Råd efter olycka

Kirre

Trådstartare
Har skrivit på hästhantering om en transportolycka min häst och jag var med om i söndags.
Trodde att hon klarat sig undan det här med en skråma och lite allmänn ömhet men nu börjar jag fundera lite.

På söndag kväll efter några timmar i hagen efter att vi kommit fram så var hon i alla fyra _lite_ tjockare (en som inte känner hennes ben skulle inte reagera) och aningens varm, inget jag direkt reagerade över utan det kändes naturligt efter vad hon varit med om. Måndag morgon samma, möjligtvis lite mer i hö bak. Igår kväll när jag pysslade med henne var hon normal i båda vänsterbenen men lite svullen och ljummen i högerbenen. Reagerar lite vid tryck över kotsenbenen/bakre regionen av kotan, men hon är lite ryckig i benen normalt så jämfört med de vänstra är det marginell skillnad, möjligtvis att den kommer lite snabbare.

Så i morse var hon kraftigt svullen på utsidan från kotan och halvvägs upp på skenbenet där svullnaden tog relativt abrupt slut det var främst detta som gjorde mig orolig. Hon reagerar inte mer än igår kväll dock, är normal i tempramentet, vill ut, ingen feber och skrittar på bra fram och tvekar inte att börja trava och är ytterst lite oren i trav på rakt spår.

Hämtar veterinären jag bor hos som tittar på henne. Han misstänker inget på senorna men kraftig galla från kotsenskidorna. Vi dividerar om vi ska släppa ut henne ändå och bestämmer att vi göra så för att se om rörelsen kan minska på gallorna. Hon skulle dessutom med största sannolikhet trampa runt mer i boxen, störd över att inte få vara ute än hon skulle röra sig i hagen när hon väl fick gå ut. Jag åker hem och kollar hur hon ser ut några timmar senare.
Den kraftiga svullnaden på hö fram har gått ner och är mer jämnsvullen som igår kväll, för övrigt är tillståndet detsamma.

Mina tankar är fraktur på kotsenbenen? (med tanke på vad hon varit med om skulle det ligga nära) Men både fram OCH bak? Borde inte smärtan vara större också? Sträckning i någon av böjsenorna, gafflebandet, infästningar? Eller ren överansträngningsgalla?

Är inte som person att jag åker till veterinären i tid och otid och funderar lite på hur många dagar jag ska ge henne för svullnaden att gå ner. Eftersom hennes allmänntillstånd inte är sämre och hon är pigg på att röra sig och rör sig obehindrat känner jag ingen panik.

Vad säger ni? Mer kreativa svar än "åk till veterinären för koll", vet att jag kan göra det. :) Vill med det här bara utbyta åsikter, reflektioner, erfarenheter innan jag beslutar vad jag ska göra. Kräver inga diagnoser, självklart. :)

Sv: Råd efter olycka

Jag tycker det låter som en svullnad som reaktion på det hon varit med om i allmänhet, dvs lite allmänt öm och blåslagen, och eftersomd en går ner av rörelse (DET är för mig en VIKTIG faktor, går saker och ting ner av rörelse så har jag ett helt kylskåp i magen oftast).

dessutom har ju en veterinär tittat på henne och inte bedömt det som alarmerande (LYX att bo hos en veterinär btw) så jag skulle göra som du gjort hitills - släppa ut henne som vanligt och låta henne vila i hage.

Så länge svullnaden går ner av rörelse och hon inte blir sämre (stel, halt, öm etc) så skulle jag avvakta iag ett par veckor.

Sen skulle jag nog fundera på att endera kyla eller värma, men vilket måste jag klura lite mer på.

Min jättemärr hoppade över bommen på vårt tranesläp -77 och slog en kullerbytta runt bommen(räddade hennes liv)
hon fick dras ur och resa isg och hon var stel och öm i ett par veckor och vi fick också behandla ett par kotleder så det är inte annat att vänta om de råkat ut för sånt.
Låt henne gå i hagen ett tag och om du inte ser någon försämring och att hon blir bättre så behövs nog ingen vet.

Alla svullnad har ju inte gått ner men åtminstone den som jag ansåg var mest akut som kommit från igår kväll tills i morse. Den svullnad som är kvar känner jag mig inte jätteorolig för utan kan nog ge åtminstone någon vecka, 14 dagar på att gå ner.

Kyla finns i mina tankebanor, inte värme. Tänkte fixa lite kyllera i eftermiddag och kortare promenader för hand på fast underlag också.

Skönt att inte få en "idiot-åk till vet-NU"-varning det första jag får. Visst är det lyx att bo hos vet även om hans främsta inriktning är kor. Stackarn, drog upp honom ur sängen i morse, öppnade i morgonrock. :o

Kirre skrev:
Alla svullnad har ju inte gått ner men åtminstone den som jag ansåg var mest akut som kommit från igår kväll tills i morse. Den svullnad som är kvar känner jag mig inte jätteorolig för utan kan nog ge åtminstone någon vecka, 14 dagar på att gå ner.

Kyla finns i mina tankebanor, inte värme. Tänkte fixa lite kyllera i eftermiddag och kortare promenader för hand på fast underlag också.

Skönt att inte få en "idiot-åk till vet-NU"-varning det första jag får. Visst är det lyx att bo hos vet även om hans främsta inriktning är kor. Stackarn, drog upp honom ur sängen i morse, öppnade i morgonrock. :o

Jo, fattade att det inte var all svullnad, men precis som du själv tycker så att den där 'akuta' gick ner är ett bra tecken, och den 'andra' kan man ge ett tag.

Som en jämförelse förresten. Min dam slog tidernas vurpa i hagen som halvårsgammal, slog sår på alla fyra benen och dessutoms kaffade hon sig en rejäl lårkaka samt sår även högt upp på låret VB. Slog till med en ligamentsskada när hon ändå höll på (fast den märktes inte då). Hon svullnar lätt för sår och dagen efter vurpan såg hon rent förjävlig ut. Telefonstolpar till ben och en handboll som has. Efter en dag i hagen (hon var inte halt, men av förklarliga skäl STEL) så hade det gått ner lite. Över natten så fyllde det på igen. Men efter någon vecka så var svullnaderna nere i mer vettiga nivåer och hon var 'lite jämnsvullen' i alla fyra. En vecka senare var allt borta. (och två veckor efter det visade sig ligamentskadan iofs men det är en annan historia).

Men så länge det går åt rätt håll och verkar må bra av rörelse så avvaktar jag om hästen i övrigt inte verkar ha ont eller vara halt.

Koveterinär eller ej, ändå en enorm lyx tycker jag =)

Ok, så länge ingen försämring då kan jag vänta. Jag har ingen brådska vad gäller ridning eller något sådant, hon får precis hur mycket tid som hon behöver. Bara jag slipper ställa henne på box. Hon skulle förtvina psykiskt då och då jag har en 1.5 åring som enda sällskap och båda är oroliga ensamma skulle det betyda att hon också skulle få stå inne för att hålla ffa min lugn, inte riktigt schysst. Därför som jag inte vill rusa iväg till vet direkt för de lär väl säga boxvila, det måste de ju i princip och det är ju svårt att göra tvärtom då... :crazy:

Ok, ville bara förtydliga en extra gång för säkerhets skull. :p Tack för den historien om din lilla, då ska jag inte oroa mig än på några dagar.

Var förresten inne och tittade på bilder på din lilla då min hästs sällskap är född några veckor efter din och också är arab. Var tvungen att jämföra storlek och utseende för vi har tyckt att hon sett så barnslig ut jämfört med övriga snart tvååringar man sett. :D

Kirre skrev:
Ok, så länge ingen försämring då kan jag vänta. Jag har ingen brådska vad gäller ridning eller något sådant, hon får precis hur mycket tid som hon behöver. Bara jag slipper ställa henne på box. Hon skulle förtvina psykiskt då och då jag har en 1.5 åring som enda sällskap och båda är oroliga ensamma skulle det betyda att hon också skulle få stå inne för att hålla ffa min lugn, inte riktigt schysst. Därför som jag inte vill rusa iväg till vet direkt för de lär väl säga boxvila, det måste de ju i princip och det är ju svårt att göra tvärtom då... :crazy:

Som lite uppmuntran så är även veterinärerna på väg ifrån det där med boxvila, det är oftare man hör 'liten hage'

När damens ligamentskada (och punktblödning i kronbenet) upptäcktes blev rek 'lugn hagvila, helst i skritt' men veterinären la till att 'om du nu kan övertala ett halvåsgammalt föl att hålla sig i skinnet' och så flinade hon ;) Det kunde jag INTE kan jag ju säga, men ändå (eller just därför?) så läkte den ut fortare än beräknat.

Samma sak när jag hade kallblodsstoet (som rev stallet på boxvila), när jag förklarade det så var det ingen veterinär som PROPSADE på boxvila utan 'ja, kan du hålla henne LUGN i hage då?' Vilket jag kunde. Så då blev det det.

fast sen när hon är frisk ska du nog träna dem att vara ensamma :angel: Och när tjälen går ur marken, gör en boxhage och en liten hage i anslutning till stora hagen. Jag har också bara två hästar (en tioåring och en nybliven tvååring, 1 år och 9 månader för att vara exakt, och även om mina är lugna själv så gör det stor skillnad om de står i en boxhage/liten hade i anslutning till stora hagen. (Sen att man får hyra in lekkompis till unghästen om valacken åke rpå boxvila, eftersom hon annars bara står och såsar i närheten av hans bxhage är en annan historia *s*).

Kirre skrev:
Var förresten inne och tittade på bilder på din lilla då min hästs sällskap är född några veckor efter din och också är arab. Var tvungen att jämföra storlek och utseende för vi har tyckt att hon sett så barnslig ut jämfört med övriga snart tvååringar man sett. :D

Vad kom du fram till då? =)

Och hur stor är din? *nyfiken*

Din är nog högre men för övrigt var de ganska lika. "Vår" häst (det är min kompis egentligen men hon känns lite som min och har nu lånat henne som sällskap) har ganska litet huvud och tanig hals vilket nog gör att hon ser lite "valpig" ut.

Ska se om jag kan ta bilder på henne till helgen och lägga upp. Ska också bli skimmel så de är även lika där, vår är aningens mörkare dock.

Den lilla är det väl mest "problem" med att vara ensam även om hon nog skulle finna sig ganska snabbt, är en väldigt klok dam. :D Läs hennes reaktion under olycksfärden. Det har bara inte blivit av, varit lämplig tid att träna henne mer aktivt. Däremot är hon min hästs lilla skyddsängel så min ska ju ha full koll på den lilla och har hon inte det så blir hon lite orolig.
Det med boxvila för min är nog mest att hon nog skulle trampa runt mer i boxen än ute och gå runt på en 3-4m volt kan ju knappast vara bra... :crazy: Mindre hage i större hage skulle dock vara ok även för mig under en tid. Tror dock att skadan rejset skulle göra vid utsläpp är värre än vad de blev ställda i rasthage för.

Vet dock inte om jag håller med om att de lättat på boxvila. "Jobbar" (studerar fortfarande men gjort mycket praktik) inom djursjukvård, främst intresserad av häst då och har många gånger hört ett blankt nej när kunden frågat om liten rasthage går bra istället.

Nu ska jag hem och ta hand om de mina, och köpa kyllera. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 275
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Kropp & Själ Alltså, jag blev biten av en broms (tror jag det var) i söndags. Uppe på armen. Är känslig för insektsbett men äter redan...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka