råd och tips behövs

fnykis

Trådstartare
För att inte hänga ut någon skriver jag "generellt" Spekulationer och påhopp undanbedes.

Hästen- äldre sto, halt i trav. Tung ras. Hovar i dåligt skick, kan ha varit halt i ett par år, har varit under behandling men osäkert hur. Vid första anblick halt fram, men vid nogare koll tror jag på hälta bak primärt. Ev röta i en eller flera hovar. Ser frisk ut och är inte ovillig att röra sig och inte blockhalt.

Veterinär, hovslagare, massör, kiropraktor och allt som kan tänkas för att få denna fina häst frisk och ohalt kommer att användas.

Det är inte min häst. Har inga egna erfarenheter av hältor på mina egna hästar så tar gärna emot tips på vad jag själv kan göra. Tex mot röta. Bandage på det onda benet? Liten hage eller boxvila? Fått tips om Glucosamin som ska finnas som antiinflammatoriskt? Om bandage, vilken typ?

Som sagt, känsligt läge och både vet och hovslagare är kallade...

Jag hade börjat med att undersöka ALLT. Finns det allvarliga förändringar, kanske det är meningslöst att koncentrera sig på röta.

Hade först velat ha en ordentlig kontroll av alla förutsättningar, för att fatta ett faktagrundat beslut om lämplig åtgärd.

Liknande trådar

Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·
Hästvård Kom ut för nu 2 veckor sedan till hästen som var rejält halt hö bak, samt varm och svullen på insidan av kotan och neråt. men inte jätte...
Svar
5
· Visningar
1 077
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Breccia_
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka