Rå utfodring...

Sv: Rå utfodring...

Var vänlig och var sparsam med användandet av versaler. Att skriva med versaler på forumet innebär att du skriker. Vanligt språk skrivs med gemener.

Mvh moderator Jadzia

Det finns ett stort problem med BARF och det är att fodret är platskrävande. Alla har inte plats för en stor extrafrys och alla har heller inte tid att stå och mixa fodret varje dag. Om man dessutom reser mycket med hunden på kurser och liknande kan det bli problem att få med sig BARF-ingredienserna. Det är inte alltid det finns tillgång till frys.

Jag har svårt att tro att torrfoder är så illa för hunden som många BARF-förespråkare vill påstå.

Jadzia skrev:
Jag har svårt att tro att torrfoder är så illa för hunden som många BARF-förespråkare vill påstå.

Det blir nästan religiöst när vissa grupper förespråkar sin sak. Jämför med barfotaverkare hos hästfolket. DERAS sak är RÄTT och alla andras är FEL. Och sedan radar man upp en massa argument som härstammar från hur hunden/hästen är konstruerat rent biologiskt och evolutionärt.

Jag gillar torrfoder. Min hund gillar torrfoder. Hon gillar morötter också och får det rätt ofta! Undrans om de vilda hundarna går och drar upp morötter...

Jadzia skrev:
Det finns ett stort problem med BARF och det är att fodret är platskrävande. Alla har inte plats för en stor extrafrys och alla har heller inte tid att stå och mixa fodret varje dag. Om man dessutom reser mycket med hunden på kurser och liknande kan det bli problem att få med sig BARF-ingredienserna. Det är inte alltid det finns tillgång till frys.

Jag håller med om att det tar mer plats i frysen när man barfar, framförallt när man som jag är lite ekonomiskt lagd och gärna hämtar större mängder åt gången från slakteriet. Annars får man ju springa och handla i affären desto oftare. Däremot tycker jag inte det tar speciellt mycket tid att "mixa" fodret. Jag tar upp det som behövs från frysen och tinar det, helt enkelt. Ibland ångkokar jag lite grönsaker några minuter.

Min tik mådde utmärkt på torrfoder, även om hon är bättre i pälsen nu. Hanen däremot for tämligen illa på torrfodret, som många andra av hans ras, som har rätt taskigt immunförsvar. Så som med mycket annat får man se till individen... :smirk: Men generellt skulle jag säga att torrfoder inte är speciellt dåligt för de flesta hundar, men barf är tusan så mycket bättre!

Min ena hund kostar nu ca 19 kr/dag i mat (dvs 570 kr i månaden), hon väger 33 kg. Fågelhund, dvs lägger inte direkt på sig. Hon får färskfoder med i stort sett bara slaktavfall i, inga spannmål. Tillsatsen jag ger henne är råa morötter och märgben.

//E

Sol skrev:
.
För hundar finns ju kompromissen färskfoder. Hundarna min familj har haft har fått färskfoder (och rester från jakten) och det är en kompromiss många BARFande uppfödare accepterar.

Är färskfoder rått eller inte? Jag har aldrig förstått vilket. Jag hade funderingar på att börja BARFa min hund men eftersom hon uppenbarligen kräks (även efter flera försök av tillvänjning) när hon får i sig rått kött så fungerar inte det. Jag funderar på att byta foder och vill ha något med lite kolhydrater i, det är därför jag undrar. :)

Det går ju att laga egen mat med lätt kokt kött.
Sedan kan du smyga in mer och mer rått (om det fungerar).

Hur mycket kolhydrater du använder styr du ju då själv.
Det finns kompletta tillskott av vitaminer & mineraler på marknaden, så du behöver inte vara rädd för brister eller "obalans" som många tror.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 235
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 859
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka