ameo

Trådstartare
Moderator
Min moster har rabarber som blir gigantiska, typ en meter höga eller så. Och härom veckan var jag hos en tjej som också hade sånadär jätterabarber.
Nu undrar jag - är det jordmån och gödsling som gör dem sådär stora, eller är det en särskild sorts rabarber som blir jättestora?
De jag har här hemma blir bara max en halvmeter...

Jag undrar också!
Nyinflyttad och här finns en planta rabarber - men de är minimala - blir max 0,5 cm breda :crazy:
Har fått massa näring nu, får hoppas det hjälper....

om man plockar dem när de är "nya" är de inte ett dugg träiga. Jag fick ett lass tjejen jag var hos härom veckan och de var perfekta...
Brukar knycka av min moster också, men hon bor 15+ mil härifrån så vi tar oss inte dit så ofta.

Mina blir gigantiska men de är gamla, de har stått i alla fall de 25 år som gården har varit i vår ägo och de stod där säkert lika länge innan det. De är planterade i gräsmattan, troligen har det väl varit trädgårdsland där en gång i världen, och jag massakrerar nog ett och annat blad när jag kommer för nära med gräsklipparen, men den växer hej vilt ändå. Jag göder inte, vattnar inte, bara låter den vara.

Min moster har rabarber som blir gigantiska, typ en meter höga eller så. Och härom veckan var jag hos en tjej som också hade sånadär jätterabarber.
Nu undrar jag - är det jordmån och gödsling som gör dem sådär stora, eller är det en särskild sorts rabarber som blir jättestora?

Mina satte fart när de fick flytta till komposten.
Gissar att de precis som humle gillar kväve.
Så jag säger: flytta dem eller kissa nära dem. Kissa på dem lär vara bäst för tillväxten men kan minska konsumtionslusten.

Mina satte fart när de fick flytta till komposten.
Gissar att de precis som humle gillar kväve.
Så jag säger: flytta dem eller kissa nära dem. Kissa på dem lär vara bäst för tillväxten men kan minska konsumtionslusten.
Ja, rabarber vill inte ha det för magert. Jag brukar täcka med dynga på hösten som jag sedan krattar bort på våren.

Kissa i hink och fyll upp med vatten och vattna på jorden? Inte ett dugg äckligt, det kommer ju bara på jorden.
Det finns till och med en vattenkanna som är som en potta. Man kissar och fyller upp med vatten och vattnar. Minns inte vad den heter....

Jag har en rabarber som blir formligen gigantisk ( den är av en sort med låg syra). De andra blir inte alls lika stora och har liknande jordmån så jag tror det beror på sort!

Jag har en rabarber som kommer från svärföräldrarnas sommarstuga och moderplantan är alltså minst från mitten på 60-talet... jag tog hem en liten rotklump med två ynka blad på.
I sommarstugan är rabarbern som mest 40-50 cm hög.

Min rabarber är en bamse där stänglarna blir dryga metern och bladen blir gigantiska, den är dessutom numer moderplanta till 6 stycken till, för jag måste dela den med jämna mellanrum - den blir för stor annars ;). (Nu börjar även "barnen" bli delningsstorlek...)

Hemligheten = hästskit :D.
Jag passar på att lägga ett lager runt dom på våren när jag börjar mocka hagen :up:.

Vi har rabarber som håller på att ta över ena vinterhagen.. De sprider sig som kirskål! Blir bara större och större, jag har inte en chans att hålla nere beståndet, trots pajbak, kräm- och saftkok.. De är verkligen gigantiska.
Det finns även en mindre djungel bakom stallägarens hus, och här om dagen upptäckte jag ett gäng i stenröset vid lösdriften..

Att de i hagen växer är inte så konstigt. Där finns ju en massa hästbajs som göder ordentligt. Men i stenröset, och de i trädgården? Där finns inget bajs.. Ja, kanske lite kattskit.
Så om någon vill ha kilovis med rabarber är ni välkomna :D

En fråga. Hur sprider sig rabarber? Jag har för mig att jag slängde blad vid stenröset förra året, kan de har förökat sig på något sätt? O_o
Och på tal om blad. Det blir ju enorma paraplyblad, var brukar ni göra av dem? Känns som gödselstacken börjar bli grön av rabarberblad..

Vi har rabarber som håller på att ta över ena vinterhagen.. De sprider sig som kirskål! Blir bara större och större, jag har inte en chans att hålla nere beståndet, trots pajbak, kräm- och saftkok.. De är verkligen gigantiska.
Det finns även en mindre djungel bakom stallägarens hus, och här om dagen upptäckte jag ett gäng i stenröset vid lösdriften..

Att de i hagen växer är inte så konstigt. Där finns ju en massa hästbajs som göder ordentligt. Men i stenröset, och de i trädgården? Där finns inget bajs.. Ja, kanske lite kattskit.

En fråga. Hur sprider sig rabarber? Jag har för mig att jag slängde blad vid stenröset förra året, kan de har förökat sig på något sätt? O_o
Och på tal om blad. Det blir ju enorma paraplyblad, var brukar ni göra av dem? Känns som gödselstacken börjar bli grön av rabarberblad..
Vilket häftigt problem! Du får börja sälja ;)
Bladen förökar sig inte, men de frösår sig.... Hacka av alla blomställningar

Mina föräldrar får massvis med rabarber från en enda knöl. Den är tagen från en annan knöl för 30 år sedan, som finns i Västerbotten. Vi brukar säga att det är för att den är van vid norrlänsk mager mark som den växer så bra hos oss, för vår blir verkligen inte gödslad.

Bor du i skåne så kommer jag gladeligen och gräver upp en del av dem ;)

Deal! Haha.
Är så deprimerad över mina miniraberber här hemma, löjligt små... Urk.
I full övertygelse om att rabarber går att muntra upp grävde jag upp en mini hos kompisen som har ett par hektar förvildad fd handelsträdgård.

Detta är tredje sommaren och miniplantan är numera stooor. Jag har gödslat och första året vattnade jag också. Har täckt med stallgödsel inför vintern och lagt några korn hönsgödselpellets i jorden om våren.

Får nog bli något sånt jag får göra. :) Nyinflyttad dock så har inte riktigt bestämt mig var jag ska göra av den ännu. Blir nog framåt hösten först jag flyttar den, så får vi hoppas det blir bättre nästa år :)

Vi har rabarber som blir gigantiska, säkert en meter höga. De har dock stått där hur länge som helst, minst 20 år men säkert 30. Vi bryr oss inte ett dugg om den. Vattnar inte, gödslar inte. Den växer hur bra som helst varje år och smakar fantastiskt :D

Rabarber vill ha ordentligt med stallgödsel!
Jag fick en klumprabarber av min stallägare som jag planterat i lucker jord med mycket stallgödsel + stallgödsel på våren årligen. Är gigantiskt :).

Sedan ska man inte skatta den för mycket första åren så den hinner växa till sig. Bladen genererar ju näring till roten vilket får roten att växa, det gör att den blir större för vart år. Så skatta den lagom och gödsla den ordentligt med stallgödsel eller något annat som innehåller mycket organsikt material.

Man kan göra fågelbad och liknande "skålar" av bladen! Bygg upp en sandhög, storlek beroende på ditt blad och hur djup/grund formen ska vara. Lägg på bladet och gjut en form av den i cement. Låt torka och pilla sedan bort bladet. Står i ungefär en evighet och fåglarna gillar den grunda formen. :) Google för bättre beskrivning, jag har aldrig gjort det själv men min mor har skapat ett gäng sådana som står i trädgården sen 10-15 år tillbaka.
Om man gör den lite djupare och skapar nån slags dränering borde det fungera utmärkt till plantering också?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar