Räcker det?

F

Fairyqueen

Tror ni att det räcker med en miniduna (plast underdel och överdel, ej galler) till två gerbiler, eller är det för lite plats? Är inte riktigt säker på måtten, men jag hoppas att ni förstå vilken sort det är jag pratar om... Vill gärna ta ner dem hit till mitt studentrum på 10 kvm och då kan de inte vara kvar i sin stora dunabur.
Är det i såfall någon i Jönköping eller Örebro området som har en miniduna och/eller en transportbur till salu?

//Johanna

Sv: Räcker det?

Det måste väll finnas några regler för minsa storlek hos jordbruksvärket? Har du kollat upp det?

Buren för två gerbiler ska minst rymma 45 liter vilket motsvarar måtten (längd)50 cm, (bredd)30 cm, (höjd)30 cm.

Rymmer du verkligen inte en maxiduna? :confused:

Hade själv en kaninbur (100x50) och en fågelbur (60x30) på 7 kvadratmeter när jag bodde i studentrum

En miniduna (55*38*27) är alldeles för liten!
En duna "hamster" (71*47*32) är det minsta du kan ha, men absolut gärna större!

Mynta2 skrev:
Buren för två gerbiler ska minst rymma 45 liter vilket motsvarar måtten (längd)50 cm, (bredd)30 cm, (höjd)30 cm.

Enligt jordbruksverket - ja, men enligt Gerbilföreningarna olämpligt liten. Jordbruksverket ger mått som är det minsta som är lagligt.

Men därmed inte sagt att djuren kommer att trivas i en sån liten bur.

jordbruksvärket har alldeles för små burmått vad gäller hamster och gerbil!

Det har de för typ alla djur... Dessutom räknar de fel.

Ta råttor tex, deras mått (för en råtta) är enligt jordbruksverket minst 60*30*30. Jbv räknar dock i yta, men vad gäller råttor måste man räkna i kubik istället eftersom de även behöver höjd att klättra på också. Så både större yta OCH höjd är vad som behövs för de, dvs kubik.

Tycker jbv bör se över sina mått och ta en allvarlig funderare...

det tycker jag med.var på utställning igår å då hade de en föreläsning. visade hur liten bur en en guldhamster skulle ha enligt jbv, det var ännu mindre för 2 degusar

Men jäklar :eek:
Hamstrar har ju skitlitet enligt de, degus kan ju knappt röra sig i såna burar... och även där är det ju problemet med yta vs kubik :crazy:

Nämen vadå...hon frågade ju bara om det räckte...vad menar du då ? Man kan gå efter vilka mått man vill..endera SJV föreskrifter eller vad föreningar anser eller sitt eget samvete...bara det inte är mindre än vad SJV rekommenderar...Varför måste du RÄTTA mitt inlägg då det uppenbarligen var rätt ??

Mynta2 skrev:
Nämen vadå...hon frågade ju bara om det räckte...vad menar du då ? Man kan gå efter vilka mått man vill..endera SJV föreskrifter eller vad föreningar anser eller sitt eget samvete...bara det inte är mindre än vad SJV rekommenderar...Varför måste du RÄTTA mitt inlägg då det uppenbarligen var rätt ??

Men snälla nån, jag har inte RÄTTAT nånting, bara LAGT TILL för att klargöra vad för TYP av mått som Jordbruksverket anger.
Vaknat på fel sida idag? :angel:

Mynta2 skrev:
Det är ju MINIMIMÅTT som med allt annat förstår du väl ?!

Och iom att de minimimåtten är för små så tillåter sjv för små burar för att kunna tillgodose djurens behov, eftersom man får ha burar som är lika små som måtten också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka