Råd ang rökning

L

leva11

Jag håller på gå i taket, Det är så här min dotter är 13 år och nu börjar hon 7an,
Hon har träffat en kille som går i 8an och jag har kännt på mig att nått är fel,
som jag känt att det är nått fel så kollade jag hennes mobil telefon och då visade det sig via smsen att när hon va där i förrgår så hadde dom rökt cigg
:cry:,
Satan själv tog tag i mig men pratade med henne lugnt sen när jag hadde lugnat ner mig hon sa att hon bara testade,
Under dagen så byter hon telefon och försöker lura mig med att fråga om hon får åka på fotboll och kolla, hon gör det alldrig annars så då kom jag på att hon hadde säkert lånat en annan telefon så jag tog den av henne,

och då har hon skrivit med killen att hon skulle ljuga i hop att hon skulle på fotboll.
jag känner mig ful och elak att jag rotade i hennes telefon men nått har sakt mig i en vecka nu att det är nått lurt på gång och det stämde,

jag förbjöd henne nu att åka till han i morgon som va planerat och hon är skit sur och talar om det ena och det andra vem jag är:cry:

Frågan är hur skulle du/ni regera
har jag överegerat karnse?

Hon har alldrig vad jag vet gjort det för och jag tror henne,

Vet inte hur jag ska tackla detta,

Sv: Råd ang rökning

Det var ganska dumt att läsa hennes sms, hon lär ju inte få större förtroende till dig för det, men gjort är gjort.
Berätta för henne att du är orolig för henne och att du inte vill att hon ska förstöra sig.

Sen kan jag ju tillägga att det inte är speciellt svårt att få tag i cigg, alkohol, och droger för ungdomar i sundsvall. Tråkigt men sant :(.

Tycker inte att du ska sätta en massa förbud, men det är nog bra att visa var gränsen går. Och försöka få henne att förstå att du faktiskt är hennes förmyndare i några år till.

Lycka till!

Välkommen in i tonåringarnas värld. Den unge som inte gjort sådana här grejer tror jag knappt finns. Min dotter har faktiskt många gånger väklkomnat ett förbud. Det har gett henne råg i ryggen att säga emot kompisarna säger hon själv. Något generellt råd har jag tyvärr inte att komma med för att det är så hemskt olika vad som biter på just den ungdomen. Det enda jag kan säga är att försök att inte förtvivla så hemskt mycket. Oftast går det bra i slutänden.

Erbjud dottern en morot om hon kan låta bli att börja röka.
Betala körkortet eller något liknande, som är attraktivt men ligger en bit framåt i tiden.
Tala också om att det känns väl på doften om hon har rökt, så smygrökning kommer avslöjas även om hon tuggar sjuttioelva tuggummin efteråt...

Betala körkortet eller något liknande, som är attraktivt men ligger en bit framåt i tiden.

Tala också om att det känns väl på doften om hon har rökt, så smygrökning kommer avslöjas även om hon tuggar sjuttioelva tuggummin efteråt...

Risken med detta är att det för det första ligger för långt fram i tiden så hon inte kan relatera till "belöningen". Sen kan det också bli så att dottern fortsätter tjuvröka och inte vågar erkänna för mamma att hon röker när det väl blir dags för körkortet. Mamman betalar glatt i tron om att dottern faktiskt inte rökt och dottern håller på att gå under av dåligt samvete och identitetskris.

KL

TS, du kan tyvärr inte göra mycket alls. Upplys dottern (i lugn samtalston) om hur otroligt dumt, farligt och idiotiskt rökning är. Att hon kommer ångra sig och att hon är för bra för att hålla på med sånt. Att ingen människa är värd det.

Ge henne inga pengar. Säg åt henne att hon får gå med dig på stan varje gång hon ska ha kläder etc. så du betalar det direkt. Rökning är ändå dyrt, speciellt eftersom många dessutom tar betalt för att köpa ut.

Säg åt henne att du inte kan hindra henne men att du vill slippa se henne göra det. Att det är det dummaste val hon kommer göra i hela sitt liv.

Det viktiga är att inte tabulägga ämnet. Hon måste ändå känna att hon kan stå för rökningen ÄVEN om du inte vill det och hon inte borde röka. Hon måste kunna prata med dig och våga erkänna sina egna brister utan att känna sig mindervärdig eller oälskad.

Tyvärr kan man inte förbjuda folk att röka. När min mamma gjorde det fungerade jag åt andra hållet; det var som att hälla bensin på en brasa. Jag fortsatte av ren trots. Dumt och omoget. Förbjuder man rökningen ger man barnen ytterligare en regel att göra uppror mot, och rökning är inte något man vill att ens barn ska göra bara för att..

Fast nu talar jag ju ur ett barns synpunkt. Är 20 år gammal så det är 6 år sen jag började. Jag önskar bara att min mamma inte hade tabubelagt det och skrikit åt mig över rökningen varje gång. Det ledde bara till att jag idag känner att jag inte kan vara den jag är, med och utan brister, eftersom jag inte duger i hennes ögon. (Har naturligtvis andra orsaker också men rökningen är ett tydligt kvitto.)

EDIT: Dessutom tyckte jag det var nog jobbigt ändå att vara tonåring utan att min mamma dessutom skulle lägga stora ok på mig angående rökningen. Hade hon skitit i rökningen och istället jobbat på och med min självkänsla hade jag mått så mycket bättre. Rökning är enligt min åsikt ett kvitto på antingen osäkra, otrygga eller osjälvständiga barn/ungdomar. Av alla mina kompisar som röker (inklusive mig själv) var vi alla en av dessa saker i högstadiet. Av alla kompisar som inte röker är samtliga starka individer som vara det redan då.

Senast ändrad:

Ja, fast vår dotter hade rökt nästan ett år när vi upptäckte det (ingen av oss röker och båda har hyfsat luktsinne). Dagen efter en bekants dotter tagit sitt körkort avslöjade hon att hon rökt hela tiden. Men som sagt på en del kanske det går.

Sen kan jag tycka att det inte borde handla om att "avslöja" tjuvrökning just för sakens skull? :confused:

För mig är rökning är ett tecken på att man antingen mår dåligt eller umgås i helt fel kretsar, kanske både och. För mig verkar det viktigare att ta itu med VARFÖR ungen röker istället för själva rökningen.

Hade min mamma funderat på det när hon kom på mig hade det varit 2000 gånger bättre än att hon hade gapat och skrikit på mig.

Ang. morot

Detta är inte alls en dum ide, min sambo fick den moroten när han var i tonåren men oxå ett ultimatum: höll han sig borta från droger och cigg betalade hans föräldrar körkortet MEN om han BÖRJADE röka efter eller under tiden fick han betala tillbaka allt som körkortet kostade..
Ska sägas att han faktiskt började röka efter han tog körtkortet men tjuvröka fram till han var ca 25 sen hade han så dåligt samvete över just körkortet att han faktiskt slutade.. Det var inte roligt o va 25 o tjuvröka.. plus att hans föräldrar började fråga oftare om han gjorde det.. och vid den åldern är det inte heller roligt att behöva ljuga.. så han slutade samma dag som han bestämde det och har endast rökt cigarr 2 gånger efter, en nyårsafton och när vår dotter föddes..

Victoria

Mina föräldrar körde morot.

Syrran och jag fick varsit körkort.
Lillebror kom in på fordonsgymnasiet så han skulle få en bil för 20.000kr men han sumpade den chansen! Men ångrade sig ju, slutade och mina föräldrar sa att de betalar hälften av vad han sparar ihop själv.

Har några rökarpolare som haft samma morot, deras samvete har inte hållt när de suttit där mer körkortet. Utan de har sparat ihop pengarna de kostat och betalat tillbaka.

Förbjuder man rökningen ger man barnen ytterligare en regel att göra uppror mot,

Detta är inte sant. Forskning visar att ett tydligt "nej" är väldigt viktigt för att förhindra/minska rökning och alkoholanvändning bland ungdomar. Även ifall föräldrarna själva röker, är det tydliga nej:et effektivt.

Jag anser att det du gjort var bra mycket värre än att hon har provat att röka.
Om man sviker sitt barn på det sättet du har gjort genom att snoka i hennes privatliv så är det mycket värre än att hon gör som de flesta ungdomar gör, dvs är nyfiken och provar att röka.

När barnen har kommit så långt som till tonåren så kan man inte tro att man kan svika deras förtroende genom att snoka.
Resultatet lär bli att hon håller saker och ting ännu mer hemliga för dej.

Be henne om ursäkt, förklara ditt beteénde för henne och hoppas på att hon kan förlåta dej!

Respekt och pålitlighet går inte åt ett håll utan åt båda, det är du som förälder som har ansvaret för att ditt barn känner sig respekterat och respekterar dej.
Det är du som förälder som ska visa ditt barn att du går att lita på så att hon känner att det är en viktig egenskap som hon själv vill ha.

Klara tydliga regler där man vågar stå för sina misstag är det absolut viktigaste i alla människors liv, det är inte enkelt att vara 13 år och att man har föräldrar som man vågar berätta för att det har blivit dumt gör det hela så mycket enklare.

Vill du att din dotter ska berätta för dej om sitt liv? vill du att hon ska våga ringa dej när något har hänt, när hon har gjort något dumt som hon inte får eller vill du att hon ska av rädsla försöka ordna upp det själv och det blir ännu dummare?

Ge ditt barn tryggheten att få vara sig själv, var en förebild där respekt och pålitlighet är en självklarhet, där rakhet och ärlighet är lika självklart som att solen går upp varje morgon.

Låt din dotter få det stöd och den trygghet hon behöver så slipper både du och hon mycket ångest.

Hennes morot ska vara att bli en vuxen lycklig människa, att hon är fri i sin tanke och inte behöver vara rädd.
För att bli det krävs att föräldrarna ger sina barn klara regler, tydliga gränser som hon kan studsa emot och veta att trots att hon gör fel och misstag så älskar hennes föräldrar henne ändå.

Det är väl klart att man ska säga nej, det där vill jag inte att du gör. Inte svansa runt som en knähund och bara åka med.

Men man kan ändå inte göra någonting för att ungen INTE ska röka. Ska man göra det får man stänga in den.

Ett nej kan också se ut på olika sätt. Man kan bry sig, diskutera och säga nej. Man kan hysteriskt skrika, smälla i dörrar, tjuvläsa sms och jaga tjuvrökning också. Jag skulle sätta mina pengar på ett den första metoden fungerar bättre.

Håller med dig! Jag vet min mor erbjöd sig att hjälpa till med körkortet ifall jag höll mig nykter tills jag blev 18 år. Jag fick också lite hjälp! :D
Jag tycker som många andra här att det var fel att läsa sms, för där sviker du hennes förtroende. Tjuvläsa sms, mejl osv är något man inte får göra! Bättre att just förklara att det märks ifall de tjuvröker osv.
Förbud kan gå åt två håll och där får man nog vara lite anpassningsbar vart det hela behövs. Om hon rider så locka med ridkurs någonstans osv men då under förutsättning att hon sköter skola, inte röker osv.

Känner till många som gjort så men där det inte hindrat barnen från att dricka och röka ändå. Ungarna har bara blivit duktigare på att dölja det. Min man och hans bror avlade både två löftet att inte dricka alkohol eller röka mot att föräldrarna skulle betala deras körkort. Körkort fick de men de söp rätt duktig ändå.

Dessutom är det som redan sagt något rätt avlägset för en 13-åring. Kanske bättre att ge morötter som hon får känna sötman av lite tidigare (och därmed bli mer motiverad att fortsätta vara skötsam).

Jag anser att det du gjort var bra mycket värre än att hon har provat att röka.
Om man sviker sitt barn på det sättet du har gjort genom att snoka i hennes privatliv så är det mycket värre än att hon gör som de flesta ungdomar gör, dvs är nyfiken och provar att röka.

När barnen har kommit så långt som till tonåren så kan man inte tro att man kan svika deras förtroende genom att snoka.
Resultatet lär bli att hon håller saker och ting ännu mer hemliga för dej.

Be henne om ursäkt, förklara ditt beteénde för henne och hoppas på att hon kan förlåta dej!

Respekt och pålitlighet går inte åt ett håll utan åt båda, det är du som förälder som har ansvaret för att ditt barn känner sig respekterat och respekterar dej.
Det är du som förälder som ska visa ditt barn att du går att lita på så att hon känner att det är en viktig egenskap som hon själv vill ha.

Klara tydliga regler där man vågar stå för sina misstag är det absolut viktigaste i alla människors liv, det är inte enkelt att vara 13 år och att man har föräldrar som man vågar berätta för att det har blivit dumt gör det hela så mycket enklare.

Vill du att din dotter ska berätta för dej om sitt liv? vill du att hon ska våga ringa dej när något har hänt, när hon har gjort något dumt som hon inte får eller vill du att hon ska av rädsla försöka ordna upp det själv och det blir ännu dummare?

Ge ditt barn tryggheten att få vara sig själv, var en förebild där respekt och pålitlighet är en självklarhet, där rakhet och ärlighet är lika självklart som att solen går upp varje morgon.

Låt din dotter få det stöd och den trygghet hon behöver så slipper både du och hon mycket ångest.

Hennes morot ska vara att bli en vuxen lycklig människa, att hon är fri i sin tanke och inte behöver vara rädd.
För att bli det krävs att föräldrarna ger sina barn klara regler, tydliga gränser som hon kan studsa emot och veta att trots att hon gör fel och misstag så älskar hennes föräldrar henne ändå.

Håller verkligen med! Jag har alltid haft eget ansvar och alltid haft föräldrar som litat på mig i vått och torrt.. Det gör ju att man inte behöver smyga och dölja saker, utan att man kan vara öppen med vad man gör och alltid ringa om det händer något.
Det finns liksom inte mycket en förälder kan göra med sin tonåring, så det är bara att välja mellan att finnas där och stötta, eller gorma, skrika och förbjuda. Vad som är bäst kan man ju räkna ut själv. :)

För mig är rökning är ett tecken på att man antingen mår dåligt eller umgås i helt fel kretsar, kanske både och. För mig verkar det viktigare att ta itu med VARFÖR ungen röker istället för själva rökningen.

Nja, det kan också vara en del i den frigörelseprocess som pågår i tonåren. Man vill helt enkelt göra "det förbjudna".

Liknande trådar

L
Övr. Barn Jag behöver lite råd och hjälp jag har en dotter som är 13år och hon har nu för ett tag sedan träffat en kille som är 14år, Första...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: leva11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama