Råd kring hemkommen misse

Yrja

Trådstartare
För tre månader sen försvann min älskade lilla Mi spårlöst. Men efter att ha pratat med ett par husägare på granngatan påstod de se henne stryka omkring hos dem dagligen.

Jag letade, ropade - ingenting.

Men så igår ringde grannpojken och sa att hans farmor på granngatan lyckats fånga in katten som de trodde var min och jag flög ut med kattburen i högsta hugg. Det är konstigt, att man kan känna igen en katt bara på jamet. Och trots att de kämpat med att locka ut henne från under soffan länge så räckte det med ett litet rop från min sida så kom hon springande direkt. Min lilla Mira. :bow: "Oj, hon verkar känna igen dig iaf" sa farmorn. :D

Iaf mår hon bra. Hon är fin i hull (bor i skogen så det finns gott om smådjur), frisk och pigg. Halsbandet hade hon kvar också.


Nu har jag ett par undringar.
För det första undrar jag hur jag ska göra för att förhindra att hon försvinner igen - hon verkar ha gjort det medvetet efter som att hon var så nära hem. Vi har kvar 3 ungar (1 hennes 2 den andra honans men de uppfostrade/tog hand om dem alla tillsammans) från i våras som hon inte riktigt kan med - förstås - och tror att dessa kan ha varit en anledning till hennes flytt. Däremot är det inget bråk mellan katterna på ngt sätt, det är bara Mira som fräser bort "ungarna" när de kommer för nära just nu, men det gjorde den andra honan också förr, det la sig. Mellan de vuxna honorna är det inga problem.

Nu är den andra honan kastrerad sen hennes ungar var 14 veckor. Mira är inne nu fram tills vi får henne kastrerad (och de veckor som krävs efteråt) och hoppas då att hennes aggressioner ska tonas ner lite. Ska vi göra något mer?
De andra katterna är inte inne när vi inte är hemma (alltså arbetstid) och inte heller på nätterna, så lite ro får hon ju.

Sen är detta en långhårig katt som aldrig tidigare ens haft tendens att bli tovig, men efter 3 månader ensam ute har hon fått rediga tovor runt halsen. Den ena fick jag bort med våld och en slö sax (arg katt) men den andra är för stor och för hård. Finns det något jag kan göra för att få bort den (utan klippmaskin) eller måste jag ta det hos vet när han kastrerar? Skulle vilja få bort tovan så fort som möjligt.


Har ni några andra råd eller ngt ni tkr jag ska tänka på så skriv gärna. :) Kan tillägga att Mira snart är 2 år gammal.
 
Sv: Råd kring hemkommen misse

Gud så skönt att hon kom tillbaka, det måste kännas underbart!
Tyvärr tror jag inte det finns så mycket annat att göra med tovan än att raka bort den.

Jag har ingen erfarenhet av utekatter på det viset, men jag tror nog att risken att hon vandrar iväg är mindre efter att hon kastrerats.
Kanske kan plugga in en Feliway adapter i hemmet för att hålla lugn i kattgruppen?
 
Sv: Råd kring hemkommen misse

Feilway? Vad är det??

Tja, de slåss ju inte, hon är ju snarare "rädd" för ungarna i beteendet. Hon undviker dem. Det jag är mest orolig för är att hon inte ska komma hem till huset efter som att ungarna är på tomten nästan jämt - de går inte långt alls trotts att de snart är ett år gamla.

Finns det ngn sorts sändare man kan sätta på kattens halsband eller liknande? OM hon skulle bli borta igen sen? Så att man kan leta rätt på henne och sen då ev placera om henne istället.
 
Sv: Råd kring hemkommen misse

Tack, jag trodde denna endast användes för katter som kissade inne. :) Tack för info. Ska fråga om detta när jag kastreras missen nu 5:e feb. Han skulle även ta bort tovorna under narkosen kostnadsfritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Råd kring hemkommen misse

Jag har använt feliway vid introduktion av nya katter samt i förebyggande syfte för att bibehålla harmoni i kattgruppen.
Jag hoppas du får ha din misse hemmavid nu framöver. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 105
Senast: snorp
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp