Råd inför veterinärbesök:)

heidi maria

Trådstartare
Min lilla häst har till och från gått lite ojämnt under de senaste veckorna. Har bokat tid med veterinären på fredag och ska göra en hältundersökning, men skulle behöva lite tips och input om någon orkar läsa och fundera lite:).

Hon har inte varit tydligt halt alls, då hgade jag naturligtvis inte ridit, men däremot har jag blivit fundersam angående följande:

- Går tveksamt nerför och uppför backar. Lite mer gungande och förisktigt med framdelen än vanligt.

- Går en aning ojämnt med bakbenen, liite kortare med höger bak, men bara ibland, oftast kan jag inte se något. Däremot tar hon inte i som hon brukar med bakbenen i svagt uppförslut utan blir en aning vinglig.

- Lite mer hovöm än vanligt och gillar inte stenigt underlag, då blir hon väldigt snubblig. Övriga symptom syns mest på asfalt.

- Bytte hovslagare, som verkade illa så hovarna flöt ut och hovväggarna sprack, dock ytligt. Bytte då igen och problemen försvann, kanske är en del av orsaken till det hela?

Så... vad tror ni? Knäledsinflammation bak, som sekundärt blivit kotledsinflammation fram pga avlastning?

Hovledsinflammation fram som lett till överanstränging bak pga avlastning? Nåt annat? En hypokondrisk ryttare?

Red idag och hon var hyffsat pigg och glad. Symptomen fanns där men de är så svaga och diffusa att jag motionerar försiktigt ändå för att hon inte ska lägga på sig för mkt vikt då hon är på bete. Hon har lagt på sig lite vikt, så hon kan ju vara ovillig pga det också.

Något särksilt jag ska be vet´kolla på? Ev, blodprov, för vad?

SUpertack för ev. svar!

Sv: Råd inför veterinärbesök:)

Det var min första tanke också men jag ville inte skriva det, tror gärna att alla hästar får fång och så är det ju inte.

Men det kan börja på liknande sätt.

Har´jag också tänkt på, men när detta började dyka upp lite för ca 5 veckor sedan frågade jag hovslagarn som skodde, och hon såg inga som helst tecken på fång. Hon tyckte även att hästen rörde sig helt ok.

Men ska ta upp den möjligheten med veterinären också.

Jag tänkte också på fång, men som FA har jag fånghäst och ser fång överallt... Det syns ju inte med en gång i hovarna heller, så det syns kanske nu?

Hur vänder hästen om du vänder den snävt runt dig i små cirklar?

Åh, jag vet precis hur du känner dig för jag har själv varit inne på klinik för hältutredning i måndags. Mitt huvud snurrade av frågor innan jag väl kom dit precis som ditt verkar göra :).

Som QRST säger har du ju beskrivit symptomen väldigt bra här så det är bara att vänta och se vad som framkommer vid klinikbesöket.

Min häst haltade inte heller men vid ridning kände jag att han inte ville arbeta normalt med sitt högra bakben. Fick bekräftat av en stallkompis som tittade att han tog kortare steg med det benet. Syntes ytterst lite vid longering och vid ridning på lång tygel men framkom tydligt när jag kortade tygeln och vid ridning på böjt spår.
Vid böjprov av höger bak fick vi en tydlig reaktion i hasen och när den leden släcktes rörde han sig helt normalt. Röntgade bl a för att kolla spatt, pålagringar osv men alla plåtarna var ok. Vetten tyckte att det kan ju vara en vrickning så nu får pålle vila i 4 veckor sen ska vi på återbesök. Om det inte ser ok ut då blir det ultraljud.

Som om inte detta räckte så började hästen hosta i slutet på förra veckan. Vetten tyckte jag skulle avvakta några dagar eftersom han inte hade feber eller snorade och blev det inte bättre så skulle jag höra av mig. Igår när jag kom till stallet hade stackarn 39 graders feber så det var bara att ringa. Nu är det medicinering med antibiotika, slemlösande och febernedsättande som gäller för ett tag framöver :(.

Usch, det är tråkigt med sjuka och skadade hästar. Önskar dig lycka till!

Åh tack för alla bra inlägg!

Det blir böjprov hemma till att börja med för att se om vi överhuvudtaget hittar nåt. Hittar vi ingen men symptomen finns kvar får vi nog åka in och röntga hovbenen fram för att se om det hänt nåt där.

NÅn som vet om det går att undersöka ev hovbensinflammationer eller likanande hemma eller måste man åka in och släcka en hov i taget i så fall?

Jag har ingen aning om de släcker leder på hemmaplan för jag har aldrig gjort en hältutredning hemma.

Dock finns det ju helt andra möjligheter att utreda på klinik än vad det gör på hemmaplan. Om jag hade varit du så hade jag hellre avbokat morgondagens veterinär och bokat tid på klinik istället. Sannolikheten att du ändå behöver åka in är nog ganska stor om du nu inte har en veterinär med portabel röntgen osv. Det är min åsikt ;)

Tack för råden! Det blir ändå en koll hemma nu, vi har en veterinär som alltid hjälpt vår familj med hästarna och som är väldigt bra att rådfråga också. Han får kolla ett varv så vi har nåt att komma med vid ett ev. klinikbesök. :)

Han är noggrann och duktig och har ultraljudat en sena på en annan av våra hästar, men man kanske inte kan se inflammationer med en sån utan det måste kanske vara röntgen? Min hästchaufför är bortrest så jag vill bara åka iväg om det blir akut.

Oavsett hur du väljer att göra så hoppas jag att det går bra. Uppdatera gärna hur det går.

Min pålle hade normaltemp igår kväll men hostade fortfarande. Normaltemp även imorse och inte heller nån hosta just då så jag hoppas att den också har börjat ge med sig. Skönt isåfall! Det räcker liksom med en grej.

Usch ja, hoppas din polle är i toppform igen snart! Inte roligt när de är risiga.

Uppdatering från veterinärbesöket:
Hästen gick fint igenom böjprov utan något som helst oroväckande, bara en liiiiten reaktion på höger framknä, men det tycker veterinären saknar betydelse och jag kan rida på som vanligt. Däremot är hovarna inte lika bra. Hon väldigt platta sulor undertill, som ser lite sänkta ut. Det gör att hon bli öm i sulorna plus att stötdämpningen inte blir lika bra vilket inte är så bra för resten av benen. Sulorna blir även väldigt utsatta för allt möjligt hon trampar på.

Vi ska åka in till kliniken han jobbar på ibland på måndag och röntga framhovarna för att se vad man kan göra och om det är nån inflammation där inne. Sen blire nog sulor fram och ev lite önskemål till hovslagarn som kommer på tisdag så det blir så bekvämt som möjligt nu när det är så hårt och stenigt.

Men vet. tyckte inte det var nåt alarmerande alls, utan jag kan motionera på så länge underlaget är ok. Ska bli intressant på måndag att höra om man kan se nåt konstigt. Eftersom han redan undersökt och böjt behöver vi bara betala för själva plåtarna.

Uppdaterar igen sen om någon är intresserad! :)

Och så fick hon en liten vitamininjektion och råd om extra mineraler och ev. biotin då hon fått gå på diet i år för att få bort extrakilon från ett alldeles för bra bete förra året. :crazy::p

Nån som har erfarenhet av steel joint? hon får redan enzion för hovarna sedan ca 1 månad tillbaka, men veterinären sa att han sett bra resultat av steel joint. Svårt att säga om det är kiselinnehållet eller vad exakt det är som fungerar (hästar borde inte ens behöva extra kisel), men att man ska prova och helt enkelt gå efter resultaten. Kiselgur? Biotin eller enzion?

Det där med sulorna får mina fångklockor att börja ringa men jag ska inte måla :devil: på väggen eftersom jag inte har röntgensyn. Skulle inte utesluta det med tanke på övriga symptom men jag hoppas för din skull att det inte är så.

Jag tycker inte du ska ställa frågan öht. särskilt som du redan har bokat in ett veterinär besök. Jag tror inte bukefalos kan svara på vad du ska be veterinären kolla på, och trodde jag det skulle det säga mig att det var ngt seriöst fel på veterinärerna i fråga. jag är säker på att veterinären vet utmärkt väl vad den bör titta på och undersöka, utifrån vad den ser hos hästen, snarare än alla internet användare.

såg nu att du anlitat hemmavet, och det har jag aldrig haft ngn framgång med ang. hältutredning. de har ju inte röntkensyn utan kan bara gissa, om skadan inte är helt uppenbar. bara som att kasta pengarna i sjön i bästa fall,vilket du ju fått nu då då ändå måste in till klinik. I värsta fall, hos en oinsatt hästägare, får man ordination att det är ngt diffust och att vila bort det. Lika värdelöst det, då det lika gärna kan röra sig om en seriös ledinflammation som isåfall kan bli värre utan behandling, alternativt skapa fler problem än original problemet i hästkroppen, och sen har man ett snyggt plockepinn för klinik veterinären att utreda, då man måste börja leta nålar i höstacken för att se vad som orsakat det ena och vad som är följd av det andra. osv osv.

med facit du har i hand, och med att veterinären inte kan utesluta ledinflammation skulle jag ALDRIG belasta hästen innan jag fått diagnos. Varför skulle det vara värt det om du ska in på måndag för att gå till botten med saken, att rida den/arbeta den över helgen? fattar inte?

Senast ändrad:

Vad tyckte han om hur hästen rörde sig då? Ren på böjprov, men initialt rakt fram och longering då? Sviktade sulan?

(Även jag får ju fångnoja, men det får jag av 'allt' som berör hovarna, tills motsatsen är bevisad)

Skulle vara intressant att se bilder på hovarna, både från sidan och underifrån, om du har möjlighet!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 953
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 820
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring