Råd ang linfrö.

Domino_s

Trådstartare
Vad tror ni om att ge linfrö till dessa två hästar:

Häst 1: valack - får eksem på sommaren, bekräftat att det kommer från magen... har blivit tipsad om linfrö innan, men aldrig testat. Är även väldigt känslig för foderbyten, trots långsam tillvänjning av gräs så blir han som en ko de första dagarna..

Häst 2: sto - fånghäst där fången förmodligen kommer från magen. (dock helt symptonfri i några år nu) Men har lite knas med magen, vägrar äta fil och annat jag testat...:crazy:

Båda får b-vitamin.

Mvh Domino_s

Sv: Råd ang linfrö.

Bara lite nyfiken, hur har ni konstaterat att eksemen kommer från magen?

Ja du, den snabba förklaring jag fick var att när jag byter foder (eller från hösilage till bete) så hur sakta jag än vänjer min valack så blir kan dålig i magen och detta ska tydligen tillsammans med b-vitamin hjälpa honom att klara övergången bättre. Han blir dålig av bl a avmaskning, ibland räcker det att en ny hösilagebal är lite, lite blötare för att han ska reagera första dagarna... Och i samband med det blir han skorvig och får små bulor som kliar, kala fläckar.. you name it.. han har allt..=(

Mvh Domino_s

Är det en veterinär eller liknande som sagt eller är det bara "ett rykte"? Jag känner väl igen hela proceduren, tycker bara det låter lite märkligt att det skulle vara "fel på magen" som yttrar sig som eksem bara under sommaren..

Är det en veterinär eller liknande som sagt eller är det bara "ett rykte"? Jag känner väl igen hela proceduren, tycker bara det låter lite märkligt att det skulle vara "fel på magen" som yttrar sig som eksem bara under sommaren..

Han har hela året om, men det blir värre under pälssättning/fällning. Insekterna gör ju sitt på sommaren också så då är det naturligtvis värre. Kort sagt, såfort någonting ändras. Men knölig och lite skorvig är han året om stackaren, men det är på sommaren man riktigt kan se att det är eksem...:crazy:

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Aha, då förstår jag. Jag trodde det bara var på sommaren :) Då tycker jag du kan prova linfrö, det skadar inte i alla fall.

Var och inhandlade det igår... Så nu är det bara att vänta...:laugh:

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Foder & Strö Har en fråga ang. vitaminer. Häst 1: Valack, fick fång i mitten på Juni, är nu under igångsättning (endast skritt vid hand än...
Svar
12
· Visningar
1 779
Senast: Domino_s
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064
S
Trav Skriver inte kolik eftersom min häst inte visat de klassiska koliksymptomen utan helt enkelt lätt blir förstoppad. I samband med hårdare...
Svar
17
· Visningar
1 881
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V