Rabiesvaccinera valp!

Smurfoff

Trådstartare
När kan man rabies vaccinera en valp? När kan man ta blodprovet? Åker ibland utanför eu så behöver det.

Sv: Rabiesvaccinera valp!

Kolla landens in- och utresebestämmelser om titertest. Jag har vaccinerat mot rabies vid 12-veckors vaccinet och det var inga problem.

Fonzie var knappt 5 månader, men man kan nog göra det tidigare. Jag inväntade att Oscar skulle vaccineras då. Titertest tas 4 månader efter vaccination. Resa från Tyskland till Sverige kan du göra 21 dagar efter vaccination utan titertest. Men pass måste du ha.

Kolla landens in- och utresebestämmelser om titertest. Jag har vaccinerat mot rabies vid 12-veckors vaccinet och det var inga problem.

När jag läser vidare lite så står det att hunden ska vara minst 3månader för att vaccinet ska gälla , ser att även jag vaccinerade så tidigt. :) kändes som att ilo var äldre än så :)

Måste man vänta i 4 månader efter vaccinationen för att ta blodprov? Kan man vaccinera 12 veckors valp?

Jag har varit i Turkiet och då är de krav på blod prov vid hemresa. Turkiet kräver inte de men Sverige gör.

Inom EU ska samma regler gälla, men finns vissa länder som ändå har egna regler, så är bäst att kolla vilka regler som gäller landet man åker till. Ingen vill nog stå och tjafsa om regler vid en gräns :(

Ska du nu ge spruta och ta blodprov, så gäller detta..
Du kan ge spruta från 3 månaders ålder, en del veterinärer vill inte ge samtidigt som den vanliga vacc, en del bryr sig inte om det.
Ge en spruta, vänta en månad, ge en spruta till. Sen ska du vänta minst 120 dagar, sen gör du blodprovet.
Du kan också välja att bara ta en spruta och då ska det gå 120 dagar från den sprutan.

Då hade jag bara tur som haft veterinärer som haft koll på det då :)

Japp...
De flesta har koll på grannländerna, men längre turer har de inte koll på..
Jag vet de som t o m säger man får kolla upp själv, för säger de en sak och lagen ändrats, vem tror du får skit då? Jo veterinären.. :(

Nej det är minst 30 dagar från vaccination till blodprov som gäller numera i de fall antikroppskoll måste göras (olistade länder utanför EU).
PL

Så jag behöver bara vänta i 30 dagar efter rabiesvaccination sen kan jag ta blodprov? Då jag planerar att åka i mars. Då är hunden 5 månader. Vill gärna fixa blodprov innan jag åker :)

Visst ar kravet pa titer borta nar det galler inforsel fran USA? Och visst ar det tillatet med 3 ars vaccinet mot rabies i Sverige?
Det ser ut som om jag kommer att tillbringa sommaren i Sverige men mina marodorer.:)

Skulle ni rekommendera att ta 3 års rabies vaccin på valp? Eller är risken större den inte bygger upp antikroppar?

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 080
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?