Råd angående lusernhack...

K

klabbarparn

Nu skulle jag behöva lite råd från er som brukar fodra med lusernhack och lusernpellets...
Min häst börjar tunna ur och jag vill så fort som möjligt sätta stopp för det!:cool:
Han har fått lusernpellets i ca 4 dagar. Hur snabbt kan man öka givan? Nu får han bara ca 3 dl morgon o 3 dl kväll.
Jag funderar på att åka o köpa lusernhack idag. Hur mycket kan man börja ge hästen på direkten? Måste man vänja dom sakta eller är det bara att ösa på? Han går fortfarande i gräshage på dagarna och äter hö på nätterna.
Svara fort! Jag vill inte att han ska tappa ett enda gram till! ;)

Sv: Råd angående lusernhack...

Pellets och hack innehåller i princip samma sak, det ena är ihoppressat till små bitar bara:) Båda vänjs in på samma sätt, är inte din häst känslig för foderbyten kna man öka ganska fort. Du kna med fördel röra i lite olja för extra kalorier:)

Lusern är som annat grovfoder, du kan öka på snabbt. Som om du skulle byta grovfoder!

Jag skulle ge 1kg nästan med en gång (till stor häst) och omd et behövs skulle jag sen ge mer.

Lusern är som annat grovfoder, du kan öka på snabbt. Som om du skulle byta grovfoder!

Jag skulle ge 1kg nästan med en gång (till stor häst) och omd et behövs skulle jag sen ge mer.
Ok tack för svaret! :)

KL
Vad är egentligen skillnad mellan lucern och vanlig hö?

Lusern brukar innehålla alltid minst 105g smältbart råprotein/kg. Hö brukar innehålla allt mellan 20-100g men snittvärdet är ca 40-60g/kg.
Lusern är en baljväxt och hö består av grässorter.

Måste fråga en grej till....
Köpte lusernhack idag o på "påsen" står det först att man kan ge lusernhack som ENDA grovfoder om man oxå ger foderhalm. Men lite längre ner på påsen så står det att rekomenderad giva är mellan 0,5-5 kg... Nu blev jag lite confused...:crazy:

Tror att det de menar med texten på påsen är:
Om man har en lätt till normal född häst och man ger lusern som enda grovfoder behöver man halmen för att hästen ska få sitt "tuggbehov" (TS) tillgodo sett. Till en sådan häst kommer det inte att behövas så mycket lusern. Om man däremot har en tungfodrad häst så kanske det inte behövs för den kan behöva så mycket lusen för att hålla hullet att den också täcker TS behovet.

Tror att det de menar med texten på påsen är:
Om man har en lätt till normal född häst och man ger lusern som enda grovfoder behöver man halmen för att hästen ska få sitt "tuggbehov" (TS) tillgodo sett. Till en sådan häst kommer det inte att behövas så mycket lusern. Om man däremot har en tungfodrad häst så kanske det inte behövs för den kan behöva så mycket lusen för att hålla hullet att den också täcker TS behovet.

ja, jag vet inte riktigt...men det jag egentligen undrar över är om det är dumt att ge mer än 5 kg... kan nämligen tänka mej att min häst kan behöva lite mer. Är bara orolig att jag ska ge för mkt, men jag har läst om det mycket här på buke o det verkar ju som att det inte är nån fara att ge mkt.

När jag behöver ge mycket lusern så gör jag det. Till vissa av mina hästar har jag gett fri tillgång. Bland annat så har nu mina unghingstar alltid en balja med lusern som komplement till betet som börjar bli sämre. Med andra ord fri tillgång. Dom är tre stycken och stoppar i sig ca 15 kg per dygn just nu. I vintras på lösdriften hade det gick det närmre 30 kg per dygn till dem. Alltså i snitt 10 kg per häst.

När jag behöver ge mycket lusern så gör jag det. Till vissa av mina hästar har jag gett fri tillgång. Bland annat så har nu mina unghingstar alltid en balja med lusern som komplement till betet som börjar bli sämre. Med andra ord fri tillgång. Dom är tre stycken och stoppar i sig ca 15 kg per dygn just nu. I vintras på lösdriften hade det gick det närmre 30 kg per dygn till dem. Alltså i snitt 10 kg per häst.

aah, ok då ska det nog inte va några problem. Han har ätit lusern i pelletsform i 6 dagar, o idag började jag ge lite lusernhack. Hur mkt tror du jag kan ge honom nu? med tanke på att han redan har ätit lusern i några dagar.... Idag har han fått typ 1 kg...
Tror du det är nån fara att ge både pellets och hack? Han får ca 1 liter pellets/dag nu och hacket har jag tänkt öka mer o mer.
Är det nån skillnad rent energimässigt? Han står nämligen i sjukhage för tillfället o jag vill inte att han ska bli för pigg :banana:

Det beror lite på vad för fabrikat du har på fodret. Men som exempel Krafft har ungefär samma värden på pellets och hack. Så gäller det att ta fram vågen och väga vad pelletsen väger och vad hacket väger. Men det är att anse som grovfoder/hö därför behöver du inte ha så väldigt långsam tillvänjning. Så ett kilo hade jag utan vidare börjat med till en stor häst och ganska snabbt ökat upp. En fördel med hack till just din häst är ju att det tar längre tid att äta upp och på sättet ger honom lite mer sysselsättning.

Det beror lite på vad för fabrikat du har på fodret. Men som exempel Krafft har ungefär samma värden på pellets och hack. Så gäller det att ta fram vågen och väga vad pelletsen väger och vad hacket väger. Men det är att anse som grovfoder/hö därför behöver du inte ha så väldigt långsam tillvänjning. Så ett kilo hade jag utan vidare börjat med till en stor häst och ganska snabbt ökat upp. En fördel med hack till just din häst är ju att det tar längre tid att äta upp och på sättet ger honom lite mer sysselsättning.

Ja precis. Han får ju hö oxå men han äter inte så mkt han behöver för han tycker väl inte det är så gött :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka