Råd & förberedelser inför kval.bedömning

H

Hanna

Nu vet jag att det är över ett år tills det är dax, men jag tänkte bara höra vad ni har för tips och råd.

2009 ska mitt sto vara med som 4-åring på kvaltitétsbedömningen.
Jag är helt grön inom detta så vad är igentligen bäst, att läsa på och lära sig hur allt går till och visa henne själv eller anlita någon som visar henne?
* Vad kan det kosta i så fall? eller är det helt inviduellt?

Har lite beslutsångest eftersom man vill ju kanske anlita någon som visar henne för att kunna få så bra bedömningar som möjligt, men ändå känner jag att vad kul och vilken upplevelse det skulle vara att kunna visa henne själv! hmm...:confused:

* Vad föredrar/föredrog ni?

Vad kan jag göra redan nu för att "förbereda" eller "träna" henne lite mer extra på som speciellt kommer att ske på kval.bedömningen?
Ja, som tex löshoppa mycket i vänster varv... ?

/Hanna

Sv: Råd & förberedelser inför kval.bedömning

Min ska visas nu i höst.
Jag har inte nerver som tål "sånt där" så jag lejer bort det.

Skulle vara synd om hästen får skitpoäng för att matte sitter och "åker häst" vit som ett lakan, och med helt avstängda öron...

Kommer i ställt att vara med till fots och känner mej mycket nöjd med det:D

Om du går in på ASVH´s sida så kan du kolla upp bedömningsregler och även banskiss på lös/ alt. uppsutten hoppning och även läsa vad som ingår i ridprovet.
Jag tycker det står rätt utförligt där och även lite tips att inte "överträna" hästen.
Se till att lägga upp det bra så hästen inte intensivtränas precis innan och kommer dit stel och öm med träningsvärk.

Sv: Råd & förberedelser inför kval.bedömning

Min ska visas nu i höst.
Jag har inte nerver som tål "sånt där" så jag lejer bort det.

Skulle vara synd om hästen får skitpoäng för att matte sitter och "åker häst" vit som ett lakan, och med helt avstängda öron...

Kommer i ställt att vara med till fots och känner mej mycket nöjd med det:D

Om du går in på ASVH´s sida så kan du kolla upp bedömningsregler och även banskiss på lös/ alt. uppsutten hoppning och även läsa vad som ingår i ridprovet.
Jag tycker det står rätt utförligt där och även lite tips att inte "överträna" hästen.
Se till att lägga upp det bra så hästen inte intensivtränas precis innan och kommer dit stel och öm med träningsvärk.

Tack så mycket för svaret!! :laugh:
Ska gå in där och checka!! ;)

/Hanna

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429
Hästvård Jag har en 5-åring som inte känns helt ren och jag tror att det kommer bakifrån. Trots lång tid som hästägare har jag dock lite...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: krusmynta
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama