Råd inför veterinärbesök:)

Sv: Råd inför veterinärbesök:)

Vad trodde vet orsaken till de sänkta sulorna var då?

Dels är det kallblodet i henne som lättare tenderar att vara lite mer plattfotad. Det är nämligen en sån här liten grej det handlar om (fjord/bruksnordis):

IMG_5320.jpg

IMG_2499.jpg

Sedan vet jag inte om det kan ha varit någon hovbenssänkningen eller vad som, men då borde hon vid något tillfälle ha haft mkt mer ont än såhär, hon har ändå varit relativt pigg och glad. Jag har bara märkt en liten tveksamhet från hannes sida. I september förra året däremot kan hon ha haft en liten fångkännaing, men det bröt aldrig ut såpass att det kan ha orsakat en hovbenssänkning egentligen. Bara en liten känning enligt veterinär. (Och vi har efter det arrenderat 6 nya mindre beteshagar, provat 3 sorters munkorgar och endast låtit henne gå i nerbetade hagar, så vi har gjort allt vi kan för att hålla henne frisk och fräsch)

Vi ska ända röntga för man ska se vad hovslagarn har plats att göra för att ev åtgärda så det finns lite mer plats för hoven att svikta där under utan att minsta lilla sten ska göra ont. Men förmodligen blir det sulor för att få en liten stötdämning mellan sko och hov och för att skydda mot stenar. :)

Senast ändrad:

Jag tycker inte du ska ställa frågan öht. särskilt som du redan har bokat in ett veterinär besök. Jag tror inte bukefalos kan svara på vad du ska be veterinären kolla på, och trodde jag det skulle det säga mig att det var ngt seriöst fel på veterinärerna i fråga. jag är säker på att veterinären vet utmärkt väl vad den bör titta på och undersöka, utifrån vad den ser hos hästen, snarare än alla internet användare.

såg nu att du anlitat hemmavet, och det har jag aldrig haft ngn framgång med ang. hältutredning. de har ju inte röntkensyn utan kan bara gissa, om skadan inte är helt uppenbar. bara som att kasta pengarna i sjön i bästa fall,vilket du ju fått nu då då ändå måste in till klinik. I värsta fall, hos en oinsatt hästägare, får man ordination att det är ngt diffust och att vila bort det. Lika värdelöst det, då det lika gärna kan röra sig om en seriös ledinflammation som isåfall kan bli värre utan behandling, alternativt skapa fler problem än original problemet i hästkroppen, och sen har man ett snyggt plockepinn för klinik veterinären att utreda, då man måste börja leta nålar i höstacken för att se vad som orsakat det ena och vad som är följd av det andra. osv osv.

med facit du har i hand, och med att veterinären inte kan utesluta ledinflammation skulle jag ALDRIG belasta hästen innan jag fått diagnos. Varför skulle det vara värt det om du ska in på måndag för att gå till botten med saken, att rida den/arbeta den över helgen? fattar inte?

Veterinären vi hade ute är en mkt noggrann och bra klinikveterinär, tycker det kändes bra att han fick säga sitt och klämma igenom hästen. Vi behöver ju bara betala för själva plåtarna nu när vi åker in.

Känns hon bra rider jag nog lite, iom att hon är så fräsch är det med all sannolikhet ingen större förändring som skett i hoven. Det vore riktigt irriterande om det var en liten envis hovbensinflammation där inne som hann se så pass mkt bättre ut att den inte syns på bilderna men sedan blossar upp igen när jag kör igång och rider i godan tro? Jag tror man får ut mest av underöskaningen om hästen sköts precis som vanligt dagarna innan. Den är som sagt inte tydligt halt och galopperar som en tokdåre själv i hagen. Jag är bara ytterst petig när det kommer till hur hästarna rör sig.

Den här veterinären skulle aldrig ge klartecken att rida om inte hästen såg ok ut, han tyckte eg inte ens att vi behövde åka in utan bara sko med sulor, men jag vill kolla allt på en gång nu så vi har klart för oss att inget hänt där inne.

Vad tyckte han om hur hästen rörde sig då? Ren på böjprov, men initialt rakt fram och longering då? Sviktade sulan?

(Även jag får ju fångnoja, men det får jag av 'allt' som berör hovarna, tills motsatsen är bevisad)

Så som ni härjar har väl jag också total fångnoja snart. :p. Böjprov var helt okej bortsett från yttepytte på höger framknä. Longerprov gjordes inte. Ren även initialt rakt fram. Sedan villa han se h´ästen även på stenigt underlag för att få en uppfattning om hur hovöm hon är. Där såg hon lite öm ut men inget ovanligt.

Sulan kändes helt normal vid visitering bortsett från formen. Det var just stötdämningen i hoven han var lite frågande inför, därför vi ska ta några bilder. Sulan är väldigt platt och inte alls så skålförmad den borde vara. Speciellt nu i slutet på skoperoden när de flesta får lite högre kanter där skon sitter. Det är nog därför det blir så stumt och lite ömt. Det är ju bra att åtgärda innan det ger konsekvenser i knän och kotleder och hovben. (Vilket vi får se på måndag om det redan gjort)

Senast ändrad:

Inte meningen ge dig fångnoja, och som sagt jag är fångnojig och vill utesluta det first thing om det går vid 'hovbesvär'

Inte vet jag om det blir bättre av det här, men som jag ser det är det en väldigt ofullständig undersökning om hästen inte kollats på böjt spår, och förvånad varför..

Vad de gör i hagen är tyvärr ett väldigt trubbigt redskap, min busade glatt i hagen, och ingen initial hälta, men jag är också petig och tyckte det inte var som det skulle riktigt, att han var kort och tråkig fram, och landade lite tå först i uppförsbackar, och ville kolla för säkerhets skull. Efter en lång dag på klinik åkte vi hem med gaffelbandskada BF och sekundär hovledsinflammation BF. Men ingen initialhälta som sagt, lindrigt palpationöm gaffelband. Han hade iofs böjreaktioner men ganska lindriga. Det man däremot såg var på böjt spår, att han var loj och fick drivas en del, inte gärna galopperade på böjt spår, samt då att han var kort och tråkig fram. Inget man reagerat på om man inte vetat hur den rör sig annars.

Efter bedövningar ggr flera så släckte bedövning av hovleder + gaffelband och vips så blev hästen betydligt mer energisk på böjt spår, och tyckte det var helt okej galoppera även på böjt spår. Därför jag är lite förvånad att hästen inte longerades.

Naturligtvis kan din veterinär ha helt rätt i sin bedömning dock, jag håller tummarna för att det är så och att plåtarna ser bra ut.

Du får gärna uppdatera med hur det gått på måndag =)

Senast ändrad:

Yepp, snäva vändningar är kollade utan nån som helst reaktion. :) Ja jag uppdaterar på måndag när han kollat på bilderna.

Bra det, då borde det inte vara fång (även om det kan vara nog så lömskt, men har man gjort vad man kan för att utesluta så).

Tack så mkt, jag håller också tummarna att det inte ska vara nåt fel. Det är ju väldigt hårt och stenigt i backen nu, så lite ömhet i sulorna kan förklara det mesta. :)

Uppdatering för dem som är intresserade:)
Det gick jättebra på kliniken, hästen skötte sig perfekt. :love: Röntgen av hovarna visade att de ser jättebra ut, inga inflammationer och helt ok med plats nertill att verka.

Vi fick instruktioner att spara på hovväggana och försöka rätta till utrymmet undertill genom att försöka ta lite på sulan när hovis kommer imorgon. Hon ska också gå med gummisulor när det är såhär hårt i marken. Formen på hovarna just nu gör att det tydligen helt enkelt blir för stumt, (mer skålform ger tydligen mer naturlig stötdämpning) och när dessutom varenda liten sten hon trampar på kommer åt sulan vågar hon inte ta ut steget som hon brukar. Efter några dagar med gummisulor borde hon gå normalt igen, vi får se om det stämmer. :)

Vet inte varför fötterna blivit så platta undertill, de har alltid varit lite åt det hållet, men efter att hon börjat äta hovtillskott kanske det vuxit mer där än på hovväggarna av nån orsak. :confused: För hovbenet satt där det skulle!:)

Skönt att höra att det gick bra :). Hoppas att det blir en förbättring när gummisulorna kommer på också.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 820
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring