Räcker hö och lucern?

B

Bärin

Jag undrar om det räcker att ge en häst hö och lucern och betfor?
För nu ger jag korn, men det känns rätt onödigt med tanke på att mitt silage innehåller bra med energi.

Höananlys:
torrsubstans - 69%
Energi 6,7 MJ
Smältbart råprotein; 31 g

Av det sialget ger jag nu 16 kg per dygn

Sen ger jag: 6 dl betfor, 6 dl lucern pellets och 14 dl korn om dagen.

Jag skulle vilja sluta med att ge kornet och istället bara ge lucern och betforet, och dessutom öka silaget med kanske 2 kg. För han äter upp allt silage nu, lämnar inget kvar :p

Vad tror ni, går det att göra så? Blir det för mycket energi/protein? Kan jag öka lucernet ännu mer ?:)

Dessutom kanske man ska ge mineraler också?

Tacksam för hjälp!:bow:

Sv: Räcker hö och lucern?

Mineraler och vitaminer ska du alltid ge hästen.
Själv fodrar jag med Hö, lucern och betfor, morötter och vit+mineraler.
Mitt hö innehåller extremt mkt energi, men lite protein. Så därför skippar jag havren och ger lucern i alla mål med lite betfor.

Ditt innehåller normalt med energi, se till bara att hästen får rätt mängd energi kontra sitt arbete!
Och tänk på att den behäver mer energi nu när det är kallt för att hålla värmen! ;)

Lycka till
/cj

Ditt hö har en kvot på 4.6 bara. Du ska alltså tillföra PROTEIN men inte energi. Du bör få upp kvoten till minst 6.0.

Det viktiga är alltså att det är balans mellan energi och protein.
Om höet skulle ha lite mer protein (så att kvoten var mins 6) så skulle du kunna ge enbart hö och bara lägga till mineraler.

Du ska alltså absolut ta bort kornet och hålla betforgivan nere.

Lusen är jättebra men inenhåller inte tillräckligt mycket protein för att täcka behovet. (om du inte byter ut flera kilo av höet till lusern)

Här är två olika förslag som skulle fungera (utgår ifrån att det är en stor häst på 500kg och att du vill fortsätta med minst 15kg grovfoder):

1.
15kg hö/silage
0.5kg lusern
400 gram soja
(plus max 5dl betfor och ca 50g mineraler)

2.
13kg hö/silage
2.5kg lusern (räknas som grovfoder)
(plus max 5dl betfor och ca 50g mineraler)

Okej, taack:) :bow:

Vet du hur många liter lucernpellets som är ett kg?

Bärin skrev:
Okej, taack:) :bow:

Vet du hur många liter lucernpellets som är ett kg?

Väg med en köksvåg! :idea: Ni har väl en hemma?
är osäker på just lusernpellets men tror att 1liter är ca 600gram (jämför med linfröpellets). Men gissa inte, utan VÄG!

Förresten så kan du ju ge lusern som HACK också! :) DET skulle jag göra om jag va du.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 995
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 498
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar