Råd om hästens tänder?

B

bambiii

Har ni några bra tips och råd om hur du håller hästens tänder och mun i bra form. Hur ofta bör man raspa tänderna? borsta osv? Kom gärna med tips och förslag..

Sv: Råd om hästens tänder?

Jag tar hit veterinären en gång per år så att han får se över, göra en bedömning och ev. raspa om det behövs. Tror inte jag hört någon som borstar hästens tänder, dom äter ju och tuggar nästan jämt och håller nog bra rent själva.

1 gång per år brukar tänderna behöva ses över.
Då av hästtandläkare (enligt mig), eller en veterinär.
Den du anlitar kan rekomendera dig att borsta om det behövs, gjorde veterinären till min medryttarhäst när jag följde med.
Detta gällde då hingsttänderna (de bredvid framtänderna) då han hade en del tandsten där.
(dom tuggar ju inte med hingsttänderna heller).

Ta hästen till en Bra hästtandläkare minst en gång om året, gärna två.
Denne raspar om så behövs (Inte alls säkert det behövs på flera år!). Den kommer säkert också säga om det är något speciellt du måste tänka på.

vi tar hästarna till kliniken minst en gång om året för koll, en av dom har behov 2 ggr/år då h*n har lite problem, medans 3 av dom aldrig har behövt raspas alls, och en som blir av med lite hakar 1 gång/år-varannat år.

vår vet. rutinraspar inte och rör inget som inte behövs.

Min P.R.E hade sin första (så vitt jag vet) tandundersökning förra veckan, rekomendationen på honom var ny tandundersökning om 1år.
Men det finns 4 intervaller i tandkortet
[]6månader
[]9månader
[]1år
[]1½

Så det beror ju helt på hur hästens tänder ser ut.

När ny häst kommer får den åka till klinik för hälsokontroll, där ingår tandgenomgång. Efter översyn hos veterinär följer vi eventuella anvisningar (skrapa tandsten hemma etc) och kommer på återbesök så ofta som veterinären tycker är rimligt. Hittills har vi fått återbesökstid 6 månader på en häst, resterande inom ett år.

En gång om året brukar väl vara lagom. Då kan ju vetrinären kolla igenom munnen och se om det behövs raspas.

Måste man borsta tänderna ?? :confused:

En gång om året brukar väl vara lagom. Då kan ju vetrinären kolla igenom munnen och se om det behövs raspas.

Måste man borsta tänderna ?? :confused:

Jag vet ingen som borstat tänderna på hästarna.
Min mamma hade en häst i 34 (hästen blev 38år och 10månader sammanlagt) hon borstade inte hennes tänder en gång och hon hade perfekta tänder livet ut.
Jag har aldrig borstat tänderna på mina hästar, har haft hästar i mitt liv sen innan jag kunde gå, d.s.v 22,5år nu.
Stått i många stall och aldrig hört om någon som borstar tänderna på sina hästar.
Men det förekommer säkert ordination på tandborstning även för hästar, tror dock det är ganska ovanligt.

Vi har en som behöver få en tand borstad. Den är snedställd och blir hårt anlupen av tandsten om man inte borstar den en gång i veckan med antitandstenstandkräm. Normalt sett borstar man inte tänderna på hsätar.

vi anlitar en vet som är utbildad hästtandläkare o han kommer ut en gång per år och vaccinerar o kollar tänder skulle han se att det behövs oftare än en gång per år så får han komma oftare.

Tack för alla tips! Jag har inte borstat tänderna på min pålle, men jag vet flera som gör det :confused: och på dem verkade det som om det vore självklart att göra det?? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka