Räcker mjölken?

Annanaz

Trådstartare
Jag har alltid haft ston som mjölkat mycket men nu är jag fundersam på mitt sto.. Hon är förstföderska och 15 år. Jag tycker hennes föl diar väldigt ofta så jag börjar bli orolig att hon har för dåligt.

När hon fölade var inte juvret helt utfyllt men hon släppte ner mjölken till fölet. Fölet kom på 358 dygnet och hon är en liten matfrisk en! Jag har aldrig sett stoets juver så stort som vissa bilder härinne. Gav råmjölk i flaska för säkerhetsskull.

De första dagarna fick fölet butta mycket på juvret för att mjölken skulle komma, mamma pep en del då. Nu piper hon inte längre.

Juvert ser ut att ha mjölk men spenarna ser ut som russin. Man hör hur fölet sörplar så det kommer i allafall.

Men hur ser man att det räcker? Vad är normalt?

Kan man göra något för att öka produktionen?
Stoet får 1273 smrp och 135MJ kvoten blir 9,36..
Detta är ju mer än hon "ska" behöva. Hon är i bra hull och välmusklad. Har fått tips om vetekli. Erfarenheter?

Detta är fölet för fyra dagar sen, föddes 1 maj.

20319134.jpg

Man ser forfarande lite av revbenen.. Hon är jättepigg och vill gärna rejsa runt, hon har också två små tänder.. kan ju varit däför mamma pep också. Tack på förhand! Mvh Anna

Sv: Räcker mjölken?

Juver är små finurliga saker som normalt sett anpassar sig efter behovet. När fölungen diar kontinuerligt så blir juvret heller aldrig "sprängfyllt" mellan varven, såd et är inte så konstigt om du inte ser till något stort juver.

Så här små fölisar äter ofta, dessutom ger tätt diande en signal till stoet att producera mer mjölk. När mängden är anpassad, så kommer säkert fölet dia mer sällan.

På en veckogammal fölunge låter det helt normalt att man fortfarande kan se revbenen.

Jag tror inte du behöver oroa dig alls så länge du kan höra att fölet diar och så länge fölet är piggt.

Tack så mycket för svar! Känns jätteskönt att höra! Jag är en riktig hönsmamma med dessa två damer, de är mitt allt!

Jag hade inte riktigt förstått hur juvret fungerar, då är det ju så att fölet håller efter det hela tiden som du säger.

Är det några andra tecken jag ska hålla reda på angånde mjölkproduktionen? Eller är det bara att lyssna på snuttet och kolla så hon är pigg.

Om stoet börjar pipa igen? är det tecken på för lite mjölk eller kan det vara tandbissingarna?

:) /anna

Ston brukar inte pipa i det här läget när mjölkproduktionen är i full gång, brukar mest vara första dagen/dagarna. Pipa till kan de möjligen göra om fölet buffar för hårt. Föl i den här åldern blir snabbt slöa om de får i sig för lite mat, så du kommer märka om mattillgången är för dålig. Sinar stoet, då kommer hon kanske pipa och sura mot fölet, men varför skulle hon sina så länge fölet diar? Jag skulle inte oroa mig det minsta. Ett friskt föl kommer få i sig sin mat. Ston brukar ha tjocka föl, trots att de själva är tunna t.o.m. Om några veckor har du ett föl som ser ut som en köttbulle.

Tack för dina svar! Köttbulle! haha vi får hoppas på det! Nu kan jag andas ut.. skönt!

Liknande trådar

Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·
Avel Fick föl här för 6 dagar sedan och allt har varit komplikationsfritt. I går eftermiddag fick vi dock problem med fölungen som har fått...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: oki
·
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom...
2
Svar
36
· Visningar
3 891
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar