Råa lamben

Lejonelle

Trådstartare
Kontrollfråga: råa lammben är OK va? Visst är det bara tillagade FFF-ben man ska undvika?

Edit: LamM-ben ska det vara i rubriken, inget annat :o

Sv: Råa lamben

Min uppfödare blev bestört och hävdade att mina hundar skulle trasa sönder sina magsäckar om jag gav dem råa lammben.
Men när jag har läst om BARF så verkar ju flertalet göra det och då gör även jag det (vilket underlättar mitt BARFande då vi föder upp lamm).
Har ännu inte märkt några söndertrasade tarmar och det verkar ju rätt orimligt att vildhundar skulle tänka "hmmm..får börjar ju på F så det här kan jag inte äta" och sedan traska vidare?

Rover hälsar att råa lammben är jättegott och det enda magonda han har fått är när han ätit lite för mycket och blivit hård i magen...

Han tuggar visserligen rätt ordentligt och slukar inte saker som en pytonorm men han äter rubb och stubb till skillnad från riktigt tjocka märgben som han kan nöja sig med att gnaga på.

Sune hälsar också att han hittills har överlevt allsjöns ben och rester från den årliga lammslakten. Vi brukar spara det mesta som vi inte själva ska äta och har frysen fylld för när han är sugen på något att smaska på en fredagkväll :D

De tre musketörerna hälsar och tackar. Ett av benen tycker jag försvann egendomligt snabbt men de övriga som blev över när jag skulle göra gryta på lammbog har gett glädje hela eftermiddagen. Tycker de har sysselsatt sig längre med dessa ben än nötben som de brukar få, de gnags rena ganska snabbt och sen är det inte så roligt längre. De här benen har de fått med märg och allt och de har kunnat gnaga och försöka få ut märgen, snott ben av varann och haft allsköns pyssel med det hela. Så det blir fler tillfällen!

Kontrollfråga: råa lammben är OK va? Visst är det bara tillagade FFF-ben man ska undvika?

Edit: LamM-ben ska det vara i rubriken, inget annat :o

Du skall undvika alla tillagade ben, oavsett vilken ras de suttit på, gäller även rökta ben som säljs i djuraffärer.
Jag har alltid gett mina hundar råa ben från alla djurslag.

mvh

Min uppfödare blev bestört och hävdade att mina hundar skulle trasa sönder sina magsäckar om jag gav dem råa lammben.
Men när jag har läst om BARF så verkar ju flertalet göra det och då gör även jag det (vilket underlättar mitt BARFande då vi föder upp lamm).
Har ännu inte märkt några söndertrasade tarmar och det verkar ju rätt orimligt att vildhundar skulle tänka "hmmm..får börjar ju på F så det här kan jag inte äta" och sedan traska vidare?

:grin: En vanlig reaktion av oerfarna.
Dock ska alltid benätande bevakas. Oavsett om det är lamm-, märg-, fågel- eller div torkade ben m fl.

Vill det sig illa så kan allt hunden sätter i sig orsaka problem.
De vanligaste kvävningstillbuden kommer av oxhudsben...

Ändå rekommenderas det till hö o vä att man skall ge sådana till hunden när de lämnas ensamma.
:eek:

Vill det sig illa så kan allt hunden sätter i sig orsaka problem.
De vanligaste kvävningstillbuden kommer av oxhudsben...

Å andra sidan kanske oxhudsben är det som säljs mest? Så att mena att man inte ska ge det för att flest hundar kvävs av det blir missvisande, om man inte räknar med hur många hundar som äter det jämfört med ex. råa lammben.

Trion här hemma hälsar att lammben är alldeles förträfflig hundmat.

Fridolf har dock kommit på att revben går att svälja hela om man börjar i ena änden och tar stöd mot golvet, så dem har jag börjat stycka på ett annat sätt;)

/Migo

Till er som ger lammben: Vilka ben ger ni? Hur delar ni på dem? Vi har själva får och får mycket slaktavfall och dylikt, men jag har aldrig tänkt på att ge just benen till hunden.

Jag ger alla benen, även från tackorna. Bäckenet klyvs ju vid styckning, i övrigt delar jag vid leder eller med lagom antal kotor mellan och ger som det är med köttputsrester, fett och senor. En fårskalle med allt kvar är en riktigt festmåltid för en klurig hund!

Här är det bara tarmpaketet och klövarna från tackorna som inte bli hundmat (mest för att jag tycker det är äckligt att hantera). Nästa två får som dör ska nog även magen bli foder - åt hundar som bor och äter utomhus;)

/Migo
Makaber...

Försökte övertala pappa igår att skaffa lite får,kalkoner,höns och grisar den dagen han säljer och slutar med hästar. Gick sådär men hade varit så smidigt om man kunde slakta själv och sen ge hunden. Grymt avundsjuk!!!

Jag vill minnas att en del fårägare ensilerade allt som blev över efter slakt, tarmpaket skinn o allt.
Stoppade i en tunna o förseglade. Du kan fråga på SVaKs forum eller fåravelsförbundet för detaljer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar