Råd om inkörning

Amk

Trådstartare
Jag har gett mig på att ensam köra in min 15-åriga arab. Hittills har han rockarden "på" sig, men inte fastspänd. Han kan dra linor, men har inte dragit rockarden. Just nu går jag med rockarden "på" honom medan han skrittar.

De flesta dagar går allt jättebra, och vi kommer framåt. Andra dagar är han lite hispig, och stressad. Då tar det jättelång tid, och vi står kvar där vi var dagen innan. Att introducera något nytt de här dagarna fungerar nog inte. När han reagerar/är obekväm gör han det kvickt. Han backar, går åt sidan, står inte still, slår med huvudet. Vill helst gå FRAMÅT. De bra dagarna är han kolugn och står still 30 min om jag ber honom.

De dåliga dagarna blir ju jag också störd för att han håller på och beter sig larvigt. Det blir en dålig stäming, helt enkelt.

Nu funderar jag på om det här är en bra häst att köra in, eller om det är jag asom är för otålig. Jag tycker det är otäckt att han reagerar så snabbt- vågar inte tänka på vad som händer om han gör det med rockarden fastspänd. Det är ju inte så att han får panik, men det är ändå steg hit och dit.

Jag är tacksam för tips och råd. Är de flesta hästar såhär i början av inkörning? Eller är han för känslig/reagerande?

Sv: Råd om inkörning

jag tycker det är jättebra att du kommit så långt, nu behöver du egentligen bara komplettera med en duktig kusk som är van vid inkörningar, och en hästperson till. Att din häst går framåt är jättebra, driv på honom bara för det är fram han ska, inte åt sidan eller bak. Jag kan ibland uppleva hästar som lite oroade när man går bredvid dem.

Är han mycket tömkörd så att han kan alla kommandona klockrent?

Har du dragit svängel/däck etc med linor? Det är en bra metod tycker jag, för de kan inte skada sig på däcket. Med en bra sele kan du tom sitta på däcket o låta honom dra tungt efter ett tag, då brukar de sluta tramsa och jobba istället :)

Ta alla råd du får med eftertanke och en nypa salt, jag känner ju inte din häst så som du gör.

Sv: Råd om inkörning

jag får hålla med. Ta det lungt och ha inte för brottom. Se till att han är ordentligt tömmkörd först. Skaffa en medhjälpare, och börja med att dra däck. Går du för fort fram skrämmer du din häst och det kommer att bli mycket svårare. Krånglande dagar, gör något annat. Du får inte vara irriterad i inlärningsarbetet.
1-2 v paus kan vara välbehövligt för att smälta det din häst har lärt sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18