Räcker detta eller måste jag köpa till något mer?

C

cagner

Hej!
Nu var det många år sedan jag körde shettis. Har köpt en likadan rockard som bilden på tråden som jag bifogar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=819706

Har en sele (inte loksele utan en valig) men utan den delen som sitter på hästens bak.

Räcker detta att använda då barnen kör på grusväg utan backar???

Hehe förslåt för en dålig beskrivnig men det var så llänge sedan kjag körde så jag har glömt namnen :mad:

Sv: Räcker detta eller måste jag köpa till något mer?

Hej ska bara lägga in ett litet tillägg!

Vagnen har en svängel (eller vad det nu heter).

För det första tycker jag att du ska ta hjälp av någon som verkligen kan köra och som kan utbilda dina barn samt se till att sele mm tillpassas på ett korekt sätt. Och ja, du måste ha en baksele (den delen som sitter på hästens bak) även om du inte kör i massa backar, det är inte så skönt att stanna ekipaget med bara svanskotan heller... En komplett sele innehåller lös brösta/lokor/coller, däckel (silettdäckel om det ska vara till en rockard), baksele, draglinor, tömmar och huvudlag, allt detta behövs för att köra.

Ursäkta om jag låter lite hård i tonen men det finns mängder med trådar om detta nu, söker du så hittar du massa information om vad du behöver för utrustning.

Du behöver en bättre sele, men annars funkar vagnen måttligt bra. Svängeln ska sitta längre ner, men svetsar man ett stag mellan korgens bärjärn, så sätter man svängeln där och då har du en helt ok rockard.
Bakselefäste på skakeln behövs med men det är lätt, bara svetsa dit två ringar.

Jag skulle även vilja att du tar hjälp när du kör, så du får selen rätt inpassad och säkerheten är ok för dig o hästen. Det är en större grej att köra än att rida ju.
Var i sverige bor du? Kanske någon här kan hjälpa dig?

Kan du inte lägga ut en bild på ekipaget så kan du säkert få bättre hjälp?

Annars är ju alltid det bästa om du har någon i omgivningen som kan hjälpa dig att kontrollera utrustningen och tillpassa denna samt hjälpa till att fräscha upp körkunskaperna!

Lycka till i alla fall! Det är jättebra att du vill hitta en lösning som blir bra för både barn och häst :bow:

/Jenny

Måste bara säga till dig som skrev första inlägget att det inget gör att du svarar lite "hårt". Men jag undrar lite varför du svarar istället för att be mig leta vidare? eller låta någon annan svara? jaja!

Känns för övrigt ganska tråkigt för mig att lägga in inlägg här på buke, drar mig lite för det eftersom många, ingen av er på denna tråd, svarar extremt aggressivt. Tycker vissa bör tänka till lite. :)

Tack för alla svar. Jag har tänkt ta kontakt med en som kan det här med inpassning. Själva körningen klarar jag av men är osäker med inpassning, vill ju att det ska bli så bra som möjligt för hästarna.

Ska ta och köpa det som behövs. TACK!!!

Jag har tänkt ta kontakt med en som kan det här med inpassning. Själva körningen klarar jag av men är osäker med inpassning, vill ju att det ska bli så bra som möjligt för hästarna.

:bow:

Precis så tänker jag också - att det skall vara så bra som möjligt för hästen, det är ju ändå för hans skull jag kör i första hand, för min egen först i andra hand!

Hoppas att allt går bra för er och lägg gärna ut lite bilder sedan, det är alltid roligt att se andras ekipage!

Måste bara säga till dig som skrev första inlägget att det inget gör att du svarar lite "hårt". Men jag undrar lite varför du svarar istället för att be mig leta vidare? eller låta någon annan svara? jaja!

Känns för övrigt ganska tråkigt för mig att lägga in inlägg här på buke, drar mig lite för det eftersom många, ingen av er på denna tråd, svarar extremt aggressivt. Tycker vissa bör tänka till lite. :)

Tack för alla svar. Jag har tänkt ta kontakt med en som kan det här med inpassning. Själva körningen klarar jag av men är osäker med inpassning, vill ju att det ska bli så bra som möjligt för hästarna.

Ska ta och köpa det som behövs. TACK!!!

En av anledningarna till att det kanske kan vara svar som uppfattas som griniga (eller vad man ska kalla det??) Kan vara att ca. var tredje tråd handlar om vilken utrustning man ska ha som nybörjare. Det torde vara skapligt enkelt att kika igenom några sidor med gamla trådar innan man frågar samma sak igen. Blir ganska tjatigt i längden. Men visa gärna en bild på ditt ekipage så kan vi komma med fler bra tips. Vad har du för någon ponny???

Problemet är att som just nybörjare vet man kanske inte vad man letar efter - då är det svårt att läsa trådar som handlar om saker man inte ens visste fanns. Så jag förstår att man ställer "korkade" frågor eller nybörjarfrågor, då får man ju svar anpassade till just det man själv undrar över.

Den som inte vill lägga tid på att hjälpa till kan ju välja att inte läsa dessa trådar eller i vart fall inte svara - i stället för att vara otrevlig. Även om jag förstår att det kan vara lite frustrerande att svara på samma sak för sjuttiofjortonde gången. Jag har själv svarat i ett antal snarlika skadeståndstrådar i andra delar av forumet och känner just att man sitter och skriver samma sak gång efter gång och får samma frågor och kommentarer tillbaks. Men vill man hjälpa till så får man ta det - annars är det ju bara att låta bli att svara.

Men TS har ju här fått en massa bra råd så detta var rätt OT... sorry för trådkapning - lämnar skamset tillbaks tråden...

Problemet är att som just nybörjare vet man kanske inte vad man letar efter - då är det svårt att läsa trådar som handlar om saker man inte ens visste fanns. Så jag förstår att man ställer "korkade" frågor eller nybörjarfrågor, då får man ju svar anpassade till just det man själv undrar över.

Den som inte vill lägga tid på att hjälpa till kan ju välja att inte läsa dessa trådar eller i vart fall inte svara - i stället för att vara otrevlig. Även om jag förstår att det kan vara lite frustrerande att svara på samma sak för sjuttiofjortonde gången. Jag har själv svarat i ett antal snarlika skadeståndstrådar i andra delar av forumet och känner just att man sitter och skriver samma sak gång efter gång och får samma frågor och kommentarer tillbaks. Men vill man hjälpa till så får man ta det - annars är det ju bara att låta bli att svara.

Men TS har ju här fått en massa bra råd så detta var rätt OT... sorry för trådkapning - lämnar skamset tillbaks tråden...

Håller med du. det var bara en förklaring till varför vissa kan verka snarstuckna. Själv försöker jag också hjälpa till så gott det går även om jag skriver samma sak för ***:e gången...

Hej igen!
Det är mitt jobbs hästar. Har fyra stycken shettisar. jobbar med barn på en 4H-klubb. Eftersom det är 4H är det först och främst barnen som ska köra därför ville jag få det bästa och säkraste för dem. Hästarna kommer det nog inte vara några problem med, det är så snälla och lugna.

Tack för att bra svar igen!
Ska hlra med chefen hur mycket pengar jag kan använda mig av och så ska jag köpa in det sista som behövs sedan.

Kram på er

Hej igen!
Det är mitt jobbs hästar. Har fyra stycken shettisar. jobbar med barn på en 4H-klubb. Eftersom det är 4H är det först och främst barnen som ska köra därför ville jag få det bästa och säkraste för dem. Hästarna kommer det nog inte vara några problem med, det är så snälla och lugna.

Tack för att bra svar igen!
Ska hlra med chefen hur mycket pengar jag kan använda mig av och så ska jag köpa in det sista som behövs sedan.

Kram på er

Aha, kul. Hoppas barnen blir glada.

jag är ny här och brukar vara inne och läsa en hel del i de olika forumen ändå känner jag mig fortfarande osäker på sele till min shettis. equi lex och drive out selarna har jag uppfattat som folk tycker är bra vardagselar men när jag går in på dessa länkar så tycker jag inte att jag får tillräckligt bra info . tex är däckelen fast , finns det snabbkoppling mm. så nu kanske ni förstår hur vi nybörjare känner det. alla är jätte snälla och svarar var man skall hitta olika saker men det där lilla extra är det inte någon som informerar om.
det är kanske därför som det finns så många nya trådar hela tiden om samma ämne

jag är ny här och brukar vara inne och läsa en hel del i de olika forumen ändå känner jag mig fortfarande osäker på sele till min shettis. equi lex och drive out selarna har jag uppfattat som folk tycker är bra vardagselar men när jag går in på dessa länkar så tycker jag inte att jag får tillräckligt bra info . tex är däckelen fast , finns det snabbkoppling mm. så nu kanske ni förstår hur vi nybörjare känner det. alla är jätte snälla och svarar var man skall hitta olika saker men det där lilla extra är det inte någon som informerar om.
det är kanske därför som det finns så många nya trådar hela tiden om samma ämne

Jag tycker det är jättebra att man som nybörjare frågar. Då är det större chans att det blir rätt från början. Jag var själv nybörjare här för ett tag sedan. Mitt tidigare inlägg var bara min tanke om varför svar på sådana här trådar kan verka griniga...

lite är det ju så också att du ska inte gå in och köpa en sele, utan egentligen ska du kunna mycket innan du kör. När du förstått inpassning, användning och har rätt vagn och en trygg körhäst, då ska du ju egentligen gå in och kolla vilken sele du ska ha, och även kunna vad för sele som är lämpligast till det du vill ägna dig åt.

Man går inte in o köper en sadel när man börjar på ridskola..

Men, nu är det ju så i sverige att det finns inte tillräckligt många körklubbar som kan ta tag i alla nybörjare, så folk kör både in själva och köper utrustning själva. Oftast fel utrustning tyvärr.
Så vi ska ju absolut inte skylla på nybörjaren!

Vill du veta mera om selarna du tittar på så får du säkert hjälp av de som säljer dem, eller här. Inga selar på driveout.se eller de andra är skadliga selar som dem på hööks. Det kan du lita på. De är bara anpassade efter hur du kör, med vad du kör och vad dina tävlingsambitioner är. Från noll till VM :)
Stanna gärna här och förkovra dig o fråga allt! Jag svarar alltid utan knorr.

Jo men köper man på postorder så kan man ju inte gå in och titta och klämma och kolla alla detaljer. Då är det ju jättebra om man kan få kommentarer här och göra "första gallringen", så man vet lite bättre vilka försäljare som är värt att kontakta sen :idea:

Jag håller med AnnA_ att det är lite svårt att veta allt om selarna när man köper per postorder. själv är jag ute i ganska så god tid just för att jag skall ha rätt utrustning när det väl är dax. Min lilla shettis är nämligen bara 19 månader så jag har en gott om tid. Jag har tränat med henne en hel del både så att hon är näst in till 100%trafiksäker och tömkört henne. när den stora dagen kommer då ber jag om hjälp. det är lite tråkigt att bara för att man är nybörjare här inne så tror många att man inte kan något alls. jag har kört en hel del både shettis och även ardenner .jag vet vad jag skall ha för sele till min shettis men väljer mellan några olika märken och det var där som jag var osäker. sen kan jag tycka att visst kan man köpa sele innan hästen är inkörd för har man inte någon sele så blir min häst heller aldrig inkörd. dessutom kan man ju tömköra med selen.:angel:nu får jag nog en massa skit för vad jag skrev men observera att jag har inte skrivit att jag skall köra in min häst ensam.
visst jag kommer att ha gjort det största jobbet med henne själv innan det är dax men sen skall jag be farfar om hjälp.

Ordet nybörjare antyder att man inte är redo att köra, eller köra in :) :)

Men visst är det bra att buke finns, så man får sig en tankeställare och senare mycket hjälp med inköp och tillpassning. Men innan man ger sig in i körsvängen ska man ta hjälp så man får ett helhetstänk om körning.
Detta säger jag inte enbart till dig, utan till många av de som funderar på vilken sele de ska ha..fundera mera på vilken körklubb som är närmast så ni kan ha en riktig person med er de första tio gångerna ni kör hästen. Givetvis är selen viktig, att det är en riktig sele och att den passar. Men det kan jag lova att ni får häjlp med av en van kusk! Självklart även här!
Själv erbjuder jag mig själv om folk bor nära, hade ett studiebesök i veckan av en tjej och både hon och jag tyckte det var givande att få se alla sorters selar, kunna fråga om mått, snabbkopplingar och bakselar, samt se en häst i maratonvagn.
Numera finns även en körklubb i Kalmar och på Öland, välkomna hit!

men att vara ny på forumet och att vara nybörjare anser inte jag är samma sak :confused: som jag sagt innan så har jag kört bla ardenner tidigare. ardenner = loksele. nu skall jag ha en bröstsele och i min fråga är det inte frågan om vad jag skall ha för utrustning till min häst utan vilken utrustning som finns på de olika selarna eftersom det ej framkommer på deras hemsidor så tänkte jag att det säkert var någon som visste på detta forumet men eftersom jag fortfarande inte fått något svar på mina frågor så väljer jag nu att försöka få tag på leverantörerna istället. för av dem får jag säkert svar. och jag fortsätter att ta hjälp av farfar från ardennerklubben.

Vad spelar det för roll vilken ras du har kört tidigare? Man kan köra maraton med ardenner, och dom måste deffenitivt inte ha loksele på sig, så frågan är väl snarare vad och hur du har kört, inte med vilken häst. Du skrev tidigare att du både var ny här och du skrev "vi nybörjare" om dig själv. Jag har själv ingen sele från någon av leverantörerna du frågat om så om det är en fast däckel eller inte vet jag inte, om det är snabbkopplingar borde man ju kunna se på bilden.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv