råd och tips.. *långt*

Explosion

Trådstartare
jag vet inte om är rätt forum men..

Det hela började förra vintern då min häst fick för mycket kraft och reds för lite och det resulterade i att han tillslut blev oridbar. Han gick att skritta i börjam av ett ridpass men så fort man började trava så stutsade han på stället och gick inte att få att gå framåt. Då slutade jag rida ett par månader och han fick ingen kraft alls. Under den här tiden så gicks han igenom av massör 1 gång i månden och han sa inget.
Jag började rida honom i april igen och han var inte sig själv då heller men det gick bättre och bättre. Jag hopptrände men inte så högt så när tävlingssäsongen brjade så var vi inte riktigt "klara" men vi skulle bara hoppa 90 cm så det gick bra ändå. Men när jag sedan skulle starna 1 m så gick det lite sämre. Första klassen så var det lite knackigt och det blev några sämre språng och på det sista kom vi så pass fel att han vägrade och jag ramlade av. Jag slog mig inte eller så och jag trodde inte att jag blev rädd men tydligen så blev jag det omedvetet för tävlingen efter det så kände jag mig riktigt osäker trots att det bara var 90. men den rundan gick toppenbra men i 1m så utgick jag för så var jag rädd och tyckte att hindren var jättestora.
Sommaren gick och jag red inte så mycket men då jag hopptränade så kunde han vägra på 60 cm och då var jag inte rädd, så detta fick mig att fundera på att sälja honom. Nu under hösten så har jag bara ridit markarbete men det har inte heller varit så lyckat. Men nu har jag ridit 2 gånger på hackamore och då han han varit mer avslappnad och det har kännts bätte.

Nu till min fråga, ska jag sälja honom eller ska jag forsätta med min sporadiska ridning tills jag slutar skolan i vår. Jag mår dåligt av att se honom i hagen hela tiden men jag känner mig inte motiverad att rida... usch detta är så svårt.
hoppas någon orkar läsa igenom och ge något tips.
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Hm. Vet du några bra tränare du kanske kan börja rida för?
Jag var oxå sådär ett tag men efter att börja rida för en bra tränare höjdes mitt självförtroende och nu hoppar vi högre än innan. :)
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Jag tränar för en jättebra tränare och hade bra självförtroende tills februari förra året. Efter det så har det bara gått nedåt.. eller det har ju varit både upp och ner med nu är det bara ner...
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Har du pratat med din tränare om de? Hon kanske kan komma med något gott råd. jag är inte så jätte bra på de här. :D :p
 
Sv: råd och tips.. *långt*

det är kul att du skriver i alla fall!
Jadå jag har pratat med henne och hon har ridit min häst och förstår min problem. De råd jag har fått är försök få honom avslappnad, men jag ska försöka prata mer med henne nästa gång och säga att jag snart ger upp. då måste hon ju ge mig några tips för att hon har sagt att det vore synd om jag slutar.
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Du har inte kollat igenom han av en veterinär?
Annars är det väl bara att träna på....
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Nej han är inte kollad men det kanske bör göras. Men jag tänkte eftersom han är regelbundet kollad av massör så borde han inte ha ont eftersom han då borde vara spännd i musklerna.

Men eftersom det inte har gått bra så har jag tappat lusten för att rida och jag har inget mål och det gör det hela ännu tråkigare..
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Gå igenom honom med veterinär, röntga? Kolla munnen om han gick bättre på hackamore. Passar sadeln?
Är han spänd när du rider, eftersom du skrev att du skulle försöka få honom att slappna av?
Han kanske också har tappat självförtroendet?
 
Sv: råd och tips.. *långt*

Mm jag har börjat fundera på att åka till strömsholm och kolla honom. Han blev raspad för 1 år sedan och då var det i alla fall inga problem men det är självklart en till grej att kolla.

Han är spänd när jag rider i grupp men inte lika mycket när jag rider själv utan då är han mest pigg. Han är pigg även när jag rider i grupp men då skringer han mer som en giraff. Han är en häst som kan och har gått väldigt bra så det måste ju finnas en lösning.

När min tränare sitter upp så går han mycket mer avslappnat och lyssnar fint, så det kan vara att jag vet när han blir irriterad och vad som gör honom spänd och det gör att jag inte rider på avslappnat som jag borde...
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp