.

Vi får väl diskutera en eventuell kompis, för precis som du har jag misstänkt att han är understimulerad. Men OM vi bestämmer oss för att en katt till blir för mycket, kan vi göra något för att stimulera mer än att umgås och leka? Jag brukar ta ut honom på gården i sele men han blir bara stressad och rädd, han spatserar runt lite men är hemskt osäker. Ska jag fortsätta med det eller kommer han inte vänja sig?

Tack för råden:bow:

Ingen mer som kan komma på vad vi ska göra för att lösa problemen?

Min erfarenhet säger att två katter är "enklare" att hålla än en katt. Skaffa en till ;)

Tack för svaret! Jag tror det ligger mycket i det du säger;)

Problemen som jag ser är "mänskliga problem". Jag tycker att lever man i ett förhållande kan det alltid hända saker som gör att det tar slut och det måste man väga in i ett djurköp därför anser jag att man innan är på det klara med vems djuret är. I och med att det är sambons katt så borde det ju vara hans kattunge också - för vid en eventuell separation ska inte djuren behöva lida och separera bara för att vi gör det!

Och det stora problemet är att min sambo inte ens ser ett problem i katten, så jag får väl börja fila på mina argument :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar